DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De Wet BIG en taakherschikking
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Mensen komen naar de arts
Deze presentatie wordt u aangeboden door
Organisatie mammapoli ADRZ
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Samenwerkingsprotocol
Feedback applicatie Introductie in het gebruik Aanleiding •Wie? Het betreft de Autorisatie artsen en de eigen Huisarts van de Patiënt •Wat? Het betreft.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Elektronische gegevensuitwisseling in de zorg
Veranderingen in rol Familieraden
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Diabetes Carroussel Transmuraal
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Dyna-Vision Praktische opzet RS TechMedic BV – August 2008.
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Ontwikkelingen in de Basis GGZ
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap Hao deel, begeleiden Aios op Hap Taakverdeling Aios, Hao, Hap, Wetten en regels.
De nieuwe voorschrijvers
Palliatieve sedatie: ‘DOOD’-SIMPEL ?
Patientveiligheid: juridische aspecten
Tuchtrecht in Nederland
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Begeleiding door de SPV
Doorgaan naar Actiecentrum
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.
Integraal Kankercentrum Noord Oost
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Pass’t Montessorionderwijs ?
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
MR Vlinderbos jaarverslag 2009 – Wij zijn de MR! Oudergeleding: Carel Albertscontactpersoon Ouderraad Hans Waldercontactpersoon Directie Jeroen.
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
Welkom bij Maastricht University.
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Beschikbaarheid en kwaliteit van relevante zorginformatie over dakloze harddrugsverslaafden in zorgcentra in Utrecht Paul Engelhardt Praktijk MotivAid,
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Gnathologie Casus mevrouw De Wilde. Mevrouw De Wilde heeft in het verleden bij u in de praktijk als tandartsassistente gewerkt. Ondanks dat zij haar dienstverband.
Rianne Ronden, Huisarts
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
CONCEPT!.
EUTHANASIE.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
Huisarts en spoed: Hoe doen we het NU? Doen we het goed?
Taak 4 De centrale rol van de computer
Art Asrian,Huisarts 20 april 2017
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
MELDINGEN PER ORGANISATIEONDERDEEL
Consultatief logopedisch spreekuur
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
5. Verzoek om cliëntgegevens door organisaties en instanties in het sociaal domein (3) AVG in de praktijk sHL ontvangt veel verzoeken van gemeenten, wijkteams.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Uitdagingen aan de eerstelijn
Transcript van de presentatie:

DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010

Bestuur SKE R & ZHZ KLACHTEN - COMMISSIE Kamer 1 Kamer 2 Voorzitter Kamer 1 Patiëntenlid Huisartsenlid Voorzitter Kamer 2 Patiëntenlid Huisartsenlid Structuur binnen organisatie

Reden tot instellen Klachtencommissie De klachtencommissie is door de Stichting Klachtenregeling Eerstelijnszorg R & ZHZ in het leven geroepen om de doelstellingen van de Stichting te verwezenlijken. Doelstellingen Stichting: A. behandelen van klachten over functioneren van de bij haar aangesloten zorgaanbieders B. leveren van een bijdrage aan het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van zorg.

onderwerpen ad doelstelling A (behandelen klachten zorgaanbieders; reeds besproken in 2009)  Werkwijze klachtencommissie ( laagdrempelig, hoorzittingen)  Aantal aangesloten zorgaanbieders (ca. 950)  Aard (m.n. vaktechnisch: diagnose, behandeling,verwijzing,afleggen visites )  Aantal klachten ca. 60 a 70 per jr. = gem.1klacht per 15 aangesloten huisartsen)

onderwerpen ad doelstelling B (bewaken en bevorderen van de kwaliteit van zorg)  Aandachtspunten alsook geanonimiseerde uitspraken opnemen in jaarverslagen  Feedback geven van behandelde klachten op infoavonden d.m.v. rollenspel acteurs

Aandachtspunten in jaarverslagen De huisartsenpost dient zorg te dragen voor voldoende gekwalificeerde assistentes. Een dienstdoende huisarts moet kunnen vertrouwen op de hem door de assistente verstrekte gegevens. Het is haar taak om de hulpvraag goed uit te vragen en te registreren in de consult gegevens.

Het zou wenselijk zijn indien er bij de receptie niet kan worden meegekeken in de computer.

Een diagnose dient zorgvuldig op grond van een anamnese en een lichamelijk onderzoek gesteld te worden. Er dient niet afgegaan te worden op de bevindingen van een collega

Tijdens afwezigheid/vakanties dient zorg te worden gedragen voor telefonische bereikbaarheid van de praktijk en voor adequate waarneming; het is niet wenselijk indien patiënten een waarnemer slechts in urgente gevallen mogen consulteren.

Het missen van een diagnose behoeft op zich niet klachtwaardig te zijn, met name niet als er sprake is van een complex ziektebeeld. Wel is er sprake van klachtwaardig handelen indien aan die verkeerde diagnose onvoldoende onderzoek is vooraf gegaan.

Een arts dient te allen tijde professionele distantie in acht te nemen t.a.v. zijn patiënten.

De huisarts dient een hulpvraag die vlak voor het einde van de dienst binnenkomt zelf af te handelen of adequaat over te dragen aan een waarnemer of de HAP.