Aansturen met vertrouwen en loslaten in verbinding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Menno Karres Lead Auditor
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Klassieke AO Leseenheid1
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
De competente projectleider
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 10e editie
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Professioneel Kritische Instelling
Missie, visie, strategie & jaarplan
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Ber Damen Symposium HR in Control Vianen 11 juni 2013.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Basispresentatie HNW Leidinggevenden. Bricks HNW betekenent vernieuwing op drie pijlers BytesBehavior.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Embedded Librarianship
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Werken met plezier en goed presteren
Ontwikkeling, wij als EBS
Heb jij ballen voor scrummen?
Boeien en binden van goede medewerkers
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Aansturen met vertrouwen en loslaten in verbinding Het Nieuwe Werken Aansturen met vertrouwen en loslaten in verbinding

Even voorstellen… Bart Jansink THYMOS training & advies Onze insteek Partner bij THYMOS training & advies THYMOS training & advies stimuleert mensen en organisaties geïnspireerd te ondernemen vanuit motiverende kernwaarden. Onze insteek Verleiden tot duurzaam doen(!) Met aandacht voor mensen én businessbesef Gedragen door ambacht en wendbaar door creativiteit Action learning ontwikkeltrajecten | High impact trainingen | Assessments | Coaching | Interim | Advies

Agenda Het Nieuwe Werken is… Het Oude Werken vs. Het Nieuwe Werken Gevolgen voor medewerkers Gevolgen voor leidinggevenden Vertrouwen? Ondernemend gedrag!

‘Samenvatting’:

Het Nieuwe Werken is … Een visie op werken Aanjager: recente ontwikkelingen in de informatietechnologie & kenniswerk Bedoeling: betere inrichting en bestuur van het kenniswerk. Gaat om vernieuwing van: de technologie fysieke werkplek(ken) de organisatiestructuur en –cultuur de mentaliteit de managementstijl (!)

Er is eigenlijk niks nieuws aan het Nieuwe Werken Stelling 1 Er is eigenlijk niks nieuws aan het Nieuwe Werken

Oud vs. Nieuw

Organisatiecultuur en Waarden Oude werken Nieuwe werken Werknemer identificeert zich met subonderdeel Werknemer identificeert zich met geheel Uniformiteit, geslotenheid Pluriformiteit, transparantie Vaste lijnen, controle, inspanning Flexibiliteit, vertrouwen Vrijheid op basis van functiegrenzen Vrijheid in verbondenheid met het geheel Nadruk op voorkomen van fouten, geen vertrouwen Nadruk op ‘beter worden in’, vertrouwen, leren van fouten Integriteit en professionaliteit waarborgen door regels en procedures Werknemer ontwikkelt zelf moreel en professioneel bewustzijn Indekken (bijv. iedereen CC-en) Verantwoordelijkheid nemen Werk of privé Werk en privé Ruilrelatie: ‘jij mijn tijd, ik jouw geld’ Diepere uitwisseling, werk moet voldoening geven en leuk zijn

Leren en Ontwikkelen Oude werken Nieuwe werken Nadruk op opleiden / verbeteren van medewerkers (studies en cursussen) Nadruk op leren en ontwikkelen van verantwoordelijk handelen en talent (coaching, seminars, intervisie, etc) Regie werkwijze ligt bij leidinggevende Regie ligt bij werknemer

Beoordelen en Belonen Oude werken Nieuwe werken Afspraken betreffen werkwijze én resultaten Afspraken betreffen concrete doelen Eens per jaar beoordeeld worden Doorlopend feedback geven en krijgen Beloning op basis van functie Beloning op basis van prestatie Alleen beloond worden voor het bijdragen aan doelen van eigen organisatieonderdeel Ook beloond worden voor bijdragen aan doelen van het geheel

Werkomgeving Oude werken Nieuwe werken Klassiek kantoor, gemodelleerd volgens industriële productiedenken (20ste eeuw) Modern kantoor gemodelleerd volgens informatiedenken (21ste eeuw) Standaard voorziening, voor iedereen hetzelfde ‘hokje’ in de lange gang Ontwerp op basis van uit te voeren activiteiten (bijv. communiceren, concentreren, ontspannen) Werkplek Ontmoetingsplek Alleen werken op kantoor Overal werken

Het Nieuwe Werken zal de werkstress voor medewerkers verlagen Stelling 2 Het Nieuwe Werken zal de werkstress voor medewerkers verlagen

Gevolgen voor medewerkers

Gevolgen voor medewerkers Meer verantwoordelijkheid, individueel zeggenschap Meer aangesproken kunnen worden op jouw prestaties Vervaging van de grens tussen werk en privé Flexwerken en daarmee meer regelmogelijkheden Meer ontplooiing Meer plezier in je werk Minder reistijd, ruimere keuze woonplek door ICT

Het Nieuwe Werken vraagt nieuwe leidinggevenden Stelling 3 Het Nieuwe Werken vraagt nieuwe leidinggevenden

Gevolgen voor leidinggevenden

Gevolgen voor leidinggevenden Open en op afstand Controleerbaar én transparant Vertrouwen geven en krijgen Status door toegevoegde waarde; minder door macht Inspireren; aandacht voor talent i.p.v. gebrek Sturen op resultaat, betekent: controle los laten Coachen, faciliteren Dialoog over tussentijdse output i.p.v regels Werknemer krijgt professionele vrijheid en ruimte

Medewerkers moeten vertrouwen van hun leidinggevende verdienen Stelling 4 Medewerkers moeten vertrouwen van hun leidinggevende verdienen

Vertrouwen

Vertrouwen In een instituut (confidence) In een persoon (trust) Gevoel van vertrouwen in een persoon? Gaat om relaties tussen mensen (duur, ervaringen e.d.) ‘Factoren van betrouwbaarheid’ (kennis, vaardigheden, persoonskenmerken e.d.) Verwachtingen

Een cultuur van vertrouwen? Vertaald naar de persoon van de leidinggevende: Toon voorbeeldgedrag Wees voorspelbaar Wees welwillend Toon je kwetsbaarheid Dat geeft vertrouwen in een leidinggevende!

Het Nieuwe Werken versterkt ondernemend gedrag binnen uw organisatie Stelling 5 Het Nieuwe Werken versterkt ondernemend gedrag binnen uw organisatie

Ondernemend gedrag

Ondernemend gedrag: componenten Commercieel zijn Bewustzijn: €, concurrenten, trends Signaleren: kansen Doen: nieuwe producten en verbeteringen Proactief zijn Initiatiefrijk Ongevraagd advies, informatie, topics Anticiperen In onzekere situaties risico’s durven nemen

Voor(oor)delen?

Conclusie HNW: Medewerkers meer op afstand Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en ondernemend gedrag zijn een must Andere rol voor de leidinggevende Enerzijds vertrouwen geven én medewerkers – op afstand- verbonden houden aan het bedrijf Anderzijds aansturen op heldere resultaten Die combi lijkt tegenstrijdig, is zeer wel mogelijk en levert veel op!