Aansturen met vertrouwen en loslaten in verbinding Het Nieuwe Werken Aansturen met vertrouwen en loslaten in verbinding
Even voorstellen… Bart Jansink THYMOS training & advies Onze insteek Partner bij THYMOS training & advies THYMOS training & advies stimuleert mensen en organisaties geïnspireerd te ondernemen vanuit motiverende kernwaarden. Onze insteek Verleiden tot duurzaam doen(!) Met aandacht voor mensen én businessbesef Gedragen door ambacht en wendbaar door creativiteit Action learning ontwikkeltrajecten | High impact trainingen | Assessments | Coaching | Interim | Advies
Agenda Het Nieuwe Werken is… Het Oude Werken vs. Het Nieuwe Werken Gevolgen voor medewerkers Gevolgen voor leidinggevenden Vertrouwen? Ondernemend gedrag!
‘Samenvatting’:
Het Nieuwe Werken is … Een visie op werken Aanjager: recente ontwikkelingen in de informatietechnologie & kenniswerk Bedoeling: betere inrichting en bestuur van het kenniswerk. Gaat om vernieuwing van: de technologie fysieke werkplek(ken) de organisatiestructuur en –cultuur de mentaliteit de managementstijl (!)
Er is eigenlijk niks nieuws aan het Nieuwe Werken Stelling 1 Er is eigenlijk niks nieuws aan het Nieuwe Werken
Oud vs. Nieuw
Organisatiecultuur en Waarden Oude werken Nieuwe werken Werknemer identificeert zich met subonderdeel Werknemer identificeert zich met geheel Uniformiteit, geslotenheid Pluriformiteit, transparantie Vaste lijnen, controle, inspanning Flexibiliteit, vertrouwen Vrijheid op basis van functiegrenzen Vrijheid in verbondenheid met het geheel Nadruk op voorkomen van fouten, geen vertrouwen Nadruk op ‘beter worden in’, vertrouwen, leren van fouten Integriteit en professionaliteit waarborgen door regels en procedures Werknemer ontwikkelt zelf moreel en professioneel bewustzijn Indekken (bijv. iedereen CC-en) Verantwoordelijkheid nemen Werk of privé Werk en privé Ruilrelatie: ‘jij mijn tijd, ik jouw geld’ Diepere uitwisseling, werk moet voldoening geven en leuk zijn
Leren en Ontwikkelen Oude werken Nieuwe werken Nadruk op opleiden / verbeteren van medewerkers (studies en cursussen) Nadruk op leren en ontwikkelen van verantwoordelijk handelen en talent (coaching, seminars, intervisie, etc) Regie werkwijze ligt bij leidinggevende Regie ligt bij werknemer
Beoordelen en Belonen Oude werken Nieuwe werken Afspraken betreffen werkwijze én resultaten Afspraken betreffen concrete doelen Eens per jaar beoordeeld worden Doorlopend feedback geven en krijgen Beloning op basis van functie Beloning op basis van prestatie Alleen beloond worden voor het bijdragen aan doelen van eigen organisatieonderdeel Ook beloond worden voor bijdragen aan doelen van het geheel
Werkomgeving Oude werken Nieuwe werken Klassiek kantoor, gemodelleerd volgens industriële productiedenken (20ste eeuw) Modern kantoor gemodelleerd volgens informatiedenken (21ste eeuw) Standaard voorziening, voor iedereen hetzelfde ‘hokje’ in de lange gang Ontwerp op basis van uit te voeren activiteiten (bijv. communiceren, concentreren, ontspannen) Werkplek Ontmoetingsplek Alleen werken op kantoor Overal werken
Het Nieuwe Werken zal de werkstress voor medewerkers verlagen Stelling 2 Het Nieuwe Werken zal de werkstress voor medewerkers verlagen
Gevolgen voor medewerkers
Gevolgen voor medewerkers Meer verantwoordelijkheid, individueel zeggenschap Meer aangesproken kunnen worden op jouw prestaties Vervaging van de grens tussen werk en privé Flexwerken en daarmee meer regelmogelijkheden Meer ontplooiing Meer plezier in je werk Minder reistijd, ruimere keuze woonplek door ICT
Het Nieuwe Werken vraagt nieuwe leidinggevenden Stelling 3 Het Nieuwe Werken vraagt nieuwe leidinggevenden
Gevolgen voor leidinggevenden
Gevolgen voor leidinggevenden Open en op afstand Controleerbaar én transparant Vertrouwen geven en krijgen Status door toegevoegde waarde; minder door macht Inspireren; aandacht voor talent i.p.v. gebrek Sturen op resultaat, betekent: controle los laten Coachen, faciliteren Dialoog over tussentijdse output i.p.v regels Werknemer krijgt professionele vrijheid en ruimte
Medewerkers moeten vertrouwen van hun leidinggevende verdienen Stelling 4 Medewerkers moeten vertrouwen van hun leidinggevende verdienen
Vertrouwen
Vertrouwen In een instituut (confidence) In een persoon (trust) Gevoel van vertrouwen in een persoon? Gaat om relaties tussen mensen (duur, ervaringen e.d.) ‘Factoren van betrouwbaarheid’ (kennis, vaardigheden, persoonskenmerken e.d.) Verwachtingen
Een cultuur van vertrouwen? Vertaald naar de persoon van de leidinggevende: Toon voorbeeldgedrag Wees voorspelbaar Wees welwillend Toon je kwetsbaarheid Dat geeft vertrouwen in een leidinggevende!
Het Nieuwe Werken versterkt ondernemend gedrag binnen uw organisatie Stelling 5 Het Nieuwe Werken versterkt ondernemend gedrag binnen uw organisatie
Ondernemend gedrag
Ondernemend gedrag: componenten Commercieel zijn Bewustzijn: €, concurrenten, trends Signaleren: kansen Doen: nieuwe producten en verbeteringen Proactief zijn Initiatiefrijk Ongevraagd advies, informatie, topics Anticiperen In onzekere situaties risico’s durven nemen
Voor(oor)delen?
Conclusie HNW: Medewerkers meer op afstand Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en ondernemend gedrag zijn een must Andere rol voor de leidinggevende Enerzijds vertrouwen geven én medewerkers – op afstand- verbonden houden aan het bedrijf Anderzijds aansturen op heldere resultaten Die combi lijkt tegenstrijdig, is zeer wel mogelijk en levert veel op!