Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Gedragsproblemen
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Welkom.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
Opleiden in school 22 juni 2004
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht samenwerken
Autonomie in de derde graad
Actieonderzoek instructietafel.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Basisschool ‘t Heuvelke
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
binnen Passend Onderwijs
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Beter Onderwijs Nederland
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
EXPERTTEAM STEVENSHOF Katja Koppers (IB-er OBS De Stevenshof) Cynthia Zwitselaar (IB-er OBS Anne Frank) Mirjam Moons (teamleider cluster 4 AED)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Zelfregulatie op Cartesius2
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
We doen het samen Co-teaching.
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.

Doel Wat is het doel van co-teaching? Het handelen van de leerkracht in klassen- en/of gedragsmanagement te versterken. Het vergroten van de handelingsvaardigheden van de leerkracht.

Uitgangssituatie: Er is altijd sprake van een hulpvraag Er moet een voor traject zijn gedaan Er is bereidheid bij de leerkracht Er is een gezamenlijk overeengekomen doel De leiding naar de leerlingen wordt wisselend genomen Leerkracht en co-teacher zijn beide evenwaardig verantwoordelijk voor de les Er is tijd en ruimte voor reflectiegesprekken De co-teacher is slechts tijdelijk en op specifieke momenten in de week in beeld.

Typering Gezamenlijk overeengekomen doel Gezamenlijke verantwoordelijkheid Evenwaardigheid Coöperatief proces Directe feedback Direct inzetbaar Praktisch: voordoen/nadoen.

Welke hulpvragen Hulpvraag t.a.v. de klassenorganisatie Hulpvraag t.a.v. differentiatie Hulpvraag: hoe om te gaan met gedrag

Sterke kanten lkr niveau Grootste winst in klassen- en gedragsmanagement Leraren stimuleren i.p.v. controleren Leraren nemen voorbeelden van leraargedrag over van co- teacher Partnerschap ontstaat: veranderde relatie leerkracht - begeleider zorgt voor meer consultatie en aanpakgedrag Co-teaching versterkt de leerkracht: handelingsadviezen worden direct toegepast, de leerkracht groeit verder in vaardigheden en ervaart de mogelijkheden van alternatieve interventies op gedragsproblemen Leraren laten groei in competentieprofielen zien.

Sterke kanten school/groepsniveau Alle leerlingen profiteren van de nieuwe werkwijzen in de klas. Goed klassenmanagement en coöperatief werken hebben een preventieve werking ten aanzien van gedragsproblemen. Co-teaching versterkt leraar in zijn vaardigheden wat belangrijk is als we denken aan Passend Onderwijs

Traject co-teaching Intakegesprek directie Intakegesprek leerkracht Startobservatie met reflectiegesprek Drie sessies co-teaching (met nabespreking) Tussentijdse evaluatie Eindevaluatie.

Wie zijn de co-teachers De co-teachers zijn leerkrachten, vaak intern begeleiders, uit het basisonderwijs. En leerkrachten uit het speciaal basisonderwijs. Zij hebben allemaal de cursus Train de trainer: Co-teaching bij het APS gevolgd.