Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Docentprofessionalisering
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Cocreatie in de opsporing
MBO passend onderwijs
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leer- werkplaats MPG aanpak
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
HAN Faculteit Educatie.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Zelforganisatie: wie orde zaait zal chaos oogsten!
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Organisatie(s) van betekenis
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
moderniseren van het curriculum.
Co-teaching Caroline Offerhaus
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Teams als basis van de organisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Geïntegreerde schoolverbetering
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Strategische samenwerking G4-GGD NL 16 mei 2011 Jeugd in de kijker Annette Duenk en Guus Krähe Resultaten onderzoek.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Mondzorg - persoonsgericht
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
In gesprek over werkdruk
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Transcript van de presentatie:

Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie Ben van der Hilst

didactische vaardigheden 60 % jaren ervaring 5 10 Van der Grift, 2010

didactische vaardigheden 60 % jaren ervaring 5 10 Van der Grift, 2010

Leren van leerkrachten is niet vanzelfsprekend, het moet georganiseerd worden. Dus is het belangrijk eerst te weten hoe leerkrachten leren. Leerkrachten leren formeel en informeel, informeel leren levert veel meer op. Het informele leren vindt het gemakkelijkst plaats in sociale verbanden, bijvoorbeeld teams en dat is te organiseren.

ontwikkeling van leerlingen schoolleider resultaten feedback

organisatiestructuur onderwijs logistiek ontwikkeling van leerlingen personeel schoolleider facilitair resultaten cultuur feedback

organisatie structuur achtergrond- en sturingsdomeinen school omgeving onderwijs logistiek ontwikkeling van leerlingen personeel visie schoolleider facilitair wet- en regelgeving resultaten cultuur feedback

Anglo-amerikaans hiërarchisch aansturen cao-medewerkers professioneel leren Rijnlands professionals

Waarom een lerende organisatie? Scholen waren vroeger vooral uitvoeringsorganisaties, die overheidsbeleid tot uitvoering brachten in een relatief stabiele omgeving. Nu is de beleidsruimte van scholen veel groter, worden hoge eisen gesteld aan de (verantwoording van) kwaliteit en is de omgeving veel dynamischer geworden.

Wat doet een LO? Een lerende organisatie kan snel en adequaat reageren op interne en externe ontwikkelingen. In een lerende organisatie wordt er lerend veranderd. Als bijvoorbeeld resultaten tegenvallen of er zijn nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld op ICT gebied) dan worden er geen jaren en energie verspild aan bureaucratisch beleid maken, maar wordt er tijdig en adequaat gereageerd. Een lerende organisatie is dus ook een professionele organisatie en stimuleert het werken als organisatie van professionals

De lerende organisatie In een LO wordt veel geleerd door individuen, door teams en door de organisatie als geheel. Individueel leren, teamleren en organisatieleren zijn gekoppeld aan elkaar in de organisatiestructuur (het organogram) van de school. De belangrijkste vorm van leren op alle niveaus is het werkplekleren (gericht op resultaatverbetering). Werkplekleren en samenwerken zijn geen vanzelfsprekendheden, maar moeten georganiseerd worden, structureel en procesmatig.

Hoe ontwikkel je een LO ? (1) Een HRM beleid, gericht op leren van individuen en van teams. Een organisatiestructuur met een sterke teamstructuur omdat teams de verbindende schakel vormen tussen individueel leren en organisatieleren en omdat individueel leren van professionals vooral in de professionele dialoog plaatsvindt. individueel leren teamleren organisatie-leren

Hoe ontwikkel je een LO ? Er wordt het meest geleerd en het meest slagvaardig samengewerkt door teams met een beperkt aantal leden (4 tot 6) Er wordt het meest geleerd in teams wanneer deze een collectieve verantwoordelijkheid hebben, dus niet meer 1 leerkracht voor 1 groep, maar meerdere leerkrachten voor een grotere groep leerlingen (vgl TOM). Docenten maken deel uit van uitvoeringsteams (verantwoordelijk voor een groep leerlingen) en expertteams (zoals rekengroep), waardoor leren en werken samengaan.

team als overlegorgaan TL team- overleg D D D D D G

TL TL team G D D D D D D D D D D G Team als actor in organogram team als overlegorgaan TL TL team team- overleg G D D D D D D D D D D G

Expertgroep Thema D leerlingen (bijv. taalontwikkeling) Thema D leerlingen Iedere leerkracht leert in twee soorten professionele groepen: een uitvoeringsgroep en een expertgroep Uitvoeringsgroep (bijv team verantwoordelijk voor groep 1 t/m 4)

Hoe ziet het leiderschap er uit in een LO ? Management is voorbeeldig in het werken in teamverband Sterke scheiding in facilitair management (noodzakelijk gebureaucratiseerd) en onderwijskundig leiderschap van teams en individuen Inhoudelijk en procesmatig sterk ontwikkelde/geschoolde teamleiders en themaleiders Focus van het leiderschap vooral gericht op het leren van teams en individuen en het onderhoud van de LO (bijv teamfunctioneringsgesprekken) Geen PDCA cyclus, maar leercyclus (niet starten met een plan, maar leren van de praktijk)

performance van leerkracht leercyclus voor professionele leergroep data verzamelen reflecteren leren van leerlingen performance van leerkracht conceptualiseren 1.verbeteren 2.veranderen 3.innoveren besluiten Ben van der Hilst CNA

Concluderend: De leerkrachten zetten gemeenschappelijk het leren van de leerling centraal. Het MT zet het leren van de leerkracht centraal.

bvanderhilst@cna.uva.nl Dank voor uw aandacht!