Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Technologie en functie-ontwerp
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De fundamenten van de organisatiestructuur
Medezeggenschap en de Benchmark
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Klassieke AO Leseenheid1
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
door Thom Beuker WELKOM
Communicatieproces .
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Van begrippen naar toepassingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Introductie tot Organisatie Gedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Professioneel Kritische Instelling
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een toelichting te geven op het MBO, als toepassing van de doelstellingen theorie; - uit te leggen hoe de Durham case de aanzet van de sociotechniek vormde; - een bespreking te geven van de belangrijkste inzichten van de sociotechniek; - uit te leggen welke vormen van herontwerp van taken mogelijk zijn en hierbij een korte toelichting te geven; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - een bespreking te geven van het JCM van Hackman & Oldham; - een bespreking te geven van de vernieuwde opvatting van het taakkenmerken model; - diverse vormen van werkherstructurering te bespreken, als toepassing van het JCM; - de mogelijkheden uit te leggen van duobanen, deeltijds werken, flexibele werktijden en telewerken; Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen III Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: - enkele technieken te bespreken waardoor de betrokkenheid van medewerkers kan toenemen; - toelichting te geven bij de rechten van de Ondernemingsraad; - een bespreking te geven van de rol van de OR in organisaties en een vergelijking te maken tussen België en Nederland. Gedrag in organisaties. De basis

Motivatie van theorie naar praktijk Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives P. Drucker: ‘management by objectives’ - in het verlengde van doelstellingen theorie, worden objectieven – in overleg – vastgesteld. Deze doelstellingen zijn SMART geformuleerd: - specifieke/concrete doelstellingen (S) - meetbare doelstellingen (M) - acceptabel (A) - realistische doelen (R) - binnen bepaalde tijdsperiode (T) - continue feedback Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO Doelstellingstheorie zegt dat doelen een uitdaging dienen in te houden, concreet van aard dienen te zijn en dat feedback leidt tot betere prestaties. MBO bepleit concrete doelen en feedback extra bij MBO: participatief karakter bij het vaststellen van de doelen Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO operationaliseert de ondernemingsdoelen naar concrete doelstellingen per afdeling, per individu. Werkt dus top down en bottom up: vanaf de basis naar de top. De medewerker heeft ook een bijdrage bij de vaststelling van de doelen. Gedrag in organisaties. De basis

4.1 Management by objectives MBO Veel praktijk studies; weinig theorievorming. Moeilijkheidsgraad van de doelstelling? Vooral in het kader van coaching van medewerkers populaire techniek In alle culturen van toepassing? D. Pink formuleert risico’s. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken 4.2.1 Vereenvoudiging van taken had tal van voordelen. Gevolgen voor de medewerkers: vervreemding mens als machine Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakroulatie d.i. periodiek wisselen van taak, bv. elke halve dag een andere taak Taakverbreding d.i. het samenvoegen van deeltaken tot een breder geheel Taakverrijking meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de werkvloer: meer speelruimte om zelf te beslissen. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakverrijking - combineren van deeltaken; - opbouwen van klantenrelaties; - verlenen van feedback aan de medewerkers; - toekennen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de werkvloer; - beperking van controle door management. Resultaten: minder arbeidsverloop verbetering van kwaliteit van producten en klantentevredenheid. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Het taakkenmerken model Hackman en Oldham ontwikkelden het JCM. Elke job kan beschreven worden op basis van vijf dimensies: - variatie in vaardigheden - taakidentiteit - taakbelang - autonomie - feedback Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakkenmerken model Kenmerken van de taak hebben impact op psychologische perceptie van het werk. - zinvolheid - verantwoordelijkheid - kennis van de resultaten Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Taakkenmerken model De kritische psychologische condities hebben impact op persoonlijk resultaat: intrinsieke motivatie; prestaties; tevredenheid; geringer verloop en verzuim. Modererende factoren (behoefte aan groei…) hebben een impact op het verband tussen taakkenmerken en afhankelijke variabelen. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Diagnostiek via Job Diagnostic Survey (JDS) Motiverende potentieel score: Welk is de motiverende potentie van een job? Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Vereenvoudigd model door Boonzaaier Vijf kenmerken van taken hebben impact op intrinsieke motivatie arbeidstevredenheid tevredenheid over groeikansen. - geen psychologische tussenliggende variabelen; - geen modererende variabelen; - beperking van de afhankelijke variabelen; - diagnostiek via de R-JDS. - additieve methode voor de motiverende score te berekenen. Toets van het model via regressieanalyse. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Dit model gaf aanleiding tot talrijke projecten van taakverbreding/taakverrijking. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Evaluatie van het model - taakverrijking levert een verbetering van de kwaliteit van de arbeid op; - medewerkers blijken meer tevreden te zijn; - verbetering van productiviteit: soms; - enkel oog voor de individuele activiteiten. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken De sociotechniek: mens is geen verlengstuk van de machine. Relatie tussen sociaal en technische systeem is van belang. De Durham case - oorspronkelijke kolenwinning: op ambachtelijke wijze (groepswerk) - invoering van Longwall techniek (verbeterde technologie – taakverdeling) deze invoering leidde tot een beperking van de speelruimte van de mijnwerkers; - Composite Longwall techniek gebruik makend van de technologie maar met gebruik van teams. Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken De Durham case Optimalisering van organisatie door interactie te bekijken tussen technologisch en sociaal systeem. Organisatie is een open systeem in nauwe interactie met de omgeving. Inzichten overgebracht naar de andere mijnen. KWALITEIT VAN DE ARBEID Gedrag in organisaties. De basis

4.2 Herontwerp van taken Socio-techniek: Kwaliteit van de arbeid: regelmogelijkheden van de medewerkers bevordert de intrinsieke motivatie. Autonome werkgroepen: de groep kan zelf het werk verdelen en Toepassing in de hedendaagse autoassemblage, bv. Ford Genk. Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Flexibele werkregelingen Duobanen Deeltijds werken Flexibele werktijden Thuiswerken Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Flexibele werkregelingen Thuiswerken biedt tal van voordelen voor werknemer en voor werkgever Zijn er ook nadelen? Is dat voor alle functies mogelijk? Gedrag in organisaties. De basis

4.4 Bevorderen van betrokkenheid Betrokkenheid = psychologische identificatie met het werk en succes/mislukking in het werk heeft een impact op eigenwaarde. - participatief leiderschap; - empowerment; - autonome werkgroepen; - medezeggenschap Gedrag in organisaties. De basis

4.3 Bevorderen van betrokkenheid Medezeggenschap Is wettelijk geregeld via ondernemingsraad (OR): Informatierecht; Adviesrecht; Instemmingsrecht. - OR heeft weinig impact op beleid; - kan voor behoorlijke vertraging zorgen bij reorganisaties. Gedrag in organisaties. De basis

Motivatie in de praktijk Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk IV Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis