KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september 2005. A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Module B: De ‘Whole School Approach’
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN
Op school en in de scholengemeenschap
C. Molmans SOD-Opleidingen
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale vergaderingen mei - juni 2003.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Anders kijken, anders doen
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
bij kwaliteit en outcome
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Zelfevaluatie GOK.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september 2005

A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een eigen beleid Een internaat is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar dienstverlening Wat is kwaliteit?

1. Wat is kwaliteit in internaten? Doen we goede dingen? Doen we de dingen goed?

2. Een internaat is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van haar dienst- verlening Daartoe moet je bereid zijn dingen te verbeteren en/of te vernieuwen waar nodig

3. Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een eigen beleid Daartoe moet je goed kunnen evalueren (en moet je zicht hebben op de mogelijkheden én op de hinderpalen)

4. Wat is kwaliteit ? is subjectief evolueert is manipuleerbaar

B.KWALITEITSZORG 1. Wat is kwaliteitszorg? 2. Kwaliteitsdriehoek 3. Eigen kwaliteitsbeleid

1. Wat is kwaliteitszorg ? Vraagt om actie: 1. kijken naar wat goed loopt behouden 2. wat kan beter? verbeteren

2. De kwaliteitsdriehoek  actie  reflectie expliciteren communiceren evalueren

3. Eigen kwaliteitsbeleid zelf verantwoordelijk voor kwaliteit dienstverlening evalueren (+ en -) verbeteren/vernieuwen

C.ZELFEVALUATIE 1. wat houdt zelfevaluatie in ? 2. definitie naar Van Petegem 3. voordelen 4. proces zelfevaluatie

1. Wat houdt zelfevaluatie in ? géén nieuw gegeven durven voor de spiegel gaan staan! zowel voor de beheerder als voor het team (feedback geven en krijgen) een unieke kans om als team samen te werken !! een hulpmiddel voor kwaliteitsbeleid

2. Zelfevaluatie definitie naar prof. P. Van Petegem, UA Een proces in hoofdzaak geïnitieerd door het internaat zelf, waarbij welgekozen participanten op een systematische wijze het functioneren van het internaat beschrijven en beoordelen met het oog op het nemen van initiatieven in het kader van algehele internaat ontwikkeling

3. Voordelen Beleid van het internaat wordt verhelderd: waar we naartoe willen? Duidelijkheid over -wat goed loopt -welke klachten er zijn -wát moet verbeteren Kans tot samenwerking Het is de keuze van de betrokkenen

4. Proces Zelfevaluatie Voorbereiding Feitelijke en gewenste situatie met ZIN Vaststellingen beoordelen Werkpunten kiezen Plan opstellen en uitvoeren

D.ZELFEVALUATIE-INSTRUMENT VOOR INTERNATEN: ZIN 1. kenmerken van het instrument 2. structuur 3. praktische info 4. verloop van het proces

1. Kenmerken van ZIN (1) breed instrument, alle relevante aspecten van het internaatsleven tegensprekelijke uitspraken, op verschillende plaatsen aanvoelen van de medewerkers persoonlijk interpretatiekader

1. Kenmerken van ZIN (2) beoordeling van het resultaat doe je ZELF biedt aandachtspunten, geen normen werkpunten zijn een uitdaging, aanzet tot gesprek en nadenken

2. Structuur 9 bouwstenen  leef- en opvoedingsklimaat  begeleiding van de internen  organisatie van het internaat  rol en betrokkenheid van de internaatsparticipanten  pedagogisch project  infrastructuur, accommodatie, veiligheid en welzijn  overleg en participatie  groei naar een lerende organisatie  leiding en beheer van het internaat omschrijving aandachtspunten uitspraken

3. Verloop van het proces invullen vragenlijst verwerking op de Dienst Internaten vaststellingen bespreking van de resultaten keuze van actie/prioriteiten uitwerken van stappenplan realisatie evaluatie

4. Praktische info invultijd: ongeveer 1,5 uur individueel in te vullen anoniem in te vullen dienst Internaten inventariseert vaststellingen worden aan internaat gestuurd

KWALITEITSZORG En nu aan de slag! ! !