HRD aan de macht. Hoe strategisch ben jij al

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Competentiemanagement
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Fuseren, samenwerken en concurreren
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
VTB Technasium Vakcollege
door Thom Beuker WELKOM
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Professionele ontwikkeling
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Professioneel Kritische Instelling
1. Levensbeschouwing en communicatie
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
HOOFDSPONSORS: SPONSORS:. Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
ZijActief Koningslust
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Jannes Huisman Senior coach
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

HRD aan de macht. Hoe strategisch ben jij al HRD aan de macht! Hoe strategisch ben jij al? NVO2/NVP Middagcongres Driebergen, 22 september 2009   Prof.Dr. Rob Poell Hoogleraar HRD Universiteit van Tilburg © 2009 Rob Poell 1

Schaamteloze reclame ... © 2009 Rob Poell 2

Agenda 13.30 Opening 13.45 Presentatie Rob Poell: strategisch HRD 14.30 Praktijkvoorbeeld “Strategisch HRD bij Heliomare” Ageeth Erkamp en Marian de Boer 15.00 Pauze 15.15 Praktijkvoorbeeld “Strategisch HRD bij Atrivé” Saskia van Oppen en Kassandan van den Berg 15.45 Discussie over de HRD-praktijkvoorbeelden 16.15 Aan de slag met je eigen strategische leerverhaal 16.45 Afronding 17.00 Borrel © 2009 Rob Poell 3

Een snelle benchmark ... © 2009 Rob Poell 4

Ontwikkelingen in HRD Leren op drie niveaus Individueel: zelfsturend, op werkplek Team: sociaal, ingebed, kritisch Organisatie: strategisch, pro-actief Theorie, onderzoek, praktijkimplicaties © 2009 Rob Poell 5

Individueel leren Theorie: zelfgestuurd, op de werkplek, betekenis verlenen aan ervaring, persoonlijk, coaching Onderzoek: belang van motivatie, invloed van werkdruk en stress, rol van leidinggevende Praktische implicaties: competentiemanagement? POPs? Manager ‘afrekenen’ op coaching skills en medewerkers zelfontplooiingsruimte geven © 2009 Rob Poell 6

Teamleren Theorie: leerklimaat op afdeling stuurt, groepsidentiteit heeft invloed, dubbelslagleren Onderzoek: kritisch-reflectief werkgedrag, leer-werkgemeenschappen, sociaal kapitaal Praktische implicaties: groepsinbedding voor transfer, rol zelfvertrouwen, participatieruimte © 2009 Rob Poell 7

Organisatieleren Theorie: leren koppelen aan organisatiedoelen, feedback inbouwen, inzichten naar ‘geheugen’ Onderzoek: transferklimaat (LTSI), kritische reflectie (DLOQ), werkplekleercondities (WLSQ) Praktische implicaties: leren pro-actief agenderen, breed scala leermogelijkheden, mechanismen! © 2009 Rob Poell 8

Wat is strategisch HRD? “SHRD is concerned with introducing, directing and guiding learning activities undertaken by individuals in the organization in such a way that they will more effectively contribute to the achievement of organizational goals.” (Walton, 1999) © 2009 Rob Poell 9

Algemeen model van SHRD Organizational Strategy Core Competencies of the Organization Individual Competencies Required   Training Programs (Bergenhenegouwen, Mooijman & Tillema, 1998) © 2009 Rob Poell 10

Cyclisch model van SHRD Organization Objectives   Evaluating Planning   Delivering Training (Balderson, 1999) © 2009 Rob Poell 11

Algemene kenmerken van SHRD Individueel leren koppelen aan organisatiedoelen Managementzaak i.p.v. specialisme (advisering) Assumptie van rationaliteit in planning en implementatie Komt voort uit performance- perspectief op HRD © 2009 Rob Poell 12

Schaamteloze reclame (deel 2) Yorks, L. (2005). Strategic human resource development. Mason, OH: Thompson Southern-Western. ISBN 0 324 07 17 87 © 2009 Rob Poell 13

SHRD volgens Yorks (2009) De HRD-piramide: leren op 3 niveaus met elkaar verbinden Strategie Leren ! Rol van CLO: “opportunistic advocacy” © 2009 Rob Poell 14

De HRD-piramide van Yorks Strategisch niveau: Omgeving scannen Strategieontwikkeling Leiderschapsontwikkeling Tactisch niveau: Ervaringsleren Operationeel niveau: Verbetermethoden Managementontwikkeling Basisopleiding, vaardigheidstraining © 2009 Rob Poell 15

HRD-piramide (vervolg) Reflecteren + anders handelen: - topmanagement: wat willen wij? - middenmanagement: hoe pakken we ‘t aan? - werkvloer: wat moeten we anders doen? HRD kan lagen helpen én proces begeleiden Strategie formuleren, implementeren en aanpassen is leerproces op zich © 2009 Rob Poell 16

Rol HRD bij strategievorming Chief Learning Officer (CLO) Leerbehoeften van organisatie in kaart brengen en vervullen Leren “op de agenda zetten” Leermogelijkheden herkennen & uitbreiden Organisatieleden bijeenbrengen Organisatieleden strategisch laten denken Op alle drie niveaus het leren bevorderen Consistentie met andere HR-processen © 2009 Rob Poell 17

“Opportunistic advocacy” Geloofwaardigheid bij top opbouwen Intern profileren Micro-politiek opereren © 2009 Rob Poell 18

Geloofwaardigheid bij top opbouwen HRD gezien als strategisch partner in de organisatie: als zij het bedrijfsproces (‘the business’) doorzien als zij zowel adviserend als ontwerpend sterk zijn als zij zich pro-actief opstellen, initiatief nemen © 2009 Rob Poell 19

HRD intern profileren toegang verwerven tot leiders in de organisatie (natuurlijke) bondgenoten inschakelen gesprekken leiden naar ‘nieuwe kansen’ gebeurtenissen vertalen in leeruitdagingen  Kortom: een consistent ‘leer-verhaal’ verkopen © 2009 Rob Poell 20

Micro-politiek opereren Kerncompetenties ondersteunen met HR(D)-praktijken die juiste competenties bewerkstelligen Organisatiecultuur beïnvloeden: mensen helpen hun ervaringen en keuzes inzichtelijk te maken en te interpreteren Bewustzijn van de belangen die de status quo in stand houden © 2009 Rob Poell 21

Presentatie © 2009 Rob Poell 22

PAUZE © 2009 Rob Poell 23

Presentatie Atrivé © 2009 Rob Poell 24

Discussie over de HRD-praktijkvoorbeelden © 2009 Rob Poell 25

Aan de slag … 16.15 Drie groepen vormen en plek zoeken 16.20 Kort vragenlijstje invullen 16.25 Bespreking stand van zaken (evt. in duo’s/trio’s) 16.35 Implicaties en actieplanning 16.45 Plenair: feedback uit subgroepen (door Rob, Lizet en Wiljo) 17.00 Afsluiting/borrel © 2009 Rob Poell 26

Feedback uit de drie subgroepen 1 2 3 © 2009 Rob Poell 27

En dank voor uw aandacht ... R.Poell@uvt.nl Succes met SHRD ! En dank voor uw aandacht ... R.Poell@uvt.nl © 2009 Rob Poell 28