Loopbaan(coaching) en leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
LOB ????.
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Workshop Handelingsgericht werken
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
LOB-middag Haaglanden
Reflectievaardigheden en instrumenten
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Loopbaanontwikkeling
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom MAS
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Op naar…
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
moderniseren van het curriculum.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Basiskennis LOB.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Loopbaancompetenties
LOB als rode draad in ons onderwijs
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Coaching in regioleren
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
LOB als doorlopende lijn
Anne-Karine Bakx | stafmedewerker Onderwijs & Innovatie
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie
Transcript van de presentatie:

Loopbaan(coaching) en leerlingen Hans de Wit CINOP

Doelen Loopbaan centraal stellen Ontwikkelen van een realistisch zelfbeeld. Ontwikkelen van een realistisch beroepsbeeld. Ontwikkelen van loopbaancompetenties. Bovenstaande leidt tot : betere keuzes betere aansluiting vervolgonderwijs/werk minder uitval vergroting motivatie leerlingen vergroten zelfsturing en eigen invloed

Proces van loopbaanontwikkeling: Ervaring-dialoog-leervraag

Wat vraagt loopbaanleren van de leeromgeving? Krachtige leeromgeving Reflectieve leeromgeving Vraaggestuurde leeromgeving Kortom: Een loopbaangerichte leeromgeving

1. Een krachtige leeromgeving De leerlingen moeten ervaringen kunnen opdoen Binnen en buiten de school Stages Gastlessen Groen-breed/KWT …

2. Een reflectieve leeromgeving Ervaringen staan centraal Emoties mogen er zijn Alle inbreng is goed Creëren van een veilige ruimte Begeleider(s) en leerling zijn gelijkwaardig, niet gelijkvaardig

3. Een vraaggestuurde leeromgeving Recht doen aan verschillen in: Leerstijl Tempo Niveau Interesse

INTEGRAAL MODEL & ROL SCHOOLLEIDER ORGANISATIE SAMENHANG VISIE EN STRATEGIE METHODEN EN INSTRUMENTEN COMPETENTIES BETROKKENEN

pispaal instructeur trainer gids raadgever spiegel controleur loopbaancoach supervisor helpende hand aanstuurder beoordelaar klankbord

Hans de Wit hwit@cinop.nl Het loopbaangesprek Pettelaarpark 1 Postbus 1585 5200 BP ‘s-Hertogenbosch www.cinop.nl

Het loopbaangesprek Doel en werkwijze Loopbaanopdracht: eigen loopbaancompetenties Het loopbaanstuur Je eigen loopbaanvraag Het loopbaangesprek: theorie en praktijk Reflectie

Je eigen loopbaancompetenties Denk na over een vaardigheid of competentie die je hebt ingezet om je loopbaan vorm te geven. Zet die vaardigheid op een kaartje Loop met het kaartje door de ruimte, ontmoet een collega en heb een gesprek van drie minuten waarin je uitwisselt wat die vaardigheid inhoudt en in welke context je die benut hebt

Het loopbaanstuur Loopbaanstuur met de vijf loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers Plenair plaatsen we de verschillende loopbaancompetenties van de groep in het loopbaanstuur

Je eigen loopbaanvraag Bedenk een eigen loopbaanvraag die op dit moment actueel is Kan van alles zijn: invulling huidig werk, verhouding prive en werk, vraag naar invulling vrije tijd of maatschappelijke betrokkenheid, ontwikkelingsbehoefte Schrijf je vraag op een sticker en plak die in het midden van je persoonlijk loopbaanstuur

Het loopbaangesprek Dialoog: leerling en begeleider van vmbo of mbo Trialoog: leerling, begeleider school en derde persoon (praktijkopleider, ouder/verzorger, collega op het werk)

Opbouw loopbaangesprek Opening en oriëntatie Kern (afhankelijk van doel/fase traject) Reflectie op afgelopen periode Probleemstellende fase Constructieve fase Evaluatie en afronding

Opening en oriëntatie Welkom en op gemak stellen Verhelderen van doelen en procedure gesprek, tijd Verkenning van de inhoud

Kern A: Vragen bij reflectie (abc-tje) Wat is er gebeurd? (A van wat was Aan de orde) Wat vond ik daarin belangrijk? (B van Belangrijk) Tot welke voornemens of leerwensen leidt dat? (C van Conclusies)

Kern B: Probleemstellende fase Vraag verhelderen (vraag achter de vraag) en thema duidelijk krijgen Subjectief thema: bij bijv. faalangst, interne of externe locus of control (motieven- en/of kwaliteitenreflectie) Informatief thema: onvoldoende informatie over werk en opleiding (werkexploratie) Besliskundig thema: niet weten welke stappen wanneer nodig zijn (loopbaanaansturing) Communicatie thema: hoe met derden te praten over wensen mbt loopbaan (netwerken)

Vraag verhelderen Met wie heb je al over deze vraag gesproken? Wat heb je zelf al gedaan? Wat doet het vraagstuk met je?

Kern C: Constructieve fase Hoe kan je aan het thema werken? Welke oplossingen kan je bedenken? Wat worden de doelen? Wat betekent dat voor je ontwikkeling? Welke activiteiten kan je ondernemen?

Evaluatie en afronding Samenvatten van het gesprek Reflecteren op inhoud en proces Afspraken voor vervolg maken Afscheid en afronden

Oefenen van loopbaangesprek Vorm met elkaar drietallen Verdeel per gesprek de rollen: inbrenger loopbaanvraag, loopbaanbegeleider en observator Oefen een gesprek met de eigen loopbaanvragen. Loopbaanbegeleider geeft de gewenste observatiepunten weer Observator: observeert, houdt de tijd (10 minuten per gesprek)in de gaten en vult feedbackformulier in Nabespreking: Loopbaanbegeleider geeft eerst zijn/haar reflecties Inbrenger geeft feedback hoe hij/zij het gesprek ervaren heeft Observator geeft feedback vanuit feedbackformulier

Plenaire nabespreking en reflectie workshop Wat geleerd van de oefening? Wat te gebruiken in eigen praktijk? Wat sprak aan in deze workshop?

LOB niet in één instrument te vangen Combinatie van effectieve componenten: Systematisch, persoonlijk contact: dialoog over reflectie en LOB competenties. Integratie met het beroepsdomein: (PSO, BPV, praktijksimulaties) (schema) De sleutel is er niet. Iedereen benadert loopbaan uniek. Komt straks ook terug in analyse-instrument. 1. Dialoog komt bij volgende dia aan de orde. Allerlei voorbeelden waarin persoonlijk contact/binding werkt. Ook curatief: schakelklassen, CDI (competentiegericht doorstroom instrument). 2. Slechts 17% van de Vmbo-ers raadpleegt iemand uit de sector, maar 35,7% vond deze bron het nuttigst! In het Mbo respectievelijk 15,4% en 35%. Hbo nog niet onderzocht, maar zal niet veel verschillen. 26

Verankering in het curriculum. Begin vroeg Samenhang leerlijnen: kennis en vaardigheden, praktijkuitdagingen, loopbaan. Verankering in het curriculum. Training en intervisie mentoren, SLB-ers, decanen, etc. 3. Begin vroeg: bijna 40% past het beeld over de sector aan na praktijk (simulatie)! 4. “Beleefde” samenhang, systematisch en gestructureerd integreren. Elke docent heeft dan een LOB-taak; door team als geheel gedragen: E=KxA. 5. Niet vrijblijvend en afhankelijk van wisseling functionarissen. 6. Double loop. Intervisie leidt tot versterking en uitwisseling van good practice. Ook HRM component. 27

Peer support (www.peersupport.nl) Docenten in aanraking met arbeidsmarkt. Vernieuwing kleinschalig starten. Longitudinaal proces. 7. Werkt naar twee kanten; door 50% van de leerlingen gewaardeerd. 8. T.b.v. samenhang leerlijnen en betere dialoog. Niet alleen voorbehouden aan vakdocenten. 9. Olievlekwerking en beter te monitoren. 10. Doorlopende trajecten, zoals VM2. Wie is probleemeigenaar? Waar zitten de belangen? Waar zit het geld? 28