De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LOB als rode draad in ons onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "LOB als rode draad in ons onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 LOB als rode draad in ons onderwijs
Dare to discover, …de wereld om je heen! Dare to be you, …blijf bij jezelf! Dare to be a winner, … zet je talenten in!

2 Stand van zaken 2008, onze ijsschots smelt…
… onduidelijk profiel, de concurrenten wonnen terrein! … een onbetaalbaar programma, de techniekvleugel stond leeg! … een zorgelijk leer- /werkklimaat, frustratie bij docenten/ leerlingen! … hoge uitvalcijfers mbo zelfinzicht & realistisch beroepsbeeld ? … een slechte naam, het leerlingenaantal daalde…

3 Een nieuwe start: -teambesluit: We gaan voor breed!
-TalentFactory lj. 1+2 al ingevoerd -Keuze voor intersectoraal onderwijs met Talentfactory 1 tm 3, uitstel keuze tot lj. 4, brede uitstroom, portfolio -LOB als rode draad in ons onderwijs

4 Veranderende omstandigheden
Vraag maatschappij Opdracht aan onderwijs breed inzetbare en flexibele werknemers Vereisten: flexibel met kennis en vaardigheden omgaan/exploreren/ reflectie en netwerken Voorkomen van foute keuzes Voorkomen van vroegtijdig schooluitval Basisvaardigheden/-kennis op niveau

5 LOB was noodzaak vertrekpunt: LOB scan!
Waarom? Opbrengst snel en in één oogopslag de stand van zaken bieden basis voor het verbeteren van de kwaliteit van LOB

6 Beleid maken Werkgroep: locatiedirecteur, teamleider OB en
BB en twee docenten onderwijsontwikkeling en decaan Acht bijeenkomsten in drie maanden Format: van schoolvisie naar LOB visie, naar doelen, naar samenhang, naar dialoog, naar evaluatie, naar eindbestemming - Buitenkring

7 Resultaat 1. Visie en visie vertaald
2. Gewenste situatie per leerjaar omschreven 3. Indeling LOB activiteiten (kalender) 4. Invullen rollen team 5. LOB coördinator

8 Visie Sg Newton Breed onderwijs,
veel ervaringen beleven om de wereld en zichzelf te leren kennen Ondernemend, veelzijdig en verrassend Ik ben iemand (autonomie) Ik kan wat (competentie) Ik hoor erbij (relatie)

9 Doelen Sg Newton Leerling centraal
Voortdurend keuzes maken in TalentFactory Reflecteren op keuzes dmv portfolio Veel ervaringen: workshops, gastlessen, stages Aansprekend onderwijs Dus: LOB is de De vijf loopbaancompetenties zijn uitgangspunt

10 Vertaling Visie: Loopbaancompetenties (M. Kuijpers 2005)
Niet de éénmalige keuze maar het keuzeproces/leren kiezen staat centraal: 1.Motievenreflectie (wensen en waarden) 2.Kwaliteitenreflectie (wat kan ik wel/niet?) 3.Werkexploratie (eisen/waarden van het werk en dit verbinden met eigen wensen) 4.Loopbaansturing (plannen/beïnvloeden) 5.Netwerken (contacten opbouwen/houden)

11 Rollen Gezamenlijk proces van: -Leerling: voert uit en heeft regie
-Ouders: participeren: speeddate/portfolio -School: biedt LOB programma en coacht bij begeleiding, portfolio-opbouw en portfoliogesprekken, uitwerking ….

12 Technologie & Commercie Dienstverlening & Commercie
lj. 4 Technologie & Commercie Dienstverlening & Commercie AVO vakken: Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz.   L o p b a n r i ë t e Techno Skills Cooking Skills Theater Skills Beauty, health & care Sports Skills E minds Art Studio lj. 3 Talentfactory! 3 uur Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 24 lesuren lj. 2 AVO=  Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 33 lesuren lj. 1 3 uur AVO= Nederlands, Engels, wiskunde, gym……enz. enz. 32 lesuren 2

13

14 Bijlage 1 Situatie per leerjaar
Onderbouw klas 1 Onderbouw klas 2 Kwaliteiten- en motievenreflectie Competenties: samenwerken, plannen/ organiseren Portfoliogesprekken met coach Elke docent besteedt planmatig aandacht aan LOB Idem + start werkexploratie Lessencyclus loopbaancomp Aandacht competenties: Presenteren, zelfstandig werken en reflectie AMN insight: kiezen, studie- en beroepsinteresse enz Speeddate Elke docent besteedt planmatig aandacht aan LOB

15 Bijlage 2 Situatie per leerjaar
Bovenbouw klas 3 Bovenbouw klas 4 Alle vijf loopbaancomp. Elke docent besteedt planmatig aandacht Coachuur: portfolio Bittest, carroussel breed Beroepsveldgerichte stage Veel ervaringen isp Bezoeken mbo Curriculum intersectoraal 3 portfoliogesprekken MBO bezoekdag Extra keuzeondersteuning Portfolio afronden tot doorstroomdocument

16 Bijlage 3 Ondersteuning
Coördinatie door LOB coördinator vanuit LOB centrum LOB coördinator: leerplanontwikkeling, coördinatie, professionalisering, ondersteuning, advisering, monitoring Coördinator inhoud Talentfactory: naam Coördinator ISP: naam


Download ppt "LOB als rode draad in ons onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google