Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
….een korte presentatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Van probleemstelling naar doelstelling
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Reflectievaardigheden en instrumenten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
SLB docent jaar 4 training Van niets tot de “Start Document”
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
HAN Faculteit Educatie.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Willem de Zwijger Schoonhoven
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Hoe brei een team?.
moderniseren van het curriculum.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Opnames Cup of Tilburg EMEG-lijst deel 7. Op zoek naar de succesfactor Ik was benieuwd wat de succesfactoren zijn van Cup of Tilburg. Hiervoor ben ik.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Onze doelen en visie in beeld
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Coaching week Rotterdam Academy.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Praktijkervaring en reflectie

Verpleegkundig redeneren
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Mondzorg - persoonsgericht
Studieloopbaanbegeleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
De driehoeksverhouding
Workshop academisch schrijven
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Gepersonaliseerd leren
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Transcript van de presentatie:

Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie: Annelies de Klerk Marjolein Rietveld Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie: Het curriculum onderzoeksvaardigheden op Pabo Almere

Uitspraken van studenten “Het begin duurde heel lang, maar daarna ging het heel snel, omdat we toen precies wisten wat we wilden weten”. “Door het onderzoek heb ik eindelijk geleerd wat de helicopterview betekent. Dat was altijd zo’n vage term van de docenten, maar nu snap ik ‘m”. “Onderzoek doen heeft mij geleerd dat ik toch blinde vlekken heb. Ik weet nu dat feedback van anderen écht wat oplevert”.

Inhoud van de presentatie Onderzoekscyclus: Ontwerpen Operationaliseren Waarderen Resultaten communiceren Reflecteren

Onderzoekscyclus Fase 1: Ontwerpen

Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten De ontwerpfase Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten

Beginsituatie De ontwerpfase Periodetoetsen en -opdrachten Praktijk, met eigen praktijkplan Prestaties, schrijfprestaties, onderzoeksprestaties en afstudeeronderzoek

De ontwerpfase Probleemstelling mbt beginsituatie start: intern onderzoek met als hoofdvraag “Wanneer en op welk wijze verwerft de student onderzoeksvaardigheden in het huidige curriculum””?

Bevindingen: De ontwerpfase Prestaties te weinig samenhangend en diepgaand Niveau afstudeeronderzoeken niet voldoende Studenten hebben moeite met schrijfprestaties Studenten hanteren te weinig een systematische manier van werken

De ontwerpfase Doelstelling - kwaliteitsimpuls garantie HBO afstudeerniveau - intrapersoonlijke én interpersoonlijke generalisatie van onderzoeksvaardigheden

De ontwerpfase Uitgangspunten - criteria HBO niveau - per jaar kwalitatieve verzwaring - per jaar focus op bepaalde onderdelen - differentiatiemogelijkheden voor student - gerichte ondersteuning door onderzoeksdocent - leren van elkaar door studenten - relatie met praktijk

Fase 2: Operationalisatie Onderzoekscyclus Fase 2: Operationalisatie

Operationalisatie Onderwerpen De onderzoeksopdrachten Ondersteuning door team onderzoeksdocenten Invoegen in bestaande curriculum

De onderzoeksopdrachten Operationalisatie De onderzoeksopdrachten Propedeuse: observatieopdracht, 3 ECT’s Hoofdfase (1): onderzoek mét enquête, 6 ECT’s Hoofdfase (2): onderzoek met LVS analyse, 6 ECT’s Afstudeerfase: onderzoek en scriptie, 9 ECT’s

Operationalisatie Ondersteuning door docenten - colleges & handleidingen - propedeuse: feedback op ontwerp - hoofdfase (1 & 2): feedback op ontwerp (en enquete) feedback op rapportage - afstudeerfase, huidige situatie: feedback vakdocent en praktijk. Optionele begeleiding van onderzoeksdocent

Operationalisatie Invoegen in bestaande curriculum -’gewone’ prestaties worden onderzoeksopdrachten -colleges toegevoegd in rooster -handleidingen ‘onderzoek en prestaties’ -FTE’s vrijgemaakt voor onderzoeksdocenten

Onderzoekscyclus Fase 3: Waarderen

Waarderen Onderwerpen De eerste resultaten Generalisatie onderzoeksvaardigheden Garantie HBO niveau Opbrengst voor onderzoeksdocent

Waarderen De eerste resultaten - mappen en posters - systematisch werken - schrijven in eigen woorden - betrokkenheid en inzet Generalisatie onderzoeksvaardigheden -intrapersoonlijk; nog te vroeg om vast te stellen -interpersoonlijk; ja, binnen opdrachten zeker

Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding Waarderen Garantie HBO niveau - criteria geformuleerd op HBO niveau - accreditatie - toekomstig lectoraat Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding - ontwikkeling eigen vaardigheid - betrokkenheid - logistieke drukte

Fase 4: Resultaten communiceren Onderzoekscyclus Fase 4: Resultaten communiceren

Resultaten communiceren Onderwerpen Deze lezing: zijn er vragen? Onze vragen voor het publiek: Missen we iets in de opbouw van het curriculum? (2) Moet waarborg van curriculum in handen aparte onderzoeksgroep blijven ?

Onderzoekscyclus Fase 5: Reflectie

Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie Reflecteren Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie

Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein Reflecteren Het onderzoekscurriculum + niveau resultaat + ruimte voor differentiatie student + ontwerp van curriculum + team onderzoeksdocenten - logistieke drukte - kinderziektes in de opdrachten Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein

Reuze bedankt voor uw aandacht! Reflecteren Deze presentatie Reuze bedankt voor uw aandacht!