Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie: Annelies de Klerk Marjolein Rietveld Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie: Het curriculum onderzoeksvaardigheden op Pabo Almere
Uitspraken van studenten “Het begin duurde heel lang, maar daarna ging het heel snel, omdat we toen precies wisten wat we wilden weten”. “Door het onderzoek heb ik eindelijk geleerd wat de helicopterview betekent. Dat was altijd zo’n vage term van de docenten, maar nu snap ik ‘m”. “Onderzoek doen heeft mij geleerd dat ik toch blinde vlekken heb. Ik weet nu dat feedback van anderen écht wat oplevert”.
Inhoud van de presentatie Onderzoekscyclus: Ontwerpen Operationaliseren Waarderen Resultaten communiceren Reflecteren
Onderzoekscyclus Fase 1: Ontwerpen
Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten De ontwerpfase Onderwerpen Beginsituatie Doelstelling Uitgangspunten
Beginsituatie De ontwerpfase Periodetoetsen en -opdrachten Praktijk, met eigen praktijkplan Prestaties, schrijfprestaties, onderzoeksprestaties en afstudeeronderzoek
De ontwerpfase Probleemstelling mbt beginsituatie start: intern onderzoek met als hoofdvraag “Wanneer en op welk wijze verwerft de student onderzoeksvaardigheden in het huidige curriculum””?
Bevindingen: De ontwerpfase Prestaties te weinig samenhangend en diepgaand Niveau afstudeeronderzoeken niet voldoende Studenten hebben moeite met schrijfprestaties Studenten hanteren te weinig een systematische manier van werken
De ontwerpfase Doelstelling - kwaliteitsimpuls garantie HBO afstudeerniveau - intrapersoonlijke én interpersoonlijke generalisatie van onderzoeksvaardigheden
De ontwerpfase Uitgangspunten - criteria HBO niveau - per jaar kwalitatieve verzwaring - per jaar focus op bepaalde onderdelen - differentiatiemogelijkheden voor student - gerichte ondersteuning door onderzoeksdocent - leren van elkaar door studenten - relatie met praktijk
Fase 2: Operationalisatie Onderzoekscyclus Fase 2: Operationalisatie
Operationalisatie Onderwerpen De onderzoeksopdrachten Ondersteuning door team onderzoeksdocenten Invoegen in bestaande curriculum
De onderzoeksopdrachten Operationalisatie De onderzoeksopdrachten Propedeuse: observatieopdracht, 3 ECT’s Hoofdfase (1): onderzoek mét enquête, 6 ECT’s Hoofdfase (2): onderzoek met LVS analyse, 6 ECT’s Afstudeerfase: onderzoek en scriptie, 9 ECT’s
Operationalisatie Ondersteuning door docenten - colleges & handleidingen - propedeuse: feedback op ontwerp - hoofdfase (1 & 2): feedback op ontwerp (en enquete) feedback op rapportage - afstudeerfase, huidige situatie: feedback vakdocent en praktijk. Optionele begeleiding van onderzoeksdocent
Operationalisatie Invoegen in bestaande curriculum -’gewone’ prestaties worden onderzoeksopdrachten -colleges toegevoegd in rooster -handleidingen ‘onderzoek en prestaties’ -FTE’s vrijgemaakt voor onderzoeksdocenten
Onderzoekscyclus Fase 3: Waarderen
Waarderen Onderwerpen De eerste resultaten Generalisatie onderzoeksvaardigheden Garantie HBO niveau Opbrengst voor onderzoeksdocent
Waarderen De eerste resultaten - mappen en posters - systematisch werken - schrijven in eigen woorden - betrokkenheid en inzet Generalisatie onderzoeksvaardigheden -intrapersoonlijk; nog te vroeg om vast te stellen -interpersoonlijk; ja, binnen opdrachten zeker
Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding Waarderen Garantie HBO niveau - criteria geformuleerd op HBO niveau - accreditatie - toekomstig lectoraat Opbrengst voor de onderzoeksdocent - waardevolle rol in de begeleiding - ontwikkeling eigen vaardigheid - betrokkenheid - logistieke drukte
Fase 4: Resultaten communiceren Onderzoekscyclus Fase 4: Resultaten communiceren
Resultaten communiceren Onderwerpen Deze lezing: zijn er vragen? Onze vragen voor het publiek: Missen we iets in de opbouw van het curriculum? (2) Moet waarborg van curriculum in handen aparte onderzoeksgroep blijven ?
Onderzoekscyclus Fase 5: Reflectie
Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie Reflecteren Onderwerpen Het onderzoekscurriculum De presentatie
Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein Reflecteren Het onderzoekscurriculum + niveau resultaat + ruimte voor differentiatie student + ontwerp van curriculum + team onderzoeksdocenten - logistieke drukte - kinderziektes in de opdrachten Persoonlijke reflectie Annelies en Marjolein
Reuze bedankt voor uw aandacht! Reflecteren Deze presentatie Reuze bedankt voor uw aandacht!