6 sleutelbegrippen lesopbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
De ontwikkeling van de 7 competenties
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Introductie.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Collectief portfolio groep 3
Les 7: het voorbereiden van een les
Kansrijke combinatiegroepen
Portfolio
Effectieve instructie
Leren leren…..en het materiaal?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Welkom.
Informatie- avond groep 6
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Actieonderzoek instructietafel.
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Niet differentiëren maar socialiseren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Effectief lesgeven & directe instructie
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Vaco’s
Thema 2 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Actie-onderzoek Verkenning van het onderwerp van het actie-onderzoek in thema 3.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Hogere denkvaardigheden
Snappet.
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Informatieavond Schooljaar
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Activernde didactiek & passende werkvormen
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Samenwerken en communicatie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

6 sleutelbegrippen lesopbouw Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw

Fasen in een les voorbereiden uitvoeren

voorbereiden uitvoeren doelen (wat) ( voorkennis) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie instructie begeleiden afsluiten (feedback)

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen structuur in opbouw leerstof juiste niveau leerstof betekenis geven individuele aanspreekbaarheid zichtbaarheid motivatie (Ebbens en Ettekoven)

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen structuur in opbouw leerstof begin –kern- afsluiting (plannen) opbouw lessenreeks (zie ook lesvoorbereidingsmodel ABV)

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen juiste niveau leerstof voorkennis : cognitief/ vaardigheden/ werkvormen beginsituatie (klas, uur, dag, situatie)

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen betekenis geven “waarvoor kan ik de kennis/vaardigheid gebruiken”? 1. wat is de functie het doel van deze kennis/vaardigheid? 2. waarom is dit kennis/vaardigheid? 3. voorbeelden uit belevingswereld? 4. waarom zou ik dit moeten leren? (zie ook Stevens adaptief leren hst 6.2)

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen individuele aanspreekbaarheid: leerlingen actief laten deelnemen aan een les (didactische werkvorm) Zie ook samenwerkend leren hst 4 en Meervoudige Intelligentie hst 5 en deel 3 leerklimaat activerende didactiek samenwerkend leren leerklimaat

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen Zichtbaarheid: hoe weet je of een leerling het snapt, kan ? vragen stellen observeren controleren, toetsen feedback geven

Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen Motivatie - (kleine) succeservaringen - individuele aanspreekbaarheid (didactische werkvorm) - directe feedback - betekenis geven - veiligheid (zie Stevens adaptief leren hst 6.2 ) - positieve benadering

voorbereiden uitvoeren doelen (wat) algemene doelen (reeks van lessen) sub doelen (per les) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie (feedback) instructie (feedback) begeleiden (feedback) afsluiten (toetsen/feedback) Zie ook portal ABV: onderwijsmaterialen beroepsvoorbereiding  lesvoorbereiding model

procesmatig werken beeldend vak Probleem stelling onderzoek proef product reflectie