6 sleutelbegrippen lesopbouw Fasen in een les Hoofdstuk 1 effectief leren en directe instructie Sebo Ebbens en Simon Ettekoven 6 sleutelbegrippen lesopbouw
Fasen in een les voorbereiden uitvoeren
voorbereiden uitvoeren doelen (wat) ( voorkennis) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie instructie begeleiden afsluiten (feedback)
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen structuur in opbouw leerstof juiste niveau leerstof betekenis geven individuele aanspreekbaarheid zichtbaarheid motivatie (Ebbens en Ettekoven)
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen structuur in opbouw leerstof begin –kern- afsluiting (plannen) opbouw lessenreeks (zie ook lesvoorbereidingsmodel ABV)
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen juiste niveau leerstof voorkennis : cognitief/ vaardigheden/ werkvormen beginsituatie (klas, uur, dag, situatie)
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen betekenis geven “waarvoor kan ik de kennis/vaardigheid gebruiken”? 1. wat is de functie het doel van deze kennis/vaardigheid? 2. waarom is dit kennis/vaardigheid? 3. voorbeelden uit belevingswereld? 4. waarom zou ik dit moeten leren? (zie ook Stevens adaptief leren hst 6.2)
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen individuele aanspreekbaarheid: leerlingen actief laten deelnemen aan een les (didactische werkvorm) Zie ook samenwerkend leren hst 4 en Meervoudige Intelligentie hst 5 en deel 3 leerklimaat activerende didactiek samenwerkend leren leerklimaat
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen Zichtbaarheid: hoe weet je of een leerling het snapt, kan ? vragen stellen observeren controleren, toetsen feedback geven
Wat bepaalt een goede les? 6 sleutelbegrippen Motivatie - (kleine) succeservaringen - individuele aanspreekbaarheid (didactische werkvorm) - directe feedback - betekenis geven - veiligheid (zie Stevens adaptief leren hst 6.2 ) - positieve benadering
voorbereiden uitvoeren doelen (wat) algemene doelen (reeks van lessen) sub doelen (per les) taken (wie, hoe) plannen (tijd) uitvoeren voorkennis (wat kunnen ze al) informatie (feedback) instructie (feedback) begeleiden (feedback) afsluiten (toetsen/feedback) Zie ook portal ABV: onderwijsmaterialen beroepsvoorbereiding lesvoorbereiding model
procesmatig werken beeldend vak Probleem stelling onderzoek proef product reflectie