The CAF Procedure voor externe feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Onze kernwaarden.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Mediërend leren op bs. Theresia
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
LEAN Management in Parker
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
Ontwerpprojecten In de praktijk
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Cellule Environnement – Santé / Cel Leefmilieu – Gezondheid / Zelle Umwelt- Gesundheit 1 De werkzaamheden van het NEHAP Catherine Bouland Themaochtend.
Agenda Inkoopprofessionalisering
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Competentieontwikkeling voor OR-leden
John P. Kotter Harvard Business School
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Aanpak en praktijkervaring
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
2014 EVALUATIES N+1.
Q-Placements: VET-Enterprise Cooperation Samenwerking Beroepsonderwijs-Bedrijfsleven LLP LDV Transfer of Innovation Project Nr LV1-LEO
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
6 stappen in Risico management
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Evaluatie [projectnaam]
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Welkom bij DAIly NURSE.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

The CAF Procedure voor externe feedback

1. Het waarom van de CAF externe feedback Van zelfevaluatie via verbeteracties tot feedback Motivatie niveau Eipa CAF Resource Centre - 2010 CAF externe feedback Tijd Fase 1: Lancering v/h CAF Fase 2: Zelfevaluatie Fase 3: Verbeterplan Uitvoeren v/h verbeterplan

Doelstellingen van de procedure De kwaliteit van de CAF toepassing ondersteunen en de impact ervan op de organisatie; Het enthousiasme in de organisatie voor continue verbetering ondersteunen en hernieuwen; Onderzoeken of - en in welke mate - de organisatie TQM waarden integreert als gevolg van de CAF toepassing; Peer review and bench learning promoten. Bewerkstelligen dat organisaties leren van elkaar; De organisaties belonen die op een effectieve manier een start gemaakt hebben met continue verbetering richting uitmuntendheid, zonder hierbij te oordelen over het bereikte niveau van uitmuntendheid. Eipa CAF Resource Centre - 2010 1. Support the quality of the CAF implementation and its impact on the organisation. The CAF model was launched as an instrument for self-assessment and organisational development. The use of the CAF serves internal reasons. To serve this purpose even more, the CAF Recognition gives organisations the possibility of receiving feedback on their CAF application and the quality journey launched within their organisation. 3 Find out if the organisation is installing TQM values as the result of the CAF application. On the basis of the CAF there are a number of TQM values (as described above). By working with the CAF model these values should over time become part of the culture of the organisation. Working with the CAF makes organisations focus on certain important elements of TQM and makes them aware of the necessity for well performing organisations to incorporate the values into daily life. 2. Support and renew enthusiasm in the organisation for continuous improvement. One important element in a good CAF self-assessment is the creation and implementation of an improvement plan. It is demanding for organisations to maintain the pace of change over a longer period of time. Many organisations lose track and attention after a period (as shown the figure above). To keep the attention on the improvements, the external feedback for the organisation comes at a perfect moment to see whether the organisation is still working on its improvements as planned; the organisation cannot afford to drop its attention or motivation. 4. Promote peer review and bench-learning. One of the primary aims of the CAF is to facilitate organisations to learn from each other. With the CAF External Feedback, a new opportunity is in place to learn from other organisations, to receive useful feedback from experienced users, colleagues and peers who have been through the same process and faced the same difficulties. 5. Reward organisations that started the journey of continuous improvement towards excellence in an effective way, without judging their obtained level of excellence. The CAF is a starting point for many organisations to work on quality in a structured way. The CAF External Feedback Procedure wants to stimulate organisations who have embarked upon this path to quality. The Procedure recognises organisations for the attempts it is undertaking, for the direction it has chosen and the way in which this is done

De algemene principes The CAF Procedure voor externe feedback is een gemeenschappelijk Europees kader, uitvoerbaar in overeenstemming met de nationale context op een vrijwillige basis. The CAF Procedure voor externe feedback promoot feedback over de CAF toepassing en de effecten ervan op de organisatie. Deze feedback wordt gegeven door peers en/of externe experts. The CAF Procedure voor externe feedback geeft recht op het label van Effective CAF User (ECU) voor 2 jaar – niet de erkenning of accreditatie van een uitmuntende organisatie. De CAF procedure voor externe feedback steunt op 3 pijlers. De beslissing en de verantwoordelijkheid om deze procedure op nationaal niveau toe te passen ligt bij de lidstaten. Eipa CAF Resource Centre - 2010

2. Waaruit bestaat de CAF Externe Feedback De verschillende pijlers Pijler 1 Het zelfevaluatie proces Stappen 1-6 v/h 10 stappen plan Pijler 2 Het proces v/d verbeteracties Stappen 7-9 v/h 10 stappen plan Pijler 3 De TQM maturiteit v/d organisatie CAF procedure voor externe feedback Eipa CAF Resource Centre - 2010

De verschillende stappen van de CAF ZE & Pijlers 1 and 2 Fase 1 – De start Step 1: Beslis over de aanpak en maak een planning Step 2: Communiceer over het ZE project PIJLER 1 Fase 2 – Het zelfevaluatie proces Step 3: Stel één of meerdere ZE-groepen samen Step 4: Organiseer opleiding Step 5: Voer de ZE uit voor de 28 sub-criteria via consensus Step 6: Maak een rapport op met de resultaten van de ZE Eipa CAF Resource Centre - 2010 Fase 3 – Verbeterplan/ Prioriteiten stellen Step 7: Stel een verbeterplan op, gebaseerd op het aanvaarde ZE-rapport Step 8: Communiceer het verbeterplan Step 9: Voer het verbeterplan uit Step 10: Plan de volgende ZE PIJLER 2

Pijler 1: Het zelfevaluatie (ZE) proces De kwaliteit van de ZE vormt de basis voor het succes van toekomstige verbeteracties. De focus ligt op het ZE-proces (stappen 1-6). Een specifieke vragenlijst is ontwikkeld om deze verschillende stappen te beoordelen. De vragenlijst betreft de 6 stappen en heeft niet de bedoeling om de scores te valideren die werden gegeven tijdens de ZE. Eipa CAF Resource Centre - 2010

Pijler 2: Het verbeterplan Iets doen met de resultaten van de ZE De focus ligt op de stappen 7-9 Deze stappen beschrijven in detail het verbeterplan, de kwaliteit van dit plan, hoe het is samengesteld, hoe het wordt gecommuniceerd en opgevolgd. The CAF externe feedback houdt zich bezig met de planning en de uitvoering van de verbeteracties en heeft dus niet tot doel om de resultaten van de verbeteracties te beoordelen. Eipa CAF Resource Centre - 2010

Pijler 3 Op weg naar een TQM cultuur Eipa CAF Resource Centre - 2010

Pijler 3 : een voorbeeld : Leadership Eipa CAF Resource Centre - 2010

Stappen in de CAF procedure voor externe feedback CAF Toepassing & aanvraag N.O. CAF zelfevaluatie en verbeterplan 6-12 maanden later, aanvraag bij de nationale organisator Zelfevaluatie v/d 3 pijlers De organisatie doet een zelfevaluatie van de 3 pijlers Eipa CAF Resource Centre - 2010 CAF External Feedback Actors Document analyse door de CAF External Feedback Actors Site visit door een team van CAF External Feedback Actors Feedback en ECU Label The organisatie ontvangt feed back Indien positief over de 3 pijlers: “Effective CAF User” Label

Lidstaten hebben het “ownership”: Nationale Organisatoren 4. De toekomst Lidstaten hebben het “ownership”: Nationale Organisatoren CAF = zelfevaluatie (diagnose tgo. de ideaal typische beschrijving van een excellente organisatie ) = verbetering (op weg naar uitmuntendheid) = feedback en erkenning (leren, motiveren, stimuleren ) Eipa CAF Resource Centre - 2010

Contact Patrick Staes – Senior Expert Nick Thijs – Lecturer Ann Stoffels – Programme Organiser European Institute of Public Administration (EIPA) European Public Management Unit EIPA CAF Resource Centre (CAF RC) O.L. Vrouweplein 22 NL - 6201 BE Maastricht Tel.: +31 43 3296 328/253/317 E-mail: caf@eipa.eu Web: http://www.eipa.eu/CAF