Leren Organiseren Hergen Datema 29 november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Van Methode Naar Methodiek
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Flexibilisering in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Gedrag in organisaties, 10e editie
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Tafel dagbesteding gemeenten
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Differentiëren & klassenmanagement
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Begeleiding bij Werkplekleren
Opleiden met (baan)perspectief!
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
ETUDE Toetsservicesysteem
Gepersonaliseerd leren
Competentie gericht onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Leren Organiseren Hergen Datema 29 november 2010

Flexibiliteit Flexi-bel [bn; -biliteit]: 1 buigzaam 2 inschikkelijk 3 zich gemakkelijk aanpassend aan wisselende omstandigheden  De mate waarin het systeem kan worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en behoeften.  Zich gemakkelijk aan kunnen passen aan veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden, taken, verantwoordelijkheden, beleidswijzigingen en gedragingen van anderen.

Flexibiliteit  Omgaan met wisselende groepsgrootte  Instroommomenten  Oftewel in staat zijn om de mix van activiteiten en volume van activiteiten aan te passen

Variatie variatie: 1 Afwisseling voor de variatie om eentonigheid te voorkomen 2 vorm die enigszins van een andere afwijkt  Verschillen tussen deelnemers in leerstijl, ambities en eerder verworven competenties  Combinatie tussen leren, werken en privé  Individualisering en keuzevrijheid  Tempo, tijdstip, inhoud, werkvorm, locatie, duur, volgorde

 Variatie dankzij standaardisatie  Variatie is duurder  minder schaalvoordelen  meer ‘informatie’  keuzekosten  coördinatiekosten  Hoe efficiencyverlies compenseren? Wetmatigheden

 Davis (1979) ‘future perfect’  Maatwerk aanbieden met efficiency van massaproductie  Mass-customization  Massamaatwerk Massa & Maatwerk

1.Cosmetisch variëren 2.Heterogeniteit reduceren 3.Additionele hulpbronnen 4.Digitaliseren leermiddelen 5.Modularisering 6.Toetsing 7.Vergroten eenheid van organisatie 7 Strategieën

 Wat is standaard?  Wat is variabel?  Efficiencywinst?  Voorbeeld  Voorwaarden  Risico’s 7 Strategieën

Instroom Uitstroom Cosmetisch variëren (1) Primair Proces en Cosmetisch variëren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc.

 Standaard:alles wat al standaard was  Variabel: pr & marketing  Efficiencywinst?:  geen efficiencyverlies toelaten  Voorwaarde:  cursisten hebben uniforme voorkeuren  Risico:  indruk van verscheidenheid die niet wordt waargemaakt  Voorbeeld: Open dagen voor verschillende doelgroepen 1. Cosmetisch variëren

Instroom Uitstroom Primair Proces en Heterogeniteit reduceren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Heterogeniteit reduceren (2)

 Standaard: alles wat al standaard was  Variabel: niets extra’s  Efficiencywinst?:  geen efficiencyverlies toelaten  selectie op instroom  Voorwaarden:  mogelijkheid (en wenselijkheid) van selectie  voldoende omvang klantengroep  Risico  grote afhankelijkheid van klantengroep  Voorbeeld: Gymnasium 2. Reduceren heterogeniteit

Instroom Uitstroom Primair Proces en Additionele hulpbronnen Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Additionele hulpbronnen (3)

 Zowel standaardisatie als variatie mogelijk  Mate van variatie afhankelijk omvang additionele hulpbronnen  Efficiencywinst?  efficiencyverlies oplossen met extra hulpbronnen  Voorwaarden:  grote relevante verschillen tussen ‘klanten’  beschikbaarheid extra hulpbronnen, op langere termijn  Risico’s:  afhankelijkheid van verstrekker additionele hulpbronnen  Voorbeeld: FC-XL 3. Additionele hulpbronnen

Instroom Uitstroom Primair Proces en Digitaliseren leermiddelen Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Digitaliseren leermiddelen (4)

 Standaard: infrastructuur & aanbod aan leerinhouden  Variabel: tijd & plaats & tempo & volgorde & werkvorm  Efficiencywinst?  cursisten werken alleen aan onderdelen die nodig zijn  inzet begeleiders alleen op onderdelen waar dat nodig is  Voorwaarden:  geschikt leermateriaal  gestandaardiseerde infrastructuur  zelfstandigheid cursist  Risico: verschraling van het onderwijs  sommige competenties vereisen andere vormen van onderwijs  Voorbeeld: Sprint 4. Digitale leermiddelen

Instroom Uitstroom Primair Proces en Aanbod modulariseren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Aanbod modulariseren (5)

 Standaard: tijdstip & inhoud & locatie (& omvang)  Variabel: volgorde & groep  Efficiencywinst?:  schaalvoordelen benutten binnen modules  Voorwaarden:  voldoende omvang groepen  verwantschap tussen opleidingen  informatie en volgsystemen  Risico’s:  versnippering inhoud  versnippering sociale infrastructuur  Voorbeeld: Amerikaanse universiteit 5. Modularisering

Instroom Uitstroom Primair Proces en Toetsing Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Toetsing (6)

 Standaard: toetsen (inhoud)  Variabel: in beginsel al het andere  Efficiencywinst?:  cursisten doen alleen onderdelen die zij nodig hebben  maximaal benutten leerervaringen buiten onderwijssetting  inzet begeleiders alleen op onderdelen die nodig zijn  Voorwaarden:  consequente sturing op output (geen urennorm...)  volledige inhoud is op gestandaardiseerde wijze toetsbaar  informatievoorziening  Voorbeeld: Talencentrum 6. Toetsing

Instroom Uitstroom Primair Proces en Vergroten eenheid organisatie Vergroten eenheid organisatie (7) Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc.

 Standaard: tijdstip & locatie & mensen  Variabel: inhoud & werkvorm  Efficiencywinst?:  schaalvoordelen door variatie in werkvormen  lagere coördinatiekosten  functiedifferentiatie  Voorwaarden:  huisvesting: omvang, voorzieningen  gelijktijdige aanwezigheid cursisten en begeleiders  expertise team begeleiders vs inhouden cursisten  samenwerking  Voorbeeld: Techniekhal 7. Vergroten van eenheid van organisatie

 Componenten van complexe leertaken  verschillende manier organiseren  Consequent doorvoeren De kunst van het combineren

 Hoeveel variatie & flexibiliteit wil je bieden? Waarom eigenlijk? En op welke manier? (tempo, locatie, werkvorm, tijdstip, volgorde)  Waar kunnen we massa maken?  Wat zijn de voorwaarden en risco’s bij een strategie? Aandachtspunten

 Welke strategieën pas je nu (impliciet) toe? En in welke verhouding (wat is je voornaamste strategie)?  Wat is de basisstrategie die je eigenlijk wilt gebruiken? - werk dat uit - hoe ziet dat er concreet uit - voordelen - nadelen  Wat heb je dan nodig aan: - kwaliteiten van mensen - huisvesting - sturing - faciliteiten Opdracht

Onderwijsvisie: - Helder geformuleerd - Breed gecommuniceerd - Voor iedereen vindbaar Kaders - Wat is vast? - Wat is flexibel? ROC-niveau Unitkenmerken: Koers Financiële kaders Problemen Ontwikkelingen Unitdirecteur-niveau Gemeenschappelijk (onderwijs)visie: - Variatie - Praktijk - Vast - flexibel - Begeleiding etc. Contextuele kenmerken: - Bedrijfsleven - Niveau opleiding - Aantal crebo’s - Examinerigseisen - Team etc. Leereenheden organiseren (structuur, bedrijfsmatige kant): - 7 strategieën als hulpmiddel - Kwaliteit - Betaalbaar Verandertraject (cultuur, mens-kant): - Samenstelling teams - Teamontwikkeling - Teamdoelen - Feedback Teamniveau

Achtergrond van het ontwerpvraagstuk Krimp (-/- 25%) Nieuwe opleidingen VMBO en MBO Versterking regionale economie Circa 700 leerlingen LT perspectief? Onderwijscalculator (Kosten van activiteiten) Massamaatwerk (Variëteit & flexibiliteit) Bemensing (in het team)