Leren Organiseren Hergen Datema 29 november 2010
Flexibiliteit Flexi-bel [bn; -biliteit]: 1 buigzaam 2 inschikkelijk 3 zich gemakkelijk aanpassend aan wisselende omstandigheden De mate waarin het systeem kan worden aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en behoeften. Zich gemakkelijk aan kunnen passen aan veranderende omgeving, werkwijzen, werktijden, taken, verantwoordelijkheden, beleidswijzigingen en gedragingen van anderen.
Flexibiliteit Omgaan met wisselende groepsgrootte Instroommomenten Oftewel in staat zijn om de mix van activiteiten en volume van activiteiten aan te passen
Variatie variatie: 1 Afwisseling voor de variatie om eentonigheid te voorkomen 2 vorm die enigszins van een andere afwijkt Verschillen tussen deelnemers in leerstijl, ambities en eerder verworven competenties Combinatie tussen leren, werken en privé Individualisering en keuzevrijheid Tempo, tijdstip, inhoud, werkvorm, locatie, duur, volgorde
Variatie dankzij standaardisatie Variatie is duurder minder schaalvoordelen meer ‘informatie’ keuzekosten coördinatiekosten Hoe efficiencyverlies compenseren? Wetmatigheden
Davis (1979) ‘future perfect’ Maatwerk aanbieden met efficiency van massaproductie Mass-customization Massamaatwerk Massa & Maatwerk
1.Cosmetisch variëren 2.Heterogeniteit reduceren 3.Additionele hulpbronnen 4.Digitaliseren leermiddelen 5.Modularisering 6.Toetsing 7.Vergroten eenheid van organisatie 7 Strategieën
Wat is standaard? Wat is variabel? Efficiencywinst? Voorbeeld Voorwaarden Risico’s 7 Strategieën
Instroom Uitstroom Cosmetisch variëren (1) Primair Proces en Cosmetisch variëren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc.
Standaard:alles wat al standaard was Variabel: pr & marketing Efficiencywinst?: geen efficiencyverlies toelaten Voorwaarde: cursisten hebben uniforme voorkeuren Risico: indruk van verscheidenheid die niet wordt waargemaakt Voorbeeld: Open dagen voor verschillende doelgroepen 1. Cosmetisch variëren
Instroom Uitstroom Primair Proces en Heterogeniteit reduceren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Heterogeniteit reduceren (2)
Standaard: alles wat al standaard was Variabel: niets extra’s Efficiencywinst?: geen efficiencyverlies toelaten selectie op instroom Voorwaarden: mogelijkheid (en wenselijkheid) van selectie voldoende omvang klantengroep Risico grote afhankelijkheid van klantengroep Voorbeeld: Gymnasium 2. Reduceren heterogeniteit
Instroom Uitstroom Primair Proces en Additionele hulpbronnen Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Additionele hulpbronnen (3)
Zowel standaardisatie als variatie mogelijk Mate van variatie afhankelijk omvang additionele hulpbronnen Efficiencywinst? efficiencyverlies oplossen met extra hulpbronnen Voorwaarden: grote relevante verschillen tussen ‘klanten’ beschikbaarheid extra hulpbronnen, op langere termijn Risico’s: afhankelijkheid van verstrekker additionele hulpbronnen Voorbeeld: FC-XL 3. Additionele hulpbronnen
Instroom Uitstroom Primair Proces en Digitaliseren leermiddelen Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Digitaliseren leermiddelen (4)
Standaard: infrastructuur & aanbod aan leerinhouden Variabel: tijd & plaats & tempo & volgorde & werkvorm Efficiencywinst? cursisten werken alleen aan onderdelen die nodig zijn inzet begeleiders alleen op onderdelen waar dat nodig is Voorwaarden: geschikt leermateriaal gestandaardiseerde infrastructuur zelfstandigheid cursist Risico: verschraling van het onderwijs sommige competenties vereisen andere vormen van onderwijs Voorbeeld: Sprint 4. Digitale leermiddelen
Instroom Uitstroom Primair Proces en Aanbod modulariseren Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Aanbod modulariseren (5)
Standaard: tijdstip & inhoud & locatie (& omvang) Variabel: volgorde & groep Efficiencywinst?: schaalvoordelen benutten binnen modules Voorwaarden: voldoende omvang groepen verwantschap tussen opleidingen informatie en volgsystemen Risico’s: versnippering inhoud versnippering sociale infrastructuur Voorbeeld: Amerikaanse universiteit 5. Modularisering
Instroom Uitstroom Primair Proces en Toetsing Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc. Toetsing (6)
Standaard: toetsen (inhoud) Variabel: in beginsel al het andere Efficiencywinst?: cursisten doen alleen onderdelen die zij nodig hebben maximaal benutten leerervaringen buiten onderwijssetting inzet begeleiders alleen op onderdelen die nodig zijn Voorwaarden: consequente sturing op output (geen urennorm...) volledige inhoud is op gestandaardiseerde wijze toetsbaar informatievoorziening Voorbeeld: Talencentrum 6. Toetsing
Instroom Uitstroom Primair Proces en Vergroten eenheid organisatie Vergroten eenheid organisatie (7) Faciliteiten: Ruimten, ICT etc. Begeleiding: docent, instructeur, assistent etc.
Standaard: tijdstip & locatie & mensen Variabel: inhoud & werkvorm Efficiencywinst?: schaalvoordelen door variatie in werkvormen lagere coördinatiekosten functiedifferentiatie Voorwaarden: huisvesting: omvang, voorzieningen gelijktijdige aanwezigheid cursisten en begeleiders expertise team begeleiders vs inhouden cursisten samenwerking Voorbeeld: Techniekhal 7. Vergroten van eenheid van organisatie
Componenten van complexe leertaken verschillende manier organiseren Consequent doorvoeren De kunst van het combineren
Hoeveel variatie & flexibiliteit wil je bieden? Waarom eigenlijk? En op welke manier? (tempo, locatie, werkvorm, tijdstip, volgorde) Waar kunnen we massa maken? Wat zijn de voorwaarden en risco’s bij een strategie? Aandachtspunten
Welke strategieën pas je nu (impliciet) toe? En in welke verhouding (wat is je voornaamste strategie)? Wat is de basisstrategie die je eigenlijk wilt gebruiken? - werk dat uit - hoe ziet dat er concreet uit - voordelen - nadelen Wat heb je dan nodig aan: - kwaliteiten van mensen - huisvesting - sturing - faciliteiten Opdracht
Onderwijsvisie: - Helder geformuleerd - Breed gecommuniceerd - Voor iedereen vindbaar Kaders - Wat is vast? - Wat is flexibel? ROC-niveau Unitkenmerken: Koers Financiële kaders Problemen Ontwikkelingen Unitdirecteur-niveau Gemeenschappelijk (onderwijs)visie: - Variatie - Praktijk - Vast - flexibel - Begeleiding etc. Contextuele kenmerken: - Bedrijfsleven - Niveau opleiding - Aantal crebo’s - Examinerigseisen - Team etc. Leereenheden organiseren (structuur, bedrijfsmatige kant): - 7 strategieën als hulpmiddel - Kwaliteit - Betaalbaar Verandertraject (cultuur, mens-kant): - Samenstelling teams - Teamontwikkeling - Teamdoelen - Feedback Teamniveau
Achtergrond van het ontwerpvraagstuk Krimp (-/- 25%) Nieuwe opleidingen VMBO en MBO Versterking regionale economie Circa 700 leerlingen LT perspectief? Onderwijscalculator (Kosten van activiteiten) Massamaatwerk (Variëteit & flexibiliteit) Bemensing (in het team)