Klinische Paden Aanbevelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Medico-legale status van richtlijnen
Advertisements

door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Methodisch begeleiden
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Clinical audit Ervaringen in Engeland
ZIEKENHUISOVERSCHRIJDEND ? 06 juni 2006
De kracht van de ervaring
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
© de vries business consultancy, 2008
Bedrijfsgezondheidszorg
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Transmurale artrosezorg Sint Maartenskliniek Els van den Ende
Kennis is macht? De rol van informatie
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Bestuurslid AHCH, EPZ Amsterdam
Hoe klinische paden integreren binnen het kwaliteitsbeleid? Dr. Yves Breysem 1 december 2005.
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Verpleegkundig redeneren
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Resultaatgericht Samenwerken
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Thuisverpleging Governance; 29 januari 2018 –
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Klinische Paden Aanbevelingen Federale Overheidsdienst, Volksgezondheid Bestuur Gezondheidszorgbeleid Klinische Paden Aanbevelingen 1 december 2005, President Hotel, Brussel Prof. Dr. Walter Sermeus, Leentje De Bleser, Dr. Joan Vlayen Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap Faculteit Geneeskunde Katholieke Universiteit Leuven

Aanpak Bevraging gezondheidswerkers (N=783) (april-mei 2005) Artsen, verpleegkundigen, paramedici, thuiszorg, huisartsen,… Perceptie over en gebruik van klinische paden Via beroepsverenigingen Bespreking met betrokkenen (juni-juli 2005) Formuleren van aanbevelingen (aug-sept 2005) Feedback van betrokkenen t.a.v. aanbevelingen (okt-nov 2005)

Bespreking met betrokkenen Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Huisartsen (WHVV) Vlaams Kinesitherapeuten Verbond Vereniging voor Ziekenhuis Kinesitherapeuten (VZK) Wetenschappelijke Vereniging voor Kinesitherapeuten (WVK) Nationaal Verbond van Katholieke Vlaamse Verpleegkundigen (NVKVV) L'Association belge des praticiens de l'Art Infirmier (ACN) Nationale Neutrale Beroepsorganisatie voor Vlaamse Verpleegkundigen en Vroedvrouwen (NNBVV) Fédération Nationale des Infirmières de Belgique (FNIB) Verbond der Belgische beroepsverenigingen van geneesheer-specialisten (VBS-GBS) Vlaams Patiëntenplatvorm Ziekenhuisdirecties Klinisch pad coördinatoren

Twaalf aanbevelingen De methodiek van klinische paden sluit aan bij de methodiek van het kwaliteitsbeleid in de gezondheidszorg Klinische paden zijn een instrument voor een patiëntgestuurde organisatie klinisch pad is een valide methode voor zorgmanagement Klinische paden zijn organisatie-specifiek klinisch pad is organisatie-overstijgend Klinische paden benadrukken de samenhang en de afstemming tussen de verschillende onderdelen van de zorg Een klinisch pad is patiënt-specifiek Patiënten en hun vertegenwoordigers dienen nauw betrokken te worden bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van klinische paden Klinische paden zijn (zowel klinisch als organisatorisch) op evidentie gebaseerd De ontwikkeling van klinische paden vraagt specifieke middelen De methodiek van klinische paden dient opgenomen te worden in de opleiding De kennis rond klinische paden en andere methoden dienen continu internationaal getoetst en bijgestuurd te worden

1. De methodiek van klinische paden sluit aan bij de methodiek van het kwaliteitsbeleid in de gezondheidszorg De methodiek waarvan klinische paden gebruik maakt, is deze die gangbaar is in het kwaliteitsbeleid. De centrale as wordt gevormd door de Deming- of Shewartcyclus Gebruik van instrumenten om de resultaten van de zorg systematisch op te volgen Koppeling met het organisatiebeleid “in industry, clinical pathways would be called something else. A mix, perhaps, of good practice and quality control, plus a large helping of ongoing quality improvement.” (Bandolier, 2003)

2. Klinische paden zijn een instrument voor een patiëntgestuurde organisatie Klinische paden ontlenen hun bestaansrecht aan de patiëntgestuurde organisatie. Het klinisch proces is de centrale as waarrond de organisatieprocessen vorm krijgen. Klinische paden zijn een hulpmiddel om deze patiëntgestuurde organisatie vorm te geven. In een patiëntgestuurde organisatie wordt de functionele en operationele dimensie ondergeschikt aan de patiëntgestuurde dimensie. Klinische paden worden ontwikkeld vanuit het perspectief dat de organisatie ten dienste van de patiënt staat. Het patiëntenperspectief staat centraal in klinische paden.

3. Een klinisch pad is een valide methode voor zorgmanagement De zorg aan patiënten is dermate complex dat een geëigende methode voor het management van deze zorg noodzakelijk is. Eén van deze methoden is een klinisch pad. 40% - 60% van alle patiënten komen in aanmerking voor klinische paden. Klinische paden zijn geen doel op zich maar enkel een hulpmiddel.

4. Klinische paden zijn organisatie-specifiek In een klinisch pad wordt rekening gehouden met de specifieke context van een organisatie, de beschikbare middelen, lokale afspraken en verdeling van bevoegdheid. Dit betekent dat klinische paden niet zondermeer onderling uitwisselbaar zijn, maar een aanpassing aan de lokale organisatie vragen. Dit betekent eveneens dat een klinisch pad in organisatie A kan verschillen van het klinisch pad in organisatie B, zonder afbreuk te doen aan de principes van goede en verantwoorde zorg. Het initiatief voor ontwikkeling en vormgeving van klinische paden ligt derhalve bij de individuele organisaties.

5. Een klinisch pad is organisatie-overstijgend Klinische paden volgen het traject van de patiënt. Dit impliceert dat de uitwerking van een klinisch pad niet beperkt is tot de muren van één organisatie, maar in principe organisatie-overstijgend is. Klinische paden die uitsluitend binnen de eigen organisatie van toepassing zijn, vormen slechts een onderdeel van het ruimere traject dat voor een patiënt moet worden uitgetekend. Dit vraagt de ontwikkeling van gepaste modellen van organisatie-overstijgende zorg, samen-werkingsafspraken, communicatiestandaarden e.d.

6. Klinische paden benadrukken de samenhang en de afstemming tussen de verschillende onderdelen van de zorg Goede zorg bestaat niet louter uit een aaneenschakeling van individuele prestaties of interventies. Ook de communicatie, de samenhang en afstemming in het interdisciplinaire team dient te worden gewaarborgd. Het is belangrijk dat instrumenten van erkenning en financiering deze samenhang mee in overweging nemen. Dit vraagt eveneens de nodige taakafspraken, gebruik van standaarden. Het is wenselijk dat deze standaarden gebruik maken van inzichten van EBM, internationaal zijn en met de medewerking van experten uit de wetenschappelijke verenigingen, colleges of universiteiten tot stand komen.

7. Een klinisch pad is patiënt-specifiek Klinische paden worden ontwikkeld voor een groep van patiënten met gelijkaardige kenmerken. De toepassing ervan is echter steeds individueel. Dit betekent dat steeds wordt geoordeeld of een individuele patiënt al dan niet wordt geïncludeerd in een klinisch pad, of het klinisch pad al dan niet wordt aangepast aan individuele noden, vereisten en wensen.

8. Patiënten en hun vertegenwoordigers dienen nauw betrokken te worden bij de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van klinische paden. Gezien de sterke band tussen klinische paden en de patiëntgestuurde organisatie is het belangrijk om patiënten en hun vertegenwoordigers actief bij de ontwikkeling van klinische paden te betrekken. In elke stap bij het ontwikkelen, implementeren en evalueren van klinische paden dient rekening te worden gehouden met de minimale verwachtingen, voorkeuren en wensen die geformuleerd worden vanuit patiënten en hun vertegenwoordigers.

9. Klinische paden zijn (zowel klinisch als organisatorisch) op evidentie gebaseerd Klinische paden dienen inhoudelijk te steunen op de laatst beschikbare evidentie en ondersteund te worden door verantwoorde middelen. Sleutelinterventies outcomecriteria Het is wenselijk dat in nauw overleg met de wetenschappelijke verenigingen en de colleges voor kwaliteit, criteria worden vastgelegd waaraan verantwoorde klinische paden moeten voldoen.

10. De ontwikkeling van klinische paden vraagt specifieke middelen Financiële ondersteuning Voor ontwikkeling, implementatie en evaluatie (gemiddelde doorlooptijd : 6 tot 9 maanden) Klinisch pad coördinator Begeleiding van interdisciplinaire teams. Verankering van klinische paden in de organisatie De verankering in het organisatiebeleid is noodzakelijk (stuurgroep) Netwerking Het uitwisselen van gegevens en ervaringen Het opstarten van een databank en website met voorbeelden van ‘goede’ klinische paden basisinformatie rond ontwikkeling, implementatie en evaluatie (clearinghouse) is wenselijk

11. De methodiek van klinische paden dient opgenomen te worden in de opleiding Goede patiëntenzorg vraagt niet alleen deskundige zorgverstrekkers maar tevens een goede communicatie en afstemming tussen deze zorgverstrekkers. Deze nood aan opleiding kan worden opgevangen door de beroepsverenigingen, universiteiten, opleidingsinstituten e.d. De overheid heeft een rol om een kader te creëren voor de diverse professionals waarin zij erkennen dat goede gezondheidszorg niet alleen bestaat uit hun technische of intellectuele bijdrage, maar eveneens uit de samenhang en de organisatie van de zorg.

12. De kennis rond klinische paden en andere methoden dienen continu internationaal getoetst en bijgestuurd te worden. Klinische paden worden wereldwijd gebruikt. Hoewel er al heel wat internationale samenwerking is rond klinisch inhoudelijke thema’s, staat de internationale kennisuitwisseling met betrekking tot organisatie van zorg en klinische paden nog in zijn kinderschoenen. Voorbeeld: European Pathway Association

Rollen voor de organisatie Uitwerken van klinische paden voor veel voorkomende en voorspelbare pathologieën Uitwerken van methoden van zorgmanagement voor de patiënten die niet via een klinisch pad worden verzorgd Aanstellen van een klinisch pad coördinator Verankering van klinische paden in het organisatiebeleid Vrijmaken van middelen voor de ontwikkeling van klinische paden en andere zorgmanagement methoden Aanwenden van methoden om het resultaat van zorg op een continue wijze te evalueren Netwerken en uitwisseling van klinische paden Maken van taakafspraken met de eerstelijns gezondheidszorg

Rollen voor de overheid Financiële ondersteuning voor organisaties die klinische paden en andere zorgmanagementmethoden willen ontwikkelen, implementeren en evalueren Kwaliteitscriteria uitwerken waaraan klinische paden moeten voldoen Ondersteunen van een databank (clearinghouse) en een website met voorbeelden van goede klinische paden Bijdragen tot uitwerking van communicatiestandaarden Afstemmen van verschillende overheden zodat erkennings- en financieringsmechanismen een goede continuïteit in de zorg kunnen verzekeren Sensibiliseren van gezondheidswerkers Mogelijkheden tot opleiding voorzien voor gezondheidswerkers Aandacht vragen voor interdisciplinaire samenwerking in opleidingen in de gezondheidszorg Bijdragen tot internationale netwerking

Rollen voor zorgverstrekkers en professionele verenigingen Bijdragen tot het uitwerken van kwaliteitscriteria waaraan klinische paden moeten voldoen Actieve betrokkenheid bij ontwikkelen, implementeren, evalueren en continu opvolgen van klinische paden Mede instaan voor bijscholing en infoverstrekking aan hun leden Ontwikkelen van communicatiestandaarden voor interdisciplinaire en organisatie-overschrijdende samenwerking Stimuleren van interdisciplinaire intiatieven

Rollen voor patiënt en patiëntenverenigingen Betrokkenheid bij het ontwikkelen, implemen-teren, evalueren en continu opvolgen van klinische paden