“Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MT-presentatie.
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Opleidingsadviseur Fundeon
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Workshopronde Woensdag 18 april
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Strategisch personeelsbeleid
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ben jij verzekerd van je toekomst?
Vitaal langer doorwerken… Werkgever en werknemer aan zet voor een leven lang werkplezier en resultaat Dennis Lindeboom 20 september 2011.
Mobiliteit en Loopbaan
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
OR-platform 15 november.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Utrecht, 11 juni
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Afdeling Ondersteunings Plan Gerrit Willems 30 september 2010 Kamer Centrale Zuid-Holland Noord.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Slimmer omgaan met personeel Dorinde Brands Adviseur Expertisecentrum LEEFtijd 28 augustus 2008, Arnhem.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Duurzame inzetbaarheid
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
“De week van de ontdekking”
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Dichterbij een levensfasegericht personeelsbeleid Trudy Geurtsen bureaumanager P&O Dichterbij Wim den Herder Projectleider DOiO Stichting Senior Werkt.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Nadere uitleg gewenst()
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Impact van de pensioenveranderingen op het HR-beleid
Duurzame inzetbaarheid
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

“Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Eigen logo “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Sheet 1: Introductie Doel = informeren Open het programma Heet alle deelnemers welkom Introduceer uzelf als programmaleiders, verwijzend naar “doe-het-zelf” Licht uw rol / rollen toe, afhankelijk van het programmaonderdeel: Als procesbegeleider Als resultaatverantwoordelijke Als spelleider Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: De context Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: De context Campagne 'De Verzekeringsbranche werkt aan inzetbaarheid‘ (2008-2009): Campagne gestart door Verbond van Verzekeraars en vakbonden Regie: Taskforce Samenhangend Inzetbaarheidsbeleid Doelstelling: de verzekeringsbranche gaat aan de slag met samenhangend inzetbaarheidsbeleid Missie: zodat medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken binnen en buiten de verzekeringsbranche Communicatie via website www.inzetverzekerd.nl: om werkgevers en werknemers uit de branche informatie te bieden om te werken aan een goede inzetbaarheid Actieprogramma met: themabijeenkomsten, workshops, intervisie en trainingen om verzekeraars te stimuleren en ondersteunen om aan de slag te gaan met inzetbaarheid binnen de eigen organisatie Sheet 2: De context Doel = informeren over de champagne Basisinformatie staat op de website: www.inzetverzekerd.nl Vertellen in eigen woorden en kort en bondig Benadruk vooral de “Missie” , de drie invalshoeken: “productief, gemotiveerd en gezond en dat dit tevens de definitie is van duurzame inzetbaarheid Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Stimuleer medewerkers om eens de website te bekijken Mogelijke interactievragen = Wie heeft er wel eens gekeken op de website? Er staan ook leuke testen op om zelf te doen. Wie heeft die al eens gedaan? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Win–win situatie Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Win–win situatie Denk hierbij vooral aan: Management richt zich op het investeren in de ontwikkeling van medewerkers en het bieden van perspectief Collega’s krijgen, ongeacht hun leeftijd, trainingen en opleidingen om bij te blijven en zich te ontwikkelen in hun vak Er wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en ambities van collega’s Het werk is voor iedereen afwisselend en uitdagend Collega’s van alle leeftijden maken graag binnen uw organisatie carrière en worden gestimuleerd om te rouleren in functies en rollen Mensen komen en blijven graag bij uw organisatie werken Jonge en oudere medewerkers blijven productief, gemotiveerd en gezond aan het werk tot de pensioenleeftijd Uw organisatie scoort goed met productiviteit, medewerkertevredenheid en ziekte- en verzuimbeheer Uw organisatie kan flexibel inspelen op toekomstige ontwikkelingen Uw organisatie is een aantrekkelijke werkgever die klaar is voor de toekomst Sheet 2: Win-win situatie Doel = informeren over wat duurzame inzetbaarheid kan betekenen in de praktijk Benadruk de “win-win” bedoeling: goed voor jullie “inzetbaar zijn en blijven geeft zekerheid en perspectief voor de toekomst” en goed voor de organisatie “gekwalificeerde en flexibel inzetbare personeelsbezetting voor de toekomst” Benadruk dat het geld voor iedereen, van alle leeftijden. Mogelijke interactievragen = Zien jullie deze voordelen ook? Wat is volgens jullie het belangrijkste punt om aandacht aan te besteden? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Het programma Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Het programma Programma: Samen duurzaam inzetbaar: Is een “doe-het-zelf” programma voor én door managers en / of P&O adviseurs, Om samen met de medewerkers speerpunten met betrekking tot duurzame inzetbaarheid te bepalen én Daarbij verantwoordelijkheden en randvoorwaarden te benoemen voor het stimuleren en activeren duurzame inzetbaarheid Sheet 4: Het programma Doel = informeren over de bedoeling van het programma Vertel dat het benoemen van verantwoordelijkheden en randvoorwaarden een resultaatverplichting is van de subsidie Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen =

geeft een persoonlijk beeld over je inzetbaarheid Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: 3 Programmaonderdelen 1) Introductiepresentatie doen we vandaag: <datum> 2) Online employabilityscan geeft een persoonlijk beeld over je inzetbaarheid Sheet 5: Programmaonderdelen Doel = informeren over de 3 programmaonderdelen Licht de programmaonderdelen kort en bondig toe Geef aan wanneer de onderdelen zijn ingepland Uw eigen aantekeningen = 3) Spel “Route naar inzet verzekerd” gaan we doen op: <datum>

Introductiepresentatie Eigen logo Introductiepresentatie Sheet 6: Tussensheet Ter aankondiging van de Introductiepresentatie “We gaan nu over naar de Introductiepresentatie”

1) Introductiepresentatie Eigen logo 1) Introductiepresentatie Bedoeling: Kennis van en inzicht in het thema “duurzame inzetbaarheid” Wat speelt er in NL, de branche en wat speelt er in onze eigen praktijk Potentiële actiepunten inventariseren Actieprioriteiten samenvatten Onderdelen: Presentatie met ruimte voor vragen en discussie Samen actiepunten bedenken en prioriteiten aangeven Toelichting op de employabilityscan Introductie van het spel: “Route naar inzet verzekerd” doen we vandaag: <datum> Sheet 7: Introductiepresentatie Doel = informeren over de bedoeling en onderdelen Licht de bedoeling toe: “we gaan nu inzoomen op het thema duurzame inzetbaarheid” Beoogde resultaten zijn: kennis en inzicht, mogelijke actiepunten binnen de eigen praktijk en prioriteiten stellen Geef aan wat de onderdelen van Introductiepresentatie aan Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen =

Hoe pakken we het aan? Samen = interactief ! Eigen logo Sheet 8: De aanpak / werkwijze Doel = informeren over de aanpak van de Introductiepresentatie Benadruk dat u dit interactief wil aanpakken, dus graag vragen stellen, meningen en ideeën uitwisselen en samen discussiëren Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Waar hebben we over ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Waar hebben we over ? De veranderende samenstelling in leeftijdsopbouw van de beroepsbevolking en de maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een bewuste benadering van de inzetbaarheid van mensen. We hebben en krijgen nog meer te maken met een krappe arbeidsmarkt door een sterke mate van “vergrijzing” en “ontgroening”. Het doel van de campagne ‘De verzekeringsbranche werkt aan inzetbaarheid’ is een optimale inzetbaarheid van alle werknemers in de verzekeringsbranche, nu en in de toekomst, onafhankelijk van leeftijd. Inzetbaarheid is de mate waarin medewerkers productief, gemotiveerd en gezond willen en kunnen blijven werken binnen of buiten de verzekeringsbranche. Duurzaam is “nu en in de toekomst”. Sheet 9: Waar hebben we het over? Doel = inzicht geven de term “duurzame inzetbaarheid” De kern is: het werk en de taken zullen continu blijven veranderen, terwijl daarnaast ook de arbeidsmarkt nog eens krapper wordt. Geef hierbij eventueel praktijkvoorbeelden Mat andere woorden: “we zullen het vooral ook moeten gaan waarmaken met de medewerkers die we al hebben” Leg de termen “inzetbaarheid” en “duurzaam” uit Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Mogelijke interactievragen = Waar denken jullie aan bij de term “inzetbaarheid”? Waar denken jullie aan bij de term “duurzaam”? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er in NL (1) ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er in NL (1) ? Vergrijzing Ontgroening Sheet 10: Wat speelt er in NL (1) Doel = feitelijke informatie geven Vergrijzing tussen 2010  2025 = +/- 1.000.000 meer 65 + Ontgroening tussen 2010  2025 = +/- 300.000 minder jongeren Mogelijke interactievragen = Vraag een aantal medewerkers: wanneer gaan jullie meedoen met de “vergrijzing”? Wie ziet er in zijn omgeving iets van de “vergrijzing” of “ontgroening”? Bijvoorbeeld op de sportclub of in de woonwijk Uw eigen aantekeningen =

Beroepsbevolking neemt af Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er in NL (2) ? Beroepsbevolking neemt af Sheet 11: Wat speelt er in NL (2) Doel = feitelijke informatie geven Per saldo 2010  2025: minus +/- 300.000 Mogelijke interactievragen = Wat zal dat voor effecten hebben op organisaties, in het algemeen? En wat voor onze organisatie of onze afdeling? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er in NL (3) ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er in NL (3) ? Ontwikkelingen: Anno “continu”: veranderende markten, klanteisen, dienstverleningsconcepten en organisatie Anno 2009  ?: economische recessie Anno “binnenkort”: krappe arbeidsmarkt door vergrijzing en ontgroening Anno “vanaf heden”: langer doorwerken ? Dus aandacht voor en inzetten op: Toekomstige personeelsbezetting, qua leeftijds-opbouw, aantallen en kwaliteiten: instroom  doorstroom  uitstroom Veranderende vakkwaliteiten en competenties Professionalisering en kennisbehoud: blijvend doorleren en doorontwikkelen Behouden en ontwikkelen van talenten van alle medewerkers, van alle leeftijden Productiviteit, motivatie en gezondheid van alle medewerkers, van alle leeftijden Sheet 12: Wat speelt er in NL (3) Doel = feitelijke informatie samenvatten en aandachtspunten benoemen Vat de “Ontwikkelingen” kort samen: “dus de ontwikkelingen zijn …” Benoem de “Aandachtspunten” kort: “dus vooral inzetten op …” Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Mogelijke interactievragen = Als je dit ziet, is dan langer doorwerken een van de oplossingen? Zien jullie de voordelen van doorleren en doorontwikkelen in dit perspectief, voor je zelf en voor onze organisatie? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (1) ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (1) ? Qidos onderzoek (2006): Leeftijdsverdeling deelnemende verzekeraars Jonger dan 31 jaar = 15%  relatief weinig jongeren (vergelijk CBS) 31-40 jaar = 36%  20-40 jaar = 51% (vergelijk CBS) 41-50 jaar = 31% 51-60 jaar = 17%  40-65 jaar = 49% (vergelijk CBS) 61 jaar > = 1% CBS Leeftijdsopbouw Nederland: 2008 versus 1995 0-20 jaar = 24% = 24% 20-40 jaar = 26% = 32%  + 6% 40-65 jaar = 35% = 30%  + 5% 65 jaar > = 15% = 13%  + 2% Sheet 13: Wat speelt er in de branche (1) Doel = feitelijke informatie geven en vergelijken met NL breed Leeftijdsverdeling (Qidos) benoemen en vergelijken met CBS Conclusies: relatief weinig jongeren / hoog tussen 20-40 jaar / ook hoog tussen 40-65 jaar Mogelijke interactievragen = Hoe ziet de leeftijdsverdeling in deze groep eruit, lijkt dat op de onderzoeksgegevens? Herkennen jullie dit in onze organisatie? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (2) ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (2) ? 1) Instroom – doorstroom – uitstroom: 90% van de bedrijven uit de branche geeft aan dat hier een knelpunt ligt Schaarste aan goed gekwalificeerde starters Opvolgingsproblemen door de hoge gemiddelde leeftijd van medewerkers Weinig instroom van jonge en middelbare leeftijd Hoge uitstroom jongeren (jonger dan 31 jaar) Gemiddelde functieduur = 8,35 jaar Horizontale en verticale doorstroom vormen een aandachtspunt Geringe doorgroeimogelijkheden Onvoldoende beweging bij de grote groep Sheet 14: Wat speelt er in de branche (2) Doel = feitelijke informatie over de knelpunten in de branche Knelpunten kort en bondig langslopen Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Mogelijke interactievraag = Welke van deze knelpunten zien jullie ook in onze organisatie? Uw eigen aantekeningen =

Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (3) ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt in de branche (3) ? 2) Inzetbaarheid: Vanuit de branche wordt behoefte gevoeld aan goed opgeleide en breed inzetbare medewerkers, met flexibele opstelling en bijhorende flexibele arbeidsvoorwaarden Medewerkers hebben er ook zelf belang bij om in gelegenheid te worden gesteld zich voortdurend te blijven ontwikkelen 3) Agendastelling: “Duurzame inzetbaarheid” wordt als belangrijk ervaren door de werkgevers Gezien de huidige leeftijdsopbouw komen de knelpunten over 5 tot 10 jaar Sheet 15: Wat speelt er in de branche (3) Doel = feitelijke informatie over de knelpunten in de branche Knelpunten kort en bondig langslopen Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Mogelijke interactievraag = Herkennen jullie dat “zelfbelang”? Uw eigen aantekeningen =

Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er bij ons (1) ? Organisatie- en/of afdelingsgegevens, NU (uw keuze of beide), denk aan: Huidige leeftijdsopbouw (kwantitatief) Huidige functieduur (kwantitatief) Instroomcijfers (kwantitatief) Doorstroomcijfers (kwantitatief) Uitstroomcijfers (kwantitatief) Uw conclusie (kwantitatief) Sheet 16: Wat speelt er bij ons (1)? Doel = feitelijke informatie over de gegevens van de eigen organisatie en / of afdeling Gegevens kort en bondig langslopen Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen = Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten

Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat speelt er bij ons (2) ? Organisatie- en/of afdelingsgegevens, NU (uw keuze of beide), denk aan: Huidige vakbekwaamheid (kwalitatief) Huidige competenties (kwalitatief) Huidige resultaten (kwantitatief en kwalitatief) Huidige klanttevredenheid (kwalitatief) Huidige medewerkertevredenheid (kwalitatief) Uw conclusie (kwalitatief) Sheet 17: Wat speelt er bij ons (2)? Doel = feitelijke informatie over de gegevens van de eigen organisatie en / of afdeling Gegevens kort en bondig langslopen Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen = Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten

Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten logo Samen duurzaam inzetbaar: Wat doen we er al aan ? Huidige activiteiten:  Huidige instrumenten, die we daarbij kunnen gebruiken: Sheet 18: Wat doen we er al aan? Doel = feitelijke informatie over huidige activiteiten en huidige personeelsinstrumenten Gegevens kort en bondig langslopen Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Uw eigen aantekeningen = Hier “eigen” gegevens invullen en toelichten

Samen duurzaam inzetbaar: Waarmee aan de slag ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Waarmee aan de slag ? Actiepunten  samen inventariseren:   etc. Prioriteiten  samen bepalen: 1) 2) 3) 4) 5) etc. Sheet 19: Waarmee aan de slag? Doel 1 = potentiële actiepunten inventariseren / Doel 2 = prioriteiten bepalen Verwijs naar de vorige 3 sheets over de “eigen praktijk”, vraag de medewerkers even na te denken over potentiële actiepunten en deze te noemen Dit is in principe geen discussie, maar een inventarisatie. Zorg er voor dat iedereen inbreng heeft en geeft. De medewerkers mogen wel vragen ter verduidelijking stellen Zet alle actiepunten in eerste instantie op de flip-over Probeer ook al zoveel mogelijk te sorteren = overeenkomstige actiepunten bij elkaar zetten of coderen met een zelfde getal of letter Als er geen actiepunten meer komen, maak dan – indien nodig - een nieuwe flap met alle actiepunten op een rij Ga nu door naar het “samen prioriteiten bepalen” Geef iedereen 2 stemmen om als prioriteit bij de actiepunten te zetten Laat iedereen het zelf aangeven met een stift bij het actiepunt of de 2 actiepunten naar keuze Vat het eindresultaat samen en bedank iedereen voor zijn inbreng

Samen duurzaam inzetbaar: Tot slot ? Eigen logo Samen duurzaam inzetbaar: Tot slot ? Samen duurzaam inzetbaar  Samen willen, kunnen én doen Samen duurzaam inzetbaar  Organisatie, manager én medewerkers Sheet 20: Tot slot Doel = stimulerend en activerend afsluiten Geef aan wat u met de medewerkers samen wilt gaan doen met de actieprioriteiten Maak concrete afspraken over het vervolg Benadruk dat het gaat om” “samen willen, kunnen én doen” Benadruk wat u verstaat onder samen: “organisatie, uzelf én jullie” Ga nu door met de introductie van de employability scan en het spel Uw eigen aantekeningen =

Eigen logo Sheet 21: Tussensheet Ter aankondiging van de Employabilityscan “Ik wil nu graag informatie geven over de Employabilityscan die jullie kunnen gaan doen”

geeft een persoonlijk beeld over je inzetbaarheid Eigen logo 2) Employabilityscan geeft een persoonlijk beeld over je inzetbaarheid Bedoeling en opzet: De scan is speciaal ontwikkeld voor de leden van het Verbond van Verzekeraars en is beschikbaar op www.inzetverzekerd.nl Met de scan maak je een persoonlijke analyse van je eigen inzetbaarheid De scan is niet verplicht, maar wel leerzaam en aan te raden De rapportage van de scan geeft naast een persoonlijke analyse, tevens specifieke en concrete aandachtspunten om je persoonlijke inzetbaarheid te vergroten Wat kun je er mee doen? Met de uitkomsten van de scan kun je een gesprek aangaan met je leidinggevende Je bepaalt zelf welke onderdelen je wil gaan bespreken Je kunt de uitkomsten uit de scan en van het gesprek met je leidinggevende erover, onderdeel maken van je persoonlijke ontwikkelplan (POP) Sheet 22: Employabilityscan Doel = activeren om de Employabilityscan te gaan doen Geef kort en bondig de bedoeling en opzet aan Vertel over uw eigen ervaring met de scan: wat vond u van het invullen en - indien u dat zelf wil - wat het u heeft opgeleverd Geef kort en bondig aan wat je er mee kunt doen Adviseer de medewerkers de scan te doen en benadruk dat het leuk en leerzaam is om te doen (zie ook 3) Benadruk “de eigen verantwoordelijkheid” van de medewerkers Geef aan dat je graag - op hun verzoek - de uitkomsten van de scan met hen bespreekt, zonder daar vooraf voorwaarden aan te stellen Peil - indien gewenst - de bereidheid om het te doen Uw eigen aantekeningen =

Eigen logo Sheet 23: Tussensheet Ter aankondiging van het Spel: “Route naar inzet verzekerd” “Ik wil jullie tot slot informeren over het Spel wat we binnenkort gaan spelen”

“Route naar inzet verzekerd” Eigen logo 3) Spel: “Route naar inzet verzekerd” Bedoeling en opzet: Het is een voor de sector op maat gemaakt bordspel Het spel werkt met kaarten die praktische vragen, opdrachten en dilemma's over duurzame inzetbaarheid behandelen en welke samen met de spelers worden besproken Op basis van de discussie wordt steeds samen bepaald of een bepaald onderwerp een speerpunt voor de eigen groep of afdeling is Na afloop van het spel wordt per speerpunt benoemt wat de verantwoordelijkheden en randvoorwaarden hierbij zijn voor de: Medewerkers Manager / direct leidinggevende Organisatie / P&O Doe vooraf aan het spel de employability scan om hier optimaal van te kunnen profiteren Sheet 24: Spel: “Route naar inzet verzekerd” Doel = introduceren van het Spel: “Route naar inzet verzekerd” Geef kort en bondig de bedoeling en opzet aan Benadruk de beoogde resultaten: a) speerpunten inventarissen én b) per speerpunt de verantwoordelijkheden en randvoorwaarden benoemen Bij verantwoordelijkheden gaat het om de eigen verantwoordelijkheden van de medewerkers én de verantwoordelijkheden die bij de manager horen Met randvoorwaarden wordt bedoeld de randvoorwaarden waarin de organisatie / P&O zal moeten voorzien die verantwoordelijkheden waar te maken Benadruk dat leerzaam en nuttig is om vooraf de Employabilityscan gedaan te hebben, dan spreekt het Spel nog meer aan Geef aan wanneer u het Spel wilt gaan spelen met de medewerkers Checken op begrip Eventuele vragen beantwoorden Ga nu over naar de “afsluiting” van dit onderdeel (zie integraal uitvoeringsdraaiboek) gaan we doen op: <datum>