Onderdelen van mijn bijdrage

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Advertisements

Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Transformatie Jeugdzorg
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Programma RegioAanpak waar staan we nu? Ambtelijk overleg 4 juni 2013.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Ondersteuning inkoop Jeugd-GGZ
juni Transitie jeugdzorg
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Jeugdzorg naar gemeente
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Voortgang transitie Juni Inhoud Wettelijk kader: jeugdwet Financieel kader: macrobudget Transitieautoriteit Jeugd Stand van zaken implementatie:
Verbinden van zorg en onderwijs
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
SAmenwerken aan VEiligheid
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Hervorming langdurige zorg
Jeugdhulp Oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Regionale samenwerking 3D Jeugdzorg Wmo/Awbz Participatie.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Inhoudelijke en procesmatige keuzes declaratieprocessen Eerste werksessie.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Informatiebijeenkomst aanbestedingen 2016 Sociaal Domein Fryslân Wat is de rol van Sociaal Domein Fryslân? Dinsdag 16 juni 2015.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
‘Samen aan de slag’ Bijeenkomst voor de gemeenteraden 12 juni 2014.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Decentralisatie Jeugdzorg
Verwerving Jeugdhulp 2018 e.v. Marktconsultatie 19 april 2017
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Conferentie Hoe wordt de jeugd GGZ beter?
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Landelijke raamovereenkomsten (1)
Transcript van de presentatie:

Onderdelen van mijn bijdrage Wat doet de VNG? Landelijke en bovenregionale inkoop

1. Wat doet de VNG? Belangenbehartiging Platform Uitwisseling van voorbeelden, uitwisseling G4 / G32, directeuren Dienstverlening Modelverordening, handreikingen, checklists, modelcontracten enz. OTD: ondersteuningsteam decentralisaties

1. Hoe werkt de VNG? Structuur met bestuur en commissies. Jantine Kriens: voorzitter directie en portefeuillehouder Team sociaal domein met projectleiders op de drie decentralisaties Inhoudelijke werkgroepen, waaronder jeugd-GGZ Afstemming met tal van partijen, waaronder met koepels van aanbieders op ambtelijk en bestuurlijk niveau

Landelijke en bovenregionale inkoop Vooraf: uitgangspunten Bovenregionale functies; wat doet de VNG? Faciliteren van regionale inkoop door modelcontract Landelijke raamovereenkomsten VNG sluit zelf contract voor landelijke zorgfuncties, gemeenten rekenen af naar gebruik Opdrachtgeverschap namens gemeenten voor landelijk gefinancierde functies

Uitgangspunten Specialistische zorg ook nodig in decentraal stelsel, decentralisatie en specialisatie hoeven elkaar niet uit te sluiten. Landelijke afspraken of bovenregionale modellen moeten geen afbreuk doen aan regie individuele gemeenten of regio’s.

1. Modelovereenkomsten voor bovenregionale functies Uit de beoordeling van de RTA’s door de Transitiecommissie Jeugd is de aansluiting van aanbieders met bovenregionale schaal als één van de knelpunten naar boven gekomen. De VNG heeft met het opstellen van modelovereenkomsten beoogd alle gemeenten te faciliteren in het maken van afspraken over de bovenregionale functies (betere aansluiting vraag en aanbod). Het staat elke gemeente (of regionaal samenwerkingsverband) vrij om de modelovereenkomst te gebruiken voor het maken van inkoopafspraken over specifieke zorgfuncties (zie volgende sheet). Met het ontwerpen van modelovereenkomsten wil de VNG een waarborg bieden voor continuïteit van zorg en zorginfrastructuur voor de bovenregionale functies waarop de modelovereenkomsten van toepassing gaan zijn. Daarnaast beoogt de modelovereenkomst de gemeenten zodanig in een behoefte te voorzien dat onnodige administratieve lasten worden voorkomen en transitierisico’s zoveel mogelijk beperkt worden. Gemeenten zijn en blijven (al dan niet regionaal) aldus verantwoordelijk voor de inkoop van deze functies, de VNG ontwikkelt enkel een ondersteuningsinstrument. De modelovereenkomst schrijft dan ook geen tarief voor; dat is een zaak van gemeenten en aanbieders zelf. Wel bevat de modelovereenkomst een overzicht van ‘prestaties’ en de hieraan gekoppelde ‘bekostigingsstructuur’. Ook bevat de bijgeleverde instructie informatie om tot een afgewogen tariefstelling te komen tijdens het contracteringsproces.

1. Modelovereenkomst voor bovenregionale functies Aan het hand van suggesties van koepels maakt de VNG een modelovereenkomst voor de volgende functies: LVB ZZP 4 en 5 JeugdzorgPlus (gesloten jeugdzorg) Verslavingszorg K 7: Accare, Karakter, Curium, De Jutters, Bascule, Yulius en Triversum Provinciaal gefinancierde 3-milieuvoorzieningen Forensische orthopsychiatrie Aanbod LWI’s Jeugdbescherming en Jeugdreclassering Eerste modelcontracten verschijnen half mei. Producten per functie: Inkoophandreiking Modelcontract Programma van eisen

2. Landelijke inkoop Op 31 oktober 2013 is met een aantal aanbieders specifiek ten aanzien van een aantal zorgfuncties het landelijk transitie arrangement (LTA) gesloten. Het gaat om zorgfuncties met: Een zodanig klein aantal cliënten dat het per samenwerkingsverband moeilijk is daarvoor een goed aanbod te contracteren; Een zodanig landelijk georganiseerd aanbod en klein in omvang dat er risico bestaat op extra hoge transactiekosten; Een zodanig specialisme dat het organiseren van een substituut op lokaal niveau lastig kan zijn en de drempel om dat op te starten is erg hoog. Na het afsluiten van het LTA is gestart met het opstellen van de raamovereenkomst per zorgfunctie. De raamovereenkomst wordt gesloten tussen de VNG en de aanbieders van deze landelijk specialistische zorg. De raamovereenkomst beschrijft de rechten en plichten tussen de gemeenten en aanbieders. Binnen de kaders van deze raamovereenkomst kunnen regionale samenwerkingsverbanden van gemeenten of individuele gemeenten de zorg ‘afroepen’ overeenkomstig de in de overeenkomst gestelde voorwaarden. De raamovereenkomst kent geen exclusief recht (gedwongen winkelnering) op cliënten met specifieke kenmerken. Indien de gemeente gebruikmaakt van de raamovereenkomst, dan zijn de rechten en plichten voor de individuele gemeente en aanbieder wel dwingend. Een gemeente of aanbieder kan de inhoud van de raamovereenkomst niet opnieuw heronderhandelen. De inhoud van de raamovereenkomst zal voor de verschillende specialistische functies deels generiek zijn, maar kan per zorgfunctie andere voorwaarden kennen.

2. Raamovereenkomsten voor landelijke functies De raamovereenkomst bevat drie onderdelen: De raamovereenkomst: het contractdocument waarin onder andere de rechten en plichten van de opdrachtnemer en opdrachtgever staan opgenomen Het programma van eisen: een inhoudelijke beschrijving van de zorgfunctie. In het programma van eisen worden ook inhoudelijke afspraken over de ontwikkelrichting (in het kader van de transformatie) van de functie opgenomen Prestaties en tarieven De eerste twee onderdelen van de raamovereenkomst zijn zo goed als afgerond. De komende periode zal de VNG tariefsbesprekingen houden om afspraken te maken voor het derde onderdeel. Aan gemeenten is in september 2013 doorgegeven dat het beslag van de afspraken die op 31 oktober 2013 in het LTA gemaakt zijn, 2,2% van het budget bedraagt. Parallel aan de meicirculaire die in 2014 verschijnt, komt de VNG met een definitief percentage, waarin een aantal nieuwe toetreders zijn opgenomen. Naar verwachting heeft dit weinig consequenties voor het gekozen percentage.

2. Raamovereenkomsten voor landelijke functies Alle functies/aanbieders Jeugdzorgplus a) JeugdzorgPlus voor jongeren onder 12 jaar; Horizon b) Zeer Intensieveortdurende Observatie en Stabilisatie; c) Gesloten opname van tienermoeders tijdens zwangerschap of met pasgeboren kind Intermetzo GGZ a) Eetstoornissen Altrecht GGz (Rintveld) en Rivierduinen (Ursula ) b) Autisme Dr. Leo Kannerhuis en Yulius* c) Persoonlijkheidsstoornissen De Viersprong d) GGZ voor doven en slechthorenden GGMD e) Psychotrauma Centrum ‘45 f) Eergerelateerd geweld/loverboys en prostitutie Fier Fryslân g) Kinder en jeugd psychiatrie universitair / academisch* UMC Utrecht, Erasmus MC, Maastricht en delen van Curium, Bascule, Karakter en Accare h) Adoptie- en hechtingsspecifieke stoornissen* Basic Trust Jeugd sterk gedragsgestoord licht verstandelijk gehandicapt Ambiq, ’s Heeren Loo (Groot Emaus), Koraal Groep (De la Salle) en Pluryn (de Beele) Expertise en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties onder 18 jaar. Fier Fryslân en Kompaan en de Bocht Observatie, diagnostiek en exploratieve behandeling De Hondsberg Erkende gedragsinteventies a) Functional Family Therapy Zie lijst in paragraaf 3.6 van LTA b) Multidimensional Treatment Foster Care Leger des Heils Jeugdzorg & Reclassering c) Multidimensionele Familietherapie d) Multisysteem Therapie e) Ouderschap met Liefde en Grenzen De Waag Voedselweigering bij peuters* SeysCentra Forensisch-medisch onderzoek bij minderjarigen* Forensische Polikliniek voor Kindermishandeling * Nieuwe toevoegingen na 31-10-2013

3. Opdrachtgeverschap VNG Opdrachtgeverschap: VNG wordt namens gemeenten opdrachtgever voor vier organisaties: Kindertelefoon, Stichting Opvoeden, Stichting Adoptievoorzieningen en het vertrouwenswerk. Als gevolg van besluitvorming door de VNG ledenvergadering d.d. 29 november 2013 wordt de VNG financier en opdrachtgever namens gemeenten. Dit wordt gefinancierd door een uitname uit het gemeentefonds.

Vanaf 1 januari 2015 De VNG richt landelijke coördinatie in vanaf 1 januari 2015, met de volgende taken: Contractbeheer van landelijke raamovereenkomsten Opdrachtgeverschap van functies waar VNG namens gemeenten financier van is Expertisepunt voor gemeenten voor bovenregionaal aanbod Landelijke coördinatie is zowel voor jeugd als WMO.