Marktonderzoek als proces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Advertisements

Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
JEZUS HOUDT VAN ALLE KLEINE KINDEREN - 91 (Opwekking)
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Inleiding tot marktonderzoek
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Het onderzoeksontwerp
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
De steekproefopzet bepalen
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Hoofdstuk 9 Primaire kwantitatieve gegevens verzamelen met behulp van gestructureerde waarneming, gestructureerd interviewen en het gebruik van vragenlijsten.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Wetenschappelijke methode
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
De evaluatie van een project
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Petra Dewilde Annelies Duerinckx
W E L L N E S S I N T E R N A T I O N A L N E T W O R K ® © Wellness International Network, TIEN stappen naarsucces.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
6 stappen in Risico management
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Doel: een activiteit die uitvoerbaar (en innovatief) is.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Inleiding tot marktonderzoek
Breng de brief naar het goede huisnummer
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Dataverzamelingsmethoden
Secundaire data en online databases
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
AFDELING 2 marketingbeleid.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Technisch Ontwerp inhoud
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek als proces Hoofdstuk 2 Marktonderzoek als proces

De elf stappen van het markt-onderzoeksproces Stap één: Vaststellen of er behoefte is aan marktonderzoek Stap twee: Het probleem definiëren Stap drie: De onderzoeksdoelen bepalen Stap vier: Een onderzoeksontwerp kiezen Stap vijf: De soorten informatie en informatiebronnen benoemen Stap zes: De methoden bepalen om data te verzamelen

De elf stappen van het marktonderzoeksproces Stap zeven: De vragenlijst ontwerpen Stap acht: De opzet en omvang van de steekproef bepalen Stap negen: De data verzamelen Stap tien: De data analyseren Stap elf: Het onderzoeksrapport opstellen en presenteren

Als marktonderzoek niet nodig is De informatie is al beschikbaar Het marktonderzoeksproces Stap één: vaststellen of er behoefte is aan marktonderzoek Als marktonderzoek niet nodig is De informatie is al beschikbaar We moeten nu een besluit nemen! We hebben geen geld voor onderzoek Onderzoek levert minder op dan het kost

Het marktonderzoeksproces Stap twee: het probleem definiëren Het probleem definiëren is de belangrijkste stap in het onderzoeksproces.

Het marktonderzoeksproces Stap drie: de onderzoeksdoelen bepalen Welke informatie moet je hebben om het probleem op te lossen?

Het marktonderzoeksproces Stap vier: een onderzoeksontwerp kiezen Verkennend onderzoek: is het op ongestructureerde en informele wijze verzamelen van informatie. Beschrijvend onderzoek: staat voor een aantal methodes en procedures waarmee marketing-variabelen worden beschreven. Causaal onderzoek: hiermee kunnen we oorzaak en gevolg onderscheiden.

Het marktonderzoeksproces Stap vijf: de soorten informatie en de informatiebronnen benoemen Secundaire data: gegevens die met een ander doel zijn verzameld, of de informatie wordt gebruikt voor een ander doel dan oorspronkelijk het geval was. Primaire data: gegevens die speciaal voor bepaalde onderzoeksdoelen worden verzameld.

Secundaire data: Data verzamelen via bronnen als het internet. Het marktonderzoeksproces Stap zes: de methoden bepalen om data te verzamelen Secundaire data: Data verzamelen via bronnen als het internet. Primaire data: de telefoon, de post en persoonlijke gesprekken, zoals interviews huis-aan-huis of in winkelcentra, en online enquêtes.

Het marktonderzoeksproces Stap zeven: de methoden bepalen om data te verzamelen Het ontwerpen van de vragenlijst die wordt gebruikt om informatie te verzamelen en vast te leggen is van cruciaal belang voor het slagen van het project. Vragenlijsten Observatieonderzoek

Het marktonderzoeksproces Stap acht: de opzet en omvang van de steekproef bepalen Steekproefopzet: verwijst naar de methode die je toepast om eenheden uit de bevolking al dan niet op te nemen in de groep die je gaat onderzoeken. Steekproefomvang: verwijst naar het aantal eenheden van de populatie die een steekproef moet bevatten.

Het marktonderzoeksproces Stap negen: de data verzamelen Het verzamelen van data is heel belangrijk omdat je, ongeacht welke data-analysemethode je gebruikt, slechte data niet kunt ‘repareren’. Tijdens het verzamelen van de data kunnen zich ook veel niet-steekproeffouten voordoen.

Het marktonderzoeksproces Stap tien: de data analyseren Data-analyse: houdt in dat je data invoert in computerbestanden, ze op fouten controleert, ze in tabellen verwerkt en ze aan verschillende statistische testen onderwerpt. Opschonen van data: ruwe data wordt gecontroleerd om te verifiëren of de data goed van de vragenlijst zijn overgenomen en ingevoerd in het computerprogramma.

Het marktonderzoeksproces Stap tien: het onderzoeksrapport opstellen en presenteren De laatste stap in het marktonderzoeksproces is het opstellen en presenteren van het onderzoeksrapport – een van de belangrijkste fasen van marktonderzoek. Het belang hiervan kan niet genoeg worden benadrukt: het is door middel van het rapport of de presentatie dat je het onderzoeksresultaat aan de klant duidelijk maakt.