De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AFDELING 2 marketingbeleid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AFDELING 2 marketingbeleid."— Transcript van de presentatie:

1 AFDELING 2 marketingbeleid

2 Zakelijke markt: industriële marketing
Winkelinterieurbedrijven – machineproducenten – autoleasebedrijven – reclamebureaus – accountantskantoren –installatiebedrijven Rationele koopmotieven Zeer grote aankoopbedragen Contact met individuele klant via / fax / telefoon / vertegenwoordiger

3 Consumentenmarkt: consumentenmarketing
Levensmiddelenproducenten – kledingfabrikanten – ambachtelijke bedrijven – reisbureaus – horecabedrijven - winkelbedrijven Emotionele ( gevoelsmatige ) koopmotieven Meestal kleine aankoopbedragen Aanbieder richt zich op totale klantengroep via advertenties en huis – aan – huis folders

4 Beide markten

5 Segment: meetbaar, voldoende groot , bereikbaar en haalbaar

6

7 Kern van de marketingformule
WIE is mijn klant ? WAT is mijn aanbod ? HOE bied ik mij aan?

8 Uitgebreide probleemoplossend koopgedrag (UPO)
 De aanschaf is belangrijk en men gaat eerst uitgebreid informeren en orienteren. (bij high-involvementproducten) Risico Aanzienlijk Betrokkenheid Hoog Aankoopfrequentie Laag Aantal overwogen merken Veel Informatievergaring Uitgebreid Prijs Hoog Voorbeelden: bankstel – koelkast - diepvries

9 Beperkte probleemoplossend koopgedrag (BPO))
 Producten waarmee de consument al enigszins bekend is of hem minder interesseert zoekt hij hooguit wat aanvullende informatie, bijvoorbeeld over de prijzen van onbekende merken voordat hij het product koopt Risico Redelijk Betrokkenheid Gemiddeld Aankoopfrequentie Normaal Aantal overwogen merken Enkele Informatievergaring Middelmatig Prijs Redelijk Voorbeelden: schoenen - kleding

10 Routine aankoopgedrag (RAG)
Voor low-involvementproducten ( lage betrokkenheid )/ weinig interesse producten of impulsaankopen handelt de consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseren hem de eventuele verschillen tussen de merken niet) Risico Beperkt Betrokkenheid Laag Aankoopfrequentie Hoog Aantal overwogen merken Geen Informatievergaring Weinig Prijs Laag Voorbeelden: dagelijkse gebruiksgoederen

11

12 Hoog prijs-kwaliteitsniveau
BOVENKANT VAN DE MARKT Hoog prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op kwaliteitskopers: hoge kwaliteit, A-merken,sfeer,presentatie en deskundig aankoopadvies is belangrijk Veel toegevoegde waarde in de vorm van extra service-elementen plusformule MIDDENSEGMENT Gemiddeld prijs – kwaliteitsniveau Degelijke kwaliteit tegen een redelijke prijs ONDERKANT VAN DE MARKT Laag prijs-kwaliteitsniveau Richten zich op prijskopers: lagere kwaliteit, B-merken,eenvoudige presentatie, zelfbediening en beperkte service prijsformule

13 doelgroep plaats promotie presentatie planning/ fysieke distributie
prijs produkt personeel

14 toevloeiend Marktpotentieel: Aantal inwoners x gemiddelde besteding per hoofd van de bevolking per jaar afvloeiend afvloeiend toevloeiend

15 Afvloeiing koopkracht - ______________________________
Marktpotentieel Afvloeiing koopkracht ______________________________ Koopkrachtbinding Toevloeiing koopkracht + ________________________________ Omzetprognose marktgebied Omzet concurrentie Omzetprognose eigen bedrijf

16 Gegevens uit informatiebronnen
Kamer van Koophandel Bevolkingsregister van de gemeente Plaatselijke ondernemersverenigingen Publicatie van het Economisch Instituut voor het Midden – en Kleinbedrijf Zie ook:

17 marktonderzoek planningsfase uitvoeringsfase rapportagefase

18 planningsfase Vaststellen van informatiebehoefte
Probleemstelling Vaststellen van informatiebehoefte Zijn er voldoende secundaire gegevens beschikbaar ? Zijn er aanvullende primaire gegevens nodig ?

19 Uitvoeringsfase Verwerking van gegevens Analyse van gegevens
Verzamelen van gegevens Verwerking van gegevens Analyse van gegevens

20 Rapportagefase Interpreteren Rapporteren / presenteren
Terugkoppeling naar de probleemstelling

21

22 Ga naar de volgende site en bekijk eens alle informatie over marktonderzoek
Boven kun je nu klikken op de diverse onderdelen: Onderzoeksproces Onderzoeksmethoden Typen onderzoek Steekproef Deskresearch


Download ppt "AFDELING 2 marketingbeleid."

Verwante presentaties


Ads door Google