PHP en zo Marnick en Robin Tutor: OV
ARPANET In de jaren zestig startten militairen van het Amerikaanse Ministerie van Defensie met een experimenteel project. Men wilde informatie verwerven over netwerken die in extreme omstandigheden, zoals in oorlogstijd, toch konden blijven functioneren. Opdat het uitschakelen van één deel van het militaire netwerk niet zou leiden tot het falen van het gehele netwerk, ontwikkelden de militairen van het Amerikaanse Ministerie van Defensie in 1969 een systeem waarbij de overgebleven computers van het netwerk automatisch weer aansluiting met elkaar zouden zoeken.
ARPANET Het systeem werd ARPANET gedoopt, naar het suborgaan van het Amerikaanse Ministerie van Defensie dat het project opzette, nl. het Advanced Research Project Agency. In dit systeem werd gebruik gemaakt van de nieuwe packet-switching technologie. Dit betekent dat berichten voor de verzending worden opgesplitst in gelijke pakketjes (packets) van 1500 tekens. Het eerste pakketje bevat het adres van de bestemming en volgt de meest efficiënte route doorheen het netwerk. Alle andere pakketten volgen dezelfde route. Er wordt wel gebruik gemaakt van virtuele (of logische) circuits, dat wil zeggen dat het door de pakketten te volgen circuit niet op voorhand vastligt, maar geselecteerd wordt op basis van efficiëntie- overwegingen.
TCP/IP-Protocol-Suite ARPANET breidde zich uit, zodat ook computers van verschillende universiteiten verspreid over de hele wereld van het netwerk deel konden uitmaken. De wetenschappers aan de universiteiten begonnen het nut van ARPANET in te zien. Zij kregen immers de mogelijkheid om via ARPANET te communiceren over hun wetenschappelijk onderzoek met hun collega-wetenschappers. Dit was echter enkel mogelijk wanneer de verschillende computersystemen op de verschillende universiteiten elkaars taal begrepen
De naam "Internet" Een eerste versie vertrekt van het feit dat het oorspronkelijke ARPANET in 1982 gesplitst werd in twee netwerken, namelijk ARPANET (voor de universiteiten) en MILNET (voor het Amerikaanse Ministerie van Defensie). De verbinding tussen de twee netwerken zorgde ervoor dat de communicatie ertussen mogelijk bleef. In het beginstadium van het Internet werd de onderlinge verbinding van ARPANET met MILNET "DARPA Internet" genoemd. Later werd de naam ingekort tot Internet.
De naam "Internet" Je zou ook kunnen stellen dat de naam afgeleid is van "Internetting project", de naam die International Standard Organization gaf aan haar zoektocht naar een geschikte standaard voor genetwerkte computers. Internet is dan de naam voor het systeem van netwerken dat uit dat project voortkwam. Een derde verklaring luidt als volgt: "Aangezien NSFNET gevormd werd door tal van netwerken, werd al vrij snel niet meer over NSFNET gesproken, maar over Internet".
De essentiële kenmerken van de nieuwe media automatisering/informatisering. Snellere overdracht van informatie De kennisuitwisselingen zijn nog nooit zo snel gegaan als nu met het internet. Wanneer mensen vragen of klachten hebben aan of over iemand of een product kunnen ze gewoon naar de site gaan om hun commentaar te geven. Ook om informatie te zoeken over een bepaald onderwerp, is internet je beste vriend. Voorbeeld, - Forums Maar niet alleen de consument gaat dankzij het internet erop vooruit. Vooral de bedrijven proberen op allerlei mogelijke manieren er iets aan te doen. Voorbeelden, 1. Nieuwsbrieven 2. Online brochures 3. Demo ‘s
• Meer rendement Wanneer veel taken van de mens overgenomen worden door geautomatiseerde software is dat logischerwijs ook beter voor het rendement. Eenvoudige taken, die vaak veel tijd kosten worden overgenomen door de computer zodat de mensen meer tijd kunnen besteden aan een andere taak vaak gecompliceerde taak. Denk aan bijvoorbeeld, In winkels wanneer een bepaald product gekocht wordt moet de winkel het product weer bestellen bij de leverancier. Wanneer een werknemer altijd de schappen moet controleren of het product al uitverkocht, is dat verspilde tijd. Dankzij de geautomatiseerde software in de kassa kan die registreren hoeveel producten er verkocht zijn en zo doorgeven wanneer ze weer besteld moeten worden.
2. Helpdesk. Wanneer de consument bijvoorbeeld een vraag heeft over een bepaald product en ze belt de helpdesk, is de kans groot dat er een geautomatiseerd gesprek volgt waarin de consument aan moet geven naar wie ze op zoek is. Dit bespaart veel tijd, want nu heeft de consument altijd de juiste persoon aan de lijn die haar vraag kan beantwoorden. Voorkomt maken van fouten Denk hierbij aan het schrijven van brieven en dergelijke. Wanneer er voorheen iemand een zelfde brief naar 10 verschillende mensen moest schrijven was er gegarandeerd meer kans dat er fouten in zitten dan wanneer nu een geautomatiseerd programma de zaak overneemt en automatisch brieven stuurt naar de desbetreffende personen.