Schoolcijfers, een tweede natuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Welkom in groep 8.
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Opbrengstgericht werken door aanstaande leerkrachten
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep.
Welkom.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Handelingsgericht Werken
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Centrale schoolbespreking
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
IPC Nederland.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
en het leerlingvolgsysteem
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leren Leren binnen de Latasteschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatieavond groep 6. Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken Het onderwijs in groep 6 Het programma Overige.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Bruikbare en levendige groepsplannen voor rekenen
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Welkom.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Rekenspecialist bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Schoolcijfers, een tweede natuur Internationale Bijeenkomst 6 februari 2013 Denise van Schelven

Schoolcijfers Wat? Waarom? Hoe? Opbrengsten?

Wat? Onderzoek Datageletterdheid Handelingsrepertoire Opbrengstgericht werken

Waarom? Optimale ontwikkeling alle leerlingen De professionele school De leerkracht doet ertoe!

Hoe? Trainingen datagestuurd werken: Vakinhoud Houding Cyclisch en planmatig datagestuurd werken

Sterk: vakinhoud Datagestuurd werken… … vanuit een vakgebied … met actuele data … specifieke kennis over leerlijnen, doelen, toetsen

Leestempo Stillezen van woorden in korte teksten Leesnauwkeurigheid en leestempo in context

Sterk: houding Datagestuurd werken… … met data als informatiebron voor het lesgeven in de komende periode … om trends zichtbaar te maken … om te kijken waar leerlingen in hun ontwikkeling op de leerlijnen zijn

Sterk: planmatig, cyclisch Datagestuurd werken… … volgens een ‘vaste’ werkwijze … om te komen tot werkbare groepsplannen … om het onderwijs te richten, evalueren en sturen

Dataverzameling: - Welke data? - Waarom? - Wanneer? - Hoe? Analyse en interpretatie: - Lezen en begrijpen (1) - Analyseren (2) - Interpreteren (3) Groepsplan maken: - Doelen stellen (SMART) - Samenvatten A/I - Basisarrangement bepalen op grond van A/I - Overige arrangementen Evalueren en bijstellen: - Evalueren volgens vaste vragen - Bijstellen: wat betekent dit voor het vervolg ? Doelen stellen: - Schoolniveau (ambitie) - Groepsniveau - SMART

Opbrengsten Houdingsverandering Kennis van toetsen bij vakgebied Vragen stellen bij data Data staan niet los van onderwijs, maar geven informatie Opbrengstgericht werken gaat om goed onderwijs geven!

‘Het kijken naar leerlijnen en doelen is weer een eye-opener’ ‘Ik zie dat het een geheel is, niet dat de toetsen losstaan van het groepsplan en mijn onderwijs’ ‘Ik maak concreet in mijn groepsplan wat ik de komende periode ga doen’ ‘We verzamelen zoveel gegevens, wat gaan we daarmee doen in ons onderwijs?

Vervolg Groepsplannen maken Evalueren Cyclisch werken Borging en transfer