Schoolcijfers, een tweede natuur Internationale Bijeenkomst 6 februari 2013 Denise van Schelven
Schoolcijfers Wat? Waarom? Hoe? Opbrengsten?
Wat? Onderzoek Datageletterdheid Handelingsrepertoire Opbrengstgericht werken
Waarom? Optimale ontwikkeling alle leerlingen De professionele school De leerkracht doet ertoe!
Hoe? Trainingen datagestuurd werken: Vakinhoud Houding Cyclisch en planmatig datagestuurd werken
Sterk: vakinhoud Datagestuurd werken… … vanuit een vakgebied … met actuele data … specifieke kennis over leerlijnen, doelen, toetsen
Leestempo Stillezen van woorden in korte teksten Leesnauwkeurigheid en leestempo in context
Sterk: houding Datagestuurd werken… … met data als informatiebron voor het lesgeven in de komende periode … om trends zichtbaar te maken … om te kijken waar leerlingen in hun ontwikkeling op de leerlijnen zijn
Sterk: planmatig, cyclisch Datagestuurd werken… … volgens een ‘vaste’ werkwijze … om te komen tot werkbare groepsplannen … om het onderwijs te richten, evalueren en sturen
Dataverzameling: - Welke data? - Waarom? - Wanneer? - Hoe? Analyse en interpretatie: - Lezen en begrijpen (1) - Analyseren (2) - Interpreteren (3) Groepsplan maken: - Doelen stellen (SMART) - Samenvatten A/I - Basisarrangement bepalen op grond van A/I - Overige arrangementen Evalueren en bijstellen: - Evalueren volgens vaste vragen - Bijstellen: wat betekent dit voor het vervolg ? Doelen stellen: - Schoolniveau (ambitie) - Groepsniveau - SMART
Opbrengsten Houdingsverandering Kennis van toetsen bij vakgebied Vragen stellen bij data Data staan niet los van onderwijs, maar geven informatie Opbrengstgericht werken gaat om goed onderwijs geven!
‘Het kijken naar leerlijnen en doelen is weer een eye-opener’ ‘Ik zie dat het een geheel is, niet dat de toetsen losstaan van het groepsplan en mijn onderwijs’ ‘Ik maak concreet in mijn groepsplan wat ik de komende periode ga doen’ ‘We verzamelen zoveel gegevens, wat gaan we daarmee doen in ons onderwijs?
Vervolg Groepsplannen maken Evalueren Cyclisch werken Borging en transfer