PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis naar Parijs met het Montessori College Eindhoven op 20-10-11
De eerste stop: DE EIFFELTOREN Nadat we met de bus in parijs waren aangekomen en met de metro gereisd hadden, liepen we naar de Eiffeltoren. (1) Ik had deze al eerder gezien dus mijn verwachtingen waren niet heel groot, maar vind het nog steeds een mooi monument en vind de voorstelling geslaagd. (2) Ik vind de structuur mooi en vind het ook mooi dat het zo groot is. De Eiffeltoren werd natuurlijk nog mooier door het mooie weer, dat ook te zien is op de foto. Het is zo bekend dat ik het zie als het teken van Parijs.
De tweede stop: DE NOTRE DAME Nadat we naar de Eiffeltoren waren geweest, gingen we naar de Notre Dame: een enorme kerk. Daar ben ik ook binnen geweest, waar de gelegenheid was om een kaarsje aan te steken. (3) De betekenis van de naam (Notre Dame) betekent: Onze-Lieve-Vrouw, dus dat betekent dat de kathedrale kerk aan Onze-Lieve-Vrouw aangewijd is. Ik vond de kerk heel erg mooi: er waren prachtige glas-in-lood ramen en alles was perfect afgemaakt met heel veel details.
De derde stop: HET LOUVRE Nadat we naar de Notre Dame waren geweest, liepen we naar het Louvre… Het Louvre is eigenlijk begonnen als een kasteel: het werd aangelegd door Filips II in 1190. Karel V maakte het kasteel tot zijn koninklijk paleis. Na de Honderd jarige oorlog werden er plannen ontwikkeld om het kasteel in de heersende Renaissancestijl weer op te bouwen en in 1546 werd Pierre Lescot aangewezen om zijn plan, vier vleugels rondom een ruime binnenplaats (de Cour Carrée), te maken. (4), (5)
Het Louvre In 1791 besliste de Wetgevende Vergadering dat in het Louvre een museum gevestigd zal worden. (6) Op 10 augustus 1793 wordt het Louvre geopend als museum, één van de oudste ter wereld. In de jaren na 1793 was het Louvre vooral een plek voor kunstenaars en kunstenaressen om inspiratie op te doen voor hun eigen kunst, zij hadden hier de hele week de tijd voor maar het gewone publiek werd alleen op zondagen toegelaten. Napoleon III maakte het mogelijk voor de gewone burgers om ook op andere dagen dan zondag het museum te bezoeken, waardoor het een modern museum werd. (7)
De vierde stop: Centre Pompidou Als laatste waren we naar het Centre Pompidou, officieel het Centre national d'art et de culture Georges-Pompidou, gegaan. Helaas hebben we alleen de ingang gezien en zijn we verder niet naar binnen geweest. Het Centre Pompidou is een centrum voor kunst. Maar niet alleen schilderijen, maar ook sculpturen, boeken, film, video, muziek en nog veel meer soorten kunst. Dit is natuurlijk bijzonder, want ik denk dat er voor dit centrum voor kunst nog niet veel van dit soort centra bestonden.
Vragen & bronnen Tussen de tekst staat er af en toe een cijfer tussen haakjes. Dit betekent dat een vraag is verwerkt. Het cijfer hoort bij de vraag: 1= Wat verwacht je ervan? 2= Vind je de voorstelling geslaagd? 3= Wat is de titiel, welke bedoeling zal die hebben? 4= Wie maakt het en uit welke tijd komt het? 5= zitten er bepaalkde symbolen of tekens in die iets zeggen over de tijd/cultuur waarin het gemaakt is? 6= Welke funtie heeft het werk nu, is dat een verschil met toen het ontstond? 7= Hoe zat de maatschappij destijds in elkaar en hoe dacht men toen over deze kunstuiting? Bron voor het Louvre: http://nl.wikipedia.org/wiki/Louvre Bron voor het Centre Pompidou: http://nl.wikipedia.org/wiki/Centre_Pompidou