Elly de Bruijn Zaal 3 Tijdstip 11.00

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Leeromgevingen in het beroepsonderwijs
Ervaringen in samenwerking
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
bekwaamheid op HO-niveau
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Professionaliteitsontwikkeling
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Overzicht bespreekpunten
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Vernieuwend vakmanschap
Het opleidingsprofiel:
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Competentiegericht leren vmbo
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Klinisch redeneren en evidence based practice
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Leerstijlen KOLB SJM.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Coaching in regioleren
Begeleiding bij Werkplekleren
xxxxxxxxxxxxxxx Leergang mbo 30 mei 2017 Elly de Bruijn
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Competentie gericht onderwijs
Basiskennis LOB.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Elly de Bruijn Zaal 3 Tijdstip 11.00 Beroepsonderwijs maken: van dossier naar leren & begeleiden Zaal 3 Tijdstip 11.00

Warming up “De docent in het beroepsonderwijs opent de deuren naar de kennis, zienswijzen, vaardigheid, opvattingen en houdingen die horen bij de toekomstige beroepspraktijk van de deelnemer en draagt zorg voor de verwerving van een startpositie daarbinnen. Dat vraagt van docenten om de kleur en geur van een sector of functiedomein te verweven in het eigen zijn, denken en doen.” “Deelnemers kiezen het beroep dat hen past. Dat passen is een combinatie van de aard van het werk, de cultuur en de mensen. Een beroepsopleiding past ook in die zin bij een sector of domein en de docent is daar een belangrijke drager van. De match tussen aard van de beroepspraktijk, kenmerken van de deelnemers en die van de docenten is een krachtige motor tot leren.”

De opdracht Van het ‘wat’ op papier naar het ‘hoe’ om te leren en worden tot het ‘wat’ in ‘vlees en bloed’ Het kwalificatiedossier leerbaar maken Curriculumvraagstuk en begeleidingsvraagstuk Veel vertaalslagen en hard werken Aantal principes en vraagstukken met u langslopen die daarbij aan de orde zijn

Vormgeven vanuit logica’s Beroepslogische principes: logica in inhoud, samenhang en opeenvolging van taken in beroepspraktijk/cyclus & sociale aspecten. Leerpsychologische principes voor ordening van inhouden en opdrachten. Didactische principes: vakdidactiek, keuze werkvormen en hulpmiddelen en inhouden. Pedagogische principes: wijze van benadering, betekenisgeving, motivatie bij opbouw inhouden, opdrachten en werkvormen.

Ontwerpmodel voor beroepsgerichte leeromgeving, Zitter Ilya Zitter & Aimée Hoeve (2012). Hybride leeromgevingen. Het verweven van leer- en werkprocessen. Utrecht: Ecbo

Ruggengraatmodel, Aalsma Erica Aalsma (2011). De omgekeerde leerweg. Een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs. Delft: Eburon

De deur open of dicht? Beroepsopleiding = leren en begeleiden van dat leren op school én op de werkplek als primaire leercontexten gericht op het ontwikkelen van een basis voor beroepsmatig handelen in termen van kennis, vaardigheden en houdingen. Centraal vraagstuk: hoe de verbinding tussen de verschillende contexten vormgeven zodanig dat de studenten optimaal ondersteund worden het geleerde in die contexten te integreren. School en werkplek hebben een eigen dynamiek. In plaats van gelijk trekken, afstemmen → verschillen productief maken voor leren

Kennisontwikkeling Kennis in het perspectief van het beroep Schoolboeken, werkproceskennis, expertkennis, ervaringen, zienswijzen op de werkplek, waarden en normen van een beroep Persoonlijke professionele theorie is de basis van het handelen (om te richten en om te begrijpen) Via een wederkerig proces van “ingroeien” en “persoonlijke betekenis geven” Via een wederkerig proces van “specifieke situaties en ervaringen abstraheren en vertalen naar theoretische modellen/begrippen en “theoretische modellen/begrippen toepassen en specificeren in concrete taken

Leren op en over grenzen Beginnende lerenden hebben vaak behoefte aan theorie omdat ze op de werkplek overspoeld raken door informatie. Sommige kennis, vaardigheden of houdingen kunnen beter op de werkplek worden geleerd en andere beter in een meer formele onderwijssetting. Leren op de werkplek moet niet alleen praktisch van aard zijn maar moet ook gericht zijn op begrijpen. Nieuwe kennis en handelingsschema’s ontwikkelen vraagt andere processen dan eenvoudig toevoegen van nieuwe informatie zonder dat bestaande kennis en handelingen van aard veranderen. Reflectie (in en op actie) is daarbij noodzakelijk.

Kernopgaven docent mbo Ontwikkeling van een beroepsgerichte kennisbasis Ondersteunen bij het integreren van kennis, vaardigheden en attitudes tot uiting komend in beroepsmatig handelen op de werkplek Concreet vormgeven aan leerarrangementen gericht op leren aan/van de beroepspraktijk Deelnemers leren reflecteren gericht op het opbouwen van zelfregulatievaardigheden voor verder leren in opleiding of beroep Leveren van maatwerk op deelnemersniveau van inhoud en begeleidingsvorm

Onderwijs maken doe je samen Vier opleiders ‘maken’ een beroepsopleiding: Algemene vakken, rekenen en taal Vaktheorie/vakleer/onderliggende disciplines Praktijkvakken, vaardighedentraining Leren op de werkplek Opleiden als individu en als team Ingekleurd vanuit het beroep, de branche

Knelpunten Verbinding (school) vak en beroep (‘samensmelting’ schoolvak, pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden en het beroep) Reflecteren als betekenisgeving ondersteunen (niet alleen in het kader van persoonlijk welbevinden maar juist in het vinden van ankerpunten en integratie gericht op persoonlijke beroepsmatige kennis en handelen) Flexibel en gevarieerd handelingsrepertoire (curriculumkaders geven minder houvast) Diagnosticeren en begeleiden in de zone van naaste ontwikkeling (evenwicht vinden tussen sturen en loslaten, tussen uitdagen en stutten)

Om verder te lezen, kijken Bakker, A. (2012). Integreren van schoolkennis bij beroep. http://www.leraar24.nl/video/3499 Bruijn, E. de (2006). Adaptief beroepsonderwijs. Leren en opleiden in transitie. Oratie. Utrecht/’s-Hertogenbosch: Universiteit Utrecht/ CINOP Expertisecentrum. http://www.ecbo.nl/downloads/publicaties/A00352.pdf Bruijn, E. de (2009). De docent beroepsonderwijs: jongleren op het grensvlak van twee werelden In Hogeschool Utrecht (2009). De identiteit van de HBO-professional (pp. 18-24). Utrecht: Hogeschool Utrecht. http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/Data/Lectoraten/~/media/KENNISCENTRA/Documents/FE/Lectoraat%20beroepsonderwijs/Jongleren%20op%20het%20grensvlak%20van%20twee%20werelden.ashx Bruijn, E. de (2013). Docent zijn in het middelbaar beroepsonderwijs. TH&MA Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 20(2), 53-58. Bruijn, E. de, Leeman, Y., & Overmaat, M. (2006). Authentiek en zelfgestuurd leren in het mbo. Pedagogiek, 26(1), 45-64. Video voor ROC Midden Nederland: http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/Data/News/Elly-de-Bruijn-verzorgde-keynote-voor-ROC-Midden-Nederland.aspx Glaudé, M., van den Berg, J., Verbeek, F., & de Bruijn, E. de (2011). Pedagogisch-didactisch handelen van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Literatuurstudie. Utrecht/’s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs. Schaap, H. (2010). Samenwerkend leren aan beroepsdilemma’s. http://www.leraar24.nl/video/2108 zie ook: www.ecbo.nl/publicaties http://www.educatie.onderzoek.hu.nl/Data/Lectoraten/Beroepsonderwijs.aspx

Mail naar: elly.debruijn@hu.nl Powerpoint ontvangen? Mail naar: elly.debruijn@hu.nl