NOB 2*I-opleiding april 2013 Tiel-Oss, Starring:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

De betere duiker, de voorlichting
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Redactioneel schrijven Les 1
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Onderzoeksvaardigheden
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Hoofdstuk 3: Duikleider, en dan?
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Informatie- avond groep 6
Coachen Maandag 14 juni 2006.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Module Communicatie 3de dag
Naam workshopbegeleider
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onze doelen en visie in beeld
CMAS/NOB brevetopleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Coaching week Rotterdam Academy.
Solliciteren: wat wil ik?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Dag 2 starring: Koen Ammerlaan Ruud van Logten Max Schroot
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Anders kijken, anders doen
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Gesprekstechnieken Les 6.
gesprekstechnieken Les 2
Workshop duikcomputers
Cijferloos lesgeven bij talen
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss
Transcript van de presentatie:

NOB 2*I-opleiding april 2013 Tiel-Oss, Starring: Dag 3 Rene Mombarg Antoine Jansen John Kortland Karin Brethouwer Erica Derksen Als eerbetoon aan de inzet: iedereen als duiker in het wild. Hans de Klerk Philippe Tjon-A-Hen Willem Schurgers Erwin Monsees Co-starring: Emiel Smits Rob Kool Erik van Leur Bart Veldhuis

Ochtendprogramma dag 3 09.00 – 09.15 welkom /overdracht / huiswerk / vragen? 09.15 – 10.30 beoordelen leergang buddy-cursist 10.30 – 10.45 pauze 10.45 – 12.00 intervisie 12.00 – 12.15 briefing middagsessie 12.15 – 13.15 lunch, en omkleden

Middagprogramma dag 3 Na de lunch: 3/4 x beoordelen competenties 14.30 – 15.30 nabespreken met groep en IT 15.30 – 16.00 evaluatie, hoe verder & afsluiting

Huiswerk / Vragen? Rob zit bijna in vliegtuig Afsluiting cursus??? Meer vragen? Onderwaterhuis Berendonck

Voortgangsgesprek: Eye openers I 1: verschil in de diverse soorten gesprekken: een voortgangsgesprek zal door mij toegepast kunnen gaan worden bij een cursist de een opleiding volgt en bijvoorbeeld achter op raakt. Een functioneringsgesprek zou ik voornamelijk houden bij het kader/ begeleiders. 2. Verder werd het mij duidelijk dat weinig verenigingen gebruik van maken van een voortgangsgesprek. 3. Het is ook niet de bedoeling om voortgangsgesprekken in een vereniging binnen te fietsen, maar ik denk dat het in bepaalde situaties een prima hulpmiddel is. Dank aan Erika.

Voortgangsgesprek: Eye openers II De belangrijkste gedragsregels voor zo’n gesprek * Gelijkwaardigheid in het gesprek waarborgen. Oppassen dat het geen functioneringsgesprek wordt. * Gezamenlijk tot een oplossing komen bij problemen. * Sta open voor alle mogelijkheden, coaching, doorvragen en luisteren. Dank aan Rene Mombarg

Voortgangsgesprek: Eye openers III normale fatsoensnormen hanteren, zoals: uit laten praten, ontvangen en zenden; treedt op als gespreksleider en stuur steeds aan op het gespreksdoel; heb oog voor de omstandigheden van de leerling en probeer te zoeken naar oplossingen.   Mat dank aan Willem schurgers

Voortgangsgesprek: Eye openers IV - De normale fatsoensnormen en goede sfeer (uitlaten praten, gemoedelijke sfeer, oog houden voor omstandigheden leerling, luisteren en spreken) - Doel van het gesprek centraal houden (voorgang in de gaten houden) - Zoeken naar oplossingen Met dank aan john

Voortgangsgesprek: Eye openers V - hou het doel van het gesprek in de gaten. - doorvragen, voor een juiste beeldvorming Dank aan philippe

Voortgangsgesprek: Eye openers VI De belangrijke conclusies van het voortganggesprek: Het is een gesprek op gelijkwaardig niveau. Het is ook  tweerichtingverkeer. Instructeur kan hier ook wijzer van worden. Laat de leerling zelf aangeven wat goed en wat minder goed gaat. Doe eventueel een voorzet maar laat leerling zelf erover nadenken. Jij stuurt bij en geeft tips en aandachtspuntjes. Geef het gesprek geen open einde maar maak afspraken over wat de leerling kan doen om zijn aandachtspuntjes te verbeteren en zet eventueel een tijdschema uit. Laat merken dat je meedenkt met de leerling.

Beoordeling leergang Overdraagbaarheid “Een les of leergang is overdraagbaar als deze les(sen) precies zo gegeven (kunnen) worden als de auteur bedoeld heeft bij het samenstellen ervan” Dus: voldoende aanwijzingen, opmerkingen, hulpmiddelen etc. om dat mogelijk te maken

Beoordeling leergang Doelen: Na deze les kun jij: een leergang aan de hand van een checklist beoordelen (beoordelingsprotocol KSS 3.1a!) de overdraagbaarheid van een leergang beoordelen feedback geven op een geschreven document Niet overdraagbaar

Beoordeling leergang OPDRACHT (60’) Beoordeel de leergang in duo’s op: Inhoud Overdraagbaarheid Het beoordelingsprotocol KSS 3.1 Stel samen vier leerpunten op en type deze op een PP sheet / flipover / WB

Leerpunten leergang big is not beautiful structuur is heel belangrijk (casco eerst) activiteitenlijst gebruiken leren van elkaars ervaringen heel belangrijk

PAUZE 10.30 – 10.45 uur

Intervisie: doelstellingen Na deze les: zijn jullie vaardiger in het gebruiken van de methode Intervisie om samen te leren van praktijkproblemen dat door een deelnemer is ingebracht. weet je dat je bij de Intervisiemethode leert van oplossingen van anderen 2 instructeurscursus, Try-out 2007

Gewetensvraag… Jullie hebben allen hoofdstuk 6, pag. 54 e.v. van de Instructeurhandleiding gelezen!? Achterliggende vraag: hoe ga je om met huiswerk als instructeur.

Oefening deel 1 Denk even aan wat je tijdens je huiswerk over Intervisie hebt gelezen. Welke steekwoorden zijn volgens jou het best van toepassing op Intervisie!!

Even oefenen….

Intervisie: Steekwoorden Invullen feedback cursisten op de sheet

Wat is het? (1) Intervisie is een manier om met collega's of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk. Tijdens de bijeenkomst brengen deelnemers vraagstukken in, in de vorm van cases of video-opnamen. Deze ervaringen worden stuk voor stuk besproken.

Wat is het? (2) De 'eigenaar' bepaalt hoe lang en diepgaand zijn case-bespreking duurt. De anderen denken mee en geven feedback, suggesties en oplossingsrichtingen. Tot slot formuleert de eigenaar van de casus: 1. welke punten hij heeft opgestoken en 2. waar hij in de volgende situatie aandacht aan zal gaan geven.

Keuze: Samen met jou i.p.v. zonder over jou !! Intervisie Keuze: Samen met jou i.p.v. zonder over jou !!

> Opdracht > Op elke tafel maak je een lijst met de casussen en naam van de inbrenger. Elk groepje bespreekt de vier casussen Hoe doen we dat?? >>

> Opdracht > De inbrenger verklaart nogmaals kort de case De groep probeert door vragen te stellen de problemen helderder te maken en oplossingen te zoeken en aan te dragen. (2 opeenvolgende fasen!) Voorbeeld: Heb je wel eens geprobeerd om die opstijging eerst van een geringe diepte langs een lijn met een boei te laten maken? >>> 25

> Opdracht > Elke deelnemer schrijft twee meest relevante vragen op zijn/haar lijst. Tot slot formuleert de eigenaar van de casus: 1. welke punten hij heeft opgestoken en 2. waar hij in de volgende situatie aandacht aan zal gaan geven. De volgende casus wordt ingebracht.>> 26

> Opdracht > Voor elke casus heeft de groep 15 minuten De groep kiest één deelnemer die de tijd bewaakt en zorgt dat elke sessie tijdig wordt afgerond. Voor 4 sessies heeft elke groep max. 60 minuten Dan worden de verzamelflappen opgehangen en kijkt de groepen naar over-all conclusies (3 plus, 3 minpunten) >>> 27

Vragen?? veel succes!! > Opdracht > Kom je er niet uit, heb je vragen: vraag het!! voor wie is dat niet duidelijk? Vragen?? veel succes!! 28

Samenvatting Op elke tafel maak je een lijst met de casussen en naam van de inbrenger. Elk groepje bespreekt de vier casussen: De inbrenger verklaart nogmaals kort de case De groep probeert door vragen te stellen de problemen helderder te maken en oplossingen te zoek en aan te dragen. (2 opeenvolgende fasen!) Elke deelnemer schrijft twee meest relevante vragen op zijn/haar lijst. Tot slot formuleert de eigenaar van de casus: 1. welke punten hij heeft opgestoken en 2. waar hij in de volgende situatie aandacht aan zal gaan geven. Voor elke casus heeft de groep 15 minuten De groep kiest één deelnemer die de tijd bewaakt en zorgt dat elke sessie tijdig wordt afgerond. Gezamenlijke afronding: volgende sheet..

Intervisie: Afronding opdracht groep 1 Feedback uit eerdere groepen: Afbakening probleem Open vragen stellen Inleven in duikwereld (buiten eigen kader) Uit handen geven Moeilijkheidsgraad terug brengen (Leergang) Meerdere opties worden duidelijk Samenvatting op het einde

Intervisie: Afronding opdracht groep2

Intervisie: Afronding opdracht groep 3

Intervisie: Afronding opdracht Proces en fases van Beeldvorming / Oordeelsvorming / Besluitvorming Feedback uit eerdere groepen: Afbakening probleem Open vragen stellen Inleven in duikwereld (buiten eigen kader) Uit handen geven Moeilijkheidsgraad terug brengen (Leergang) Meerdere opties worden duidelijk Samenvatting op het einde

Buitenwatersessie In elke groep van twee/drie cursisten wordt een keuze gemaakt voor de uitvoering van duikvaardigheden Elke deelnemer moet eenmaal een duikvaardigheid uitvoeren ‘als cursist’. Hij is daarbij vrij om te kiezen of hij die vaardigheid perfect wil uitvoeren óf dat hij juist opzettelijk wat foutjes in de uitvoering toont. Elke uitvoering wordt dus door de twee of drie anderen beoordeeld. Op deze wijze worden alle duikvaardigheden afgelegd, waarbij elke deelnemer eenmaal uitvoerder is. Per onderdeel treedt een begeleider op als 2I/Coördinator (Dubbelrol) Per onderdeel zijn maximaal 10 minuten beschikbaar.

Briefing middagsessie Vorm groepen van 3 cursisten en een IT: maak, samen met de IT, afspraken over rolverdeling, werkwijze en tijden benoem individueel op welke aspecten jij feedback wilt hebben Veiligheid: als vorige keer. (afspraak noodsignaal) Start middagsessie: Na de lunch

Omgekleed? PAUZE

Feedback Buitenwater Feedback eerder groep Groep bij elkaar houden/positiebepaling Overzicht behouden Opbouwen (Leergang) Demoskills Geen verhalen aan gewichtheffers in actie Communiceer helder met kader en cursist Proces en product “verdringen” elkaar. Houdt rust ook in de uitvoering.

Samenvatting Plenair 6 dagdelen cursus – 2 x buitenwater (PU&Leitje) Zelf uitwerken Leerpunt verslag na elke cursusdag specialisatie  leergang maken huiswerkopdrachten Oefenen buitenwater 2 x Buitenwaterles met assistent (1 x IT, 1 x Buddy Cursist én vice versa) 2 x Buitenwaterles met focus op beoordelen competenties (1 x IT, 1 x Buddy Cursist én vice versa) PvB’s KSS 3.1 (praktijk + portfolio) KSS 3.3 (portfolio) KSS 3.4 (portfolio) KSS 3.5 (praktijk)

Evaluatie In middaggroep: kort interview: ik wil deelnemen aan de instructeuropleidingen… en dan? Bereid als groep vragen voor… Wat leer ik nu eigenlijk echt? Als 1* / 2* Wat is er lastig / moeilijk / onduidelijk? Is het leuk om instructeur te worden? En waarom wel/niet Antwoorden en vragen opplakken op sheet

Evaluatie

Afsluiting (1/3) HUISWERK: Leerpuntverslag uiterlijk donderdag naar docent Maak afspraken met IT en buddy-cursist voor oefenen 4 Buitenwater-lessen waarbij je focust op beoordelen van competenties Maak afspraken met je beoordelend IT over PvB-momenten

Afsluiting 2/3 Inleiding: Terugblik Dan ben ik uiterlijk 2*I!!!!

Afsluiting (3/3) Dank…. IT’ers Cursisten….

Evaluatie sessie (geeltjes plakken)