‘t Schrijverke Zoetermeer Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer
Wat is TOM: Onderwijs Anders? Een project van ministerie van OCW Om onderwijs te actualiseren – 21e eeuw Onderwijs op maat door een team op maat TOM gaat over: inzet personeel, organisatie van het onderwijs, inhoud van het onderwijs, inrichting van de leeromgeving
De onderbouwende organisatiestructuur volgens de principes van TOM: onderwijs anders, de 4 pijlers en de schil Ontwerpen van aantrekkelijker onderwijs zodat kinderen vanuit betrokkenheid en met verantwoordelijkheid betere prestaties leveren op gebied 3 soorten kennis: feiten, inzichten en vaardigheden TOM onderwijs anders is een ontwerpproces voor veranderingen waarmee het onderwijs ook echt anders kan worden. 3
Waarom TOM: Onderwijs Anders Door de andere organisatie kinderen: - aansluiten bij mogelijkheden en talenten kind, meer zelfstandig, minder wachten, productiever, Kinderen meer betrekken bij het onderwijs (meer verantwoordelijkheid) Gebruik maken van talenten en specialisme teamleden
De 21e eeuw vraagt mensen die: Zelfbewust zijn en hun talenten kennen Kunnen lezen en rekenen Kunnen samenwerken Een leven lang willen leren Kunnen netwerken Vaardig zijn met ICT en social media Keuzes kunnen maken (er is heel veel)
21th century skills
Leren is meer dan kennisoverdracht Drie soorten kennis: inzichten, routines en feiten Soort kennis Toelichting Rol leerkracht Leermethode Feiten Gegevens, definities, regels en procedures (bijv. feiten uit geschiedenis) Toezichthouder, uitlegger, overdrager Studeren m.b.v. boeken, ICT, medeleerlingen, volwassenen Routines Handigheid, vaardigheid (bijv. leren vermenigvuldigen) Trainer, meester, feedbackgever Oefenen a.d.h.v. levensechte materialen en probleemsituaties totdat de vaardigheid beheerst wordt Inzichten Mentaal model opbouwen waarmee je een deel van de werkelijkheid kunt verklaren Begeleider, coach Concrete ervaringen, reflectie, beelden (video, rollenspel, metafoor) 8
Excellentie en talent Nederland doet ‘t goed als ‘t gaat om de zwakke leerling. Minder goed als ‘t gaat om de excellente leerling.
Voor de toekomstige economie is het heel belangrijk om talenten alle mogelijkheden voor ontplooiing te bieden. (Peter Teune, 2006) Vooral techniek
Kinderen verschillen in aanleg, leerstijl, tempo, dynamiek intelligenties
Wist u dat? Wat mensen onthouden: 10 % van wat ze lezen 20 % van wat ze horen 30 % van wat ze zien 40 % van wat ze horen en zien 70 % van wat ze (zelf) zeggen 90 % van wat ze doen 95 % van wat ze aan een ander vertellen
Samenwerken Kinderen leren van en met elkaar
Leeromgeving en gebouw Gebruik van het hele gebouw; werkplekken ingericht naar functie
En nu concreet organisatie unit 1: groep 1-2-3 Instructie aan alle kinderen in de organisatie verankerd in werkblokken: Op basis van onderwijsbehoefte Aansluiten bij natuurlijke ontwikkeling Groep 3 aanvankelijk lezen en rekenen in instructieruimtes Meer op niveau, minder wachten, meer uitdaging Rijke leeromgeving beschikbaar voor alle kinderen
Er is vraag naar onderwijs anders organiseren Passend onderwijs Excellentie en talent Uitgaan van verschillen Inzetten meerdere functionarissen ICT ontwikkelingen
Einstein zei het al begin 20e eeuw ‘Problemen worden niet opgelost binnen hetzelfde kader als waarin ze gecreëerd zijn’ (Albert Einstein) En deze man laat ons weten problemen niet opgelost worden binnen hetzelfde kader als waarin ze gecreëerd zijn. 17