‘t Schrijverke Zoetermeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
Informatie avond Groep 4\5
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Kwaliteit zit ‘m in kleine dingen!
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
21st century skills.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Welkom MAS
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
TOM keurmerk Marius Berendse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
De gezonde school en genotmiddelen
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Onderwijs op de Masten in
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Basisschool De Driesprong
Ontwikkelingen en trends in onderwijs
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Ouderavond Groepsorganisatie
Van onderwijzen naar leren
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Wat is coöperatief leren?
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Uitdagingen voor lokale overheden
Didactiek Lesformulier.
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Didactiek Lesformulier.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Transcript van de presentatie:

‘t Schrijverke Zoetermeer Ouderavond 28 mei 2013 ‘t Schrijverke Zoetermeer

Wat is TOM: Onderwijs Anders? Een project van ministerie van OCW Om onderwijs te actualiseren – 21e eeuw Onderwijs op maat door een team op maat TOM gaat over: inzet personeel, organisatie van het onderwijs, inhoud van het onderwijs, inrichting van de leeromgeving

De onderbouwende organisatiestructuur volgens de principes van TOM: onderwijs anders, de 4 pijlers en de schil Ontwerpen van aantrekkelijker onderwijs zodat kinderen vanuit betrokkenheid en met verantwoordelijkheid betere prestaties leveren op gebied 3 soorten kennis: feiten, inzichten en vaardigheden TOM onderwijs anders is een ontwerpproces voor veranderingen waarmee het onderwijs ook echt anders kan worden. 3

Waarom TOM: Onderwijs Anders Door de andere organisatie kinderen: - aansluiten bij mogelijkheden en talenten kind, meer zelfstandig, minder wachten, productiever, Kinderen meer betrekken bij het onderwijs (meer verantwoordelijkheid) Gebruik maken van talenten en specialisme teamleden

De 21e eeuw vraagt mensen die: Zelfbewust zijn en hun talenten kennen Kunnen lezen en rekenen Kunnen samenwerken Een leven lang willen leren Kunnen netwerken Vaardig zijn met ICT en social media Keuzes kunnen maken (er is heel veel)

21th century skills

Leren is meer dan kennisoverdracht Drie soorten kennis: inzichten, routines en feiten Soort kennis Toelichting Rol leerkracht Leermethode Feiten Gegevens, definities, regels en procedures (bijv. feiten uit geschiedenis) Toezichthouder, uitlegger, overdrager Studeren m.b.v. boeken, ICT, medeleerlingen, volwassenen Routines Handigheid, vaardigheid (bijv. leren vermenigvuldigen) Trainer, meester, feedbackgever Oefenen a.d.h.v. levensechte materialen en probleemsituaties totdat de vaardigheid beheerst wordt Inzichten Mentaal model opbouwen waarmee je een deel van de werkelijkheid kunt verklaren Begeleider, coach Concrete ervaringen, reflectie, beelden (video, rollenspel, metafoor) 8

Excellentie en talent Nederland doet ‘t goed als ‘t gaat om de zwakke leerling. Minder goed als ‘t gaat om de excellente leerling.

Voor de toekomstige economie is het heel belangrijk om talenten alle mogelijkheden voor ontplooiing te bieden. (Peter Teune, 2006) Vooral techniek

Kinderen verschillen in aanleg, leerstijl, tempo, dynamiek intelligenties

Wist u dat? Wat mensen onthouden: 10 % van wat ze lezen 20 % van wat ze horen 30 % van wat ze zien 40 % van wat ze horen en zien 70 % van wat ze (zelf) zeggen 90 % van wat ze doen 95 % van wat ze aan een ander vertellen

Samenwerken Kinderen leren van en met elkaar

Leeromgeving en gebouw Gebruik van het hele gebouw; werkplekken ingericht naar functie

En nu concreet organisatie unit 1: groep 1-2-3 Instructie aan alle kinderen in de organisatie verankerd in werkblokken: Op basis van onderwijsbehoefte Aansluiten bij natuurlijke ontwikkeling Groep 3 aanvankelijk lezen en rekenen in instructieruimtes Meer op niveau, minder wachten, meer uitdaging Rijke leeromgeving beschikbaar voor alle kinderen

Er is vraag naar onderwijs anders organiseren Passend onderwijs Excellentie en talent Uitgaan van verschillen Inzetten meerdere functionarissen ICT ontwikkelingen

Einstein zei het al begin 20e eeuw ‘Problemen worden niet opgelost binnen hetzelfde kader als waarin ze gecreëerd zijn’ (Albert Einstein) En deze man laat ons weten problemen niet opgelost worden binnen hetzelfde kader als waarin ze gecreëerd zijn. 17