KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Gehoor- en taal-spraakdiagnostiek bij (jonge) kinderen
Welkom.
De ideale levensloop van jongerern
De toekomst van Nederland
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Spraakontwikkeling in het eerste levensjaar
DE KLIMOPSTUDIE OUDEREN EN KANKER
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Het ontwikkelingsperspectief
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Jong geleerd, fout gedaan?
Klinische psychologie
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Taalontwikkelingsstoornissen ten gevolge van doofheid
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Dove en slechthorende kinderen
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Aquarellen van Marcel REYNAERT
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Het Terneuzen Geboorte Cohort
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Maandag 18 februari 2008 Definitief Onderzoeksvoorstel.
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Autisme in de dagelijkse praktijk
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Vertraagde neurale uitrijping bij vroege diagnostiek naar slechthorendheid bij neonaten JR Hof JPL Brokx.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Spirometriedag voor kinderen ?
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
De toekomst van Nederland
PEPPER Persistent Ear Problems, Providing Evidence for Referral Ontwikkeling van een case-finding instrument voor kinderen met OM 20 september 2011 W.
Hoe verloopt de muzikale ontwikkeling bij dove kinderen?
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Alcohol, roken en opvoeding
Taalkundige feiten en hypothesen
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Meer voorlezen, beter in taal
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Jong geleerd is oud gedaan
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Dit is een automatische demo…
Solvo, Betere hygiëne kan doof kind voorkomen, geraadpleegd op 4/12/2017 via
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Transcript van de presentatie:

De prelexicale spraakontwikkeling bij dove kinderen met een cochleair implantaat KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts CI symposium – 9 december 2006

Evolutie in leeftijd van implantatie België 1996: kinderen < 2 jaar 2000: kinderen < 1 jaar Vroege detectie en diagnose = wereldprimeur kinderen (> 2 jaar) Verbeterde technologie Veelbelovende resultaten volwassenen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

CI onder 1 jaar: verantwoord? Argument: “sensitieve periode” in spraak- en taalontwikkeling 1ste levensjaar: nog geen woorden, maar wel belangrijke basis op perceptief en productief vlak CI < 1 jaar: interfereert met sensitieve periode verwachting: kleinere achterstand Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Spraakproductie in 1ste levensjaar Stadium 1 ( 0-1m): reflexieve comfortgeluiden Stadium 2 ( 1-2m): onderbroken klinkergeluiden Stadium 3 ( 2-4m): “cooing” of “gooing” Stadium 4 ( 4-6m): variaties in toonhoogte, luidheid... Stadium 5 ( 6-10m): brabbelen dove kinderen = belangrijke mijlpaal: vorming van CV syllaben als basis voor woorden Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onderzoeksvragen Zeer vroege CI in Antwerpen onderzoek van spraak- en taalontwikkeling bij jonge CI kinderen Gaan CI kinderen beginnen en blijven brabbelen? Vergelijking met horende kinderen? Effect van leeftijd van implantatie? Verloop van verdere taalontwikkeling in de CI groep? Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onderzoeksgroepen 10 CI kinderen 10 horende (NH) kinderen Congenitaal doof (PTA ≥ 90 dBHL) Onvoldoende winst met hoortoestellen CI tussen 5 en 19 maanden oud Nadruk op orale opvoeding (monolinguaal Nederlands) Geen bijkomende problemen (gezondheid, ontwikkeling) Observaties gestart vanaf 1 maand na “fitting” van CI 10 horende (NH) kinderen Normaal gehoor (PTA ≤ 25 dBHL) Monolinguaal Nederlands Observaties gestart vanaf 6-8 maanden oud Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onderzoeksmethode Longitudinaal: Observationeel: CI: maandelijks gedurende 30 maanden jaarlijks op 4 - 5 - 6 - 7 - ... jaar NH: maandelijks tot ongeveer 18 maanden oud Observationeel: Maandelijkse video-opnames in thuissituatie Natuurlijke interactie tussen kind en ouder(s) en/of siblings Selectie van ± 20 minuten per sessie voor analyse Gedetailleerde transcriptie van selecties Experimenteel (testen): CAP, A§E, MacArthur-Bates CDI lijsten, TARSP Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onderzoeksresultaten Auditieve ontwikkeling: Audiometrie, CAP, A§E Prelexicale ontwikkeling: Brabbelen Fonologie: Foneeminventaris, PMLU Lexicon: MacArthur CDI lijsten Morfosyntaxis: TARSP Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onderzoeksresultaten Auditieve ontwikkeling: Audiometrie, CAP, A§E Prelexicale ontwikkeling: Brabbelen Fonologie: Foneeminventaris, PMLU Lexicon: MacArthur CDI lijsten Morfosyntaxis: TARSP Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Resultaten: brabbelen CV-CV Onset van brabbelen Types van C en V Intra-syllabische CV combinaties Inter-syllabische CVCV patronen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Resultaten: brabbelen CV-CV Onset van brabbelen Types van C en V Intra-syllabische CV combinaties Inter-syllabische CVCV patronen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Onset van brabbelen R2 = .30 (p > .05) Mediaan: 1 maand Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Brabbelspurt R2 = .06 (p > .05) Mediaan: 6 maanden Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Resultaten: brabbelen CV-CV Onset van brabbelen Types van C en V Intra-syllabische CV combinaties Inter-syllabische CVCV patronen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Types van C en V in brabbelen Aantal geanalyseerde segmenten: CI groep: 13.524 C en 14.896 V NH groep: 19.628 C en 20.819 V C: Articulatieplaats coronaal - labiaal - dorsaal Articulatiewijze stop - nasaal - halfvocaal - fricatief - liquida V: Articulatieplaats voor - centraal - achter Articulatiehoogte laag - midden - hoog Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

C Articulatieplaats onset brabbelen - 1ste 10 woorden Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Types van C en V in brabbelen CI versus NH: Enkel significant verschil in proportie liquidae Effect van leeftijd van implantatie: Significante positieve correlatie tussen leeftijd van implantatie en proportie labialen hoe later geïmplanteerd, hoe meer labialen meer gelijkenis met dove kinderen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Resultaten: brabbelen CV-CV Onset van brabbelen Types van C en V Intra-syllabische CV combinaties Inter-syllabische CVCV patronen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Intra-syllabische CV combinaties Voor Centraal Achter Cor. Lab. Dor. C V Geobserveerde aantal van CV combinatie Ratio Verwachte aantal van CV combinatie Significant verschillend van 1.0 ? Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

T1 NH CI Voor Centraal Achter Cor. Lab. Dor. Voor Centraal Achter Cor. Geobserveerde significant hoger dan verwachte Geobserveerde significant lager dan verwachte Verschil geobserveerde - verwachte: niet significant Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

T2 NH CI Voor Centraal Achter Cor. Lab. Dor. Voor Centraal Achter Cor. Geobserveerde significant hoger dan verwachte Geobserveerde significant lager dan verwachte Verschil geobserveerde - verwachte: niet significant Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

T3 NH CI Voor Centraal Achter Cor. Lab. Dor. Voor Centraal Achter Cor. Geobserveerde significant hoger dan verwachte Geobserveerde significant lager dan verwachte Verschil geobserveerde - verwachte: niet significant Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

T4 NH CI Voor Centraal Achter Cor. Lab. Dor. Voor Centraal Achter Cor. Geobserveerde significant hoger dan verwachte Geobserveerde significant lager dan verwachte Verschil geobserveerde - verwachte: niet significant Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Intra-syllabische CV combinaties CI versus NH: Dezelfde patronen in brabbelen: initieel brabbelen: random CV combinaties evolutie: sommige worden sign, rest blijft random CI bereikt “finale” patroon wat later dan NH Effect van leeftijd van implantatie: Trend: later-geïmplanteerde kinderen bereiken finale patroon wat vroeger in brabbelperiode dan vroeger-geïmplanteerde Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Resultaten: brabbelen CV-CV Onset van brabbelen Types van C en V These analyses revealed that the group of early-implanted CI children did not differ from the hearing children at different levels of babbling: the onset of babbling: the youngest CI children started babbling within the normal range for hearing children The CI children showed preferences for C and V types similar to the hearing children (and in contrast to HI children), for example: they preferred coronals, stops, and glides, and produced less labials and nasals. Within one CV syllable, the preferred co-occurrences of particular C and V types appeared to be the same in the CI and the NH group. Today, I would like to go into the inter-syllabic organization of babbling, meaning: how do successive CV syllables in babbling look like? This gives an idea about the complexity of babbling utterances. Intra-syllabische CV combinaties Inter-syllabische CVCV patronen Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CV-CV CV-CV Reduplicatie /ba-ba/ Variatie /ba-ka/ /ba-bo/ /ba-ko/ Those successive CV syllables can be identical to each other with regard to the type of C and V - which is called reduplication - or the syllables can differ from each other with regard to the type of C and/or V - which is called variegation. For example, ... Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen The results showed that the CI children produced less variegated CVCV babbles than reduplicated babbles in contrast to the NH children. And both groups of children still produced significantly less variegation than the adults. * * * * Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CV-CV CV-CV CV-CV In more detail, CV syllables can vary in the type of their Vs, in the type of their Cs, or in both the C and V type. Our results showed that, when the CI children did produce variegated babbles, they preferred V variegation over C variegation, with a median proportion of 62% in comparison to 38%. This preference for V variegation was also found in the NH group. Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CV-CV CV-CV CV-CV In addition, the CI children definitely didn’t like to produce complex C+V variegation. They produced it significantly less than the NH children. Only 28% of their variegated babbles had different C as well as V types, while the NH children had a median proportion of 41% of C+V variegation. * * Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CV-CV CV-CV CV-CV In summary, CI children preferred to produce reduplicated sequences over variegated sequences. And when they did produce variegated CVCV babbles, they preferred to variegate the V over the C, and the didn’t like to variegate both their Cs and Vs. Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CV-CV CV-CV CV-CV In summary, CI children preferred to produce reduplicated sequences over variegated sequences. And when they did produce variegated CVCV babbles, they preferred to variegate the V over the C, and the didn’t like to variegate both their Cs and Vs. Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Inter-syllabische CVCV patronen CI versus NH: Sign minder gevarieerde brabbels Sign minder complexe variaties (C+V var) Beide groepen: V var > C var > C+V var V plaats > V hoogte C wijze > C plaats Geen effect van leeftijd van implantatie Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Samenvatting brabbel-resultaten Alle CI kinderen beginnen en blijven brabbelen daarmee belangrijke 1ste mijlpaal in productieve taalontwikkeling bereikt start van brabbelen lijkt “getriggered” te worden door CI De CI kinderen verschillen zo goed als niet van de NH kinderen op vlak van segmentele inhoud en CV syllabes ze vertonen dezelfde voorkeuren in C, in V, en in intra-syllabische CV combinaties De CI kinderen verschillen enkel van de NH kinderen op vlak van inter-syllabische CVCV patronen ze prefereren simpele combinaties boven complexe Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Samenvatting brabbel-resultaten Effect van leeftijd van implantatie gevonden: hoe jonger CI, hoe vroeger onset van brabbelen meer kans om op “normale” leeftijd te beginnen brabbelen hoe jonger CI, hoe minder labialen in brabbelen meer gelijkenis met NH Reflecteert zich dit ook op andere vlakken van de taalontwikkeling ? Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Effect van leeftijd van implantatie Fonologie: hoe jonger CI, hoe kleiner achterstand in correcte productie van C en V in woorden C V R2 = .63 p < .05 R2 = .68 p < .01 Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Effect van leeftijd van implantatie Onderzoek van Coene, Schauwers, et al. (submitted): 1) Stat. sign. correlatie tussen leeftijd van implantatie en: Productie van 30 woorden Productie van lidwoorden TTR van 0.5 2) Enkel CI vóór 10 maanden binnen 95% confidentie-interval van horende leeftijdsgenootjes Domino-effect, voor het eerst zichtbaar in prelexicale ontwikkeling aanwijzing voor irreversibele achterstand ? Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

CI in Vlaanderen 2j 3j 4j 5j 6j 7j Karen Schauwers 09 - 12 - 2006

Karen Schauwers 09 - 12 - 2006