Methodisch werken met creatief-agogische middelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Doelstellingen formuleren
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Oplossingsgericht coachen
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Projectweek.
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wjk.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Agnes Braam & Frank van der Vooren
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Cursus vrijwilligers werven
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Methodisch werken met creatief-agogische middelen Open Dag donderdag 7 juni 2007

Inhoud Presentatie Wat leer je in deze module Competenties Invulling Audiovisuele Vorming

Wat leer je in deze module De studenten leren in deze module hoe ze creatief-agogische zoals muziek, beeldend, spel en audiovisuele vorming methodisch in kunnen zetten in de beroepspraktijk

Competenties In deze onderwijseenheid werken we aan de volgende competenties: de student is in staat planmatig en methodisch te werk te gaan in pedagogische (probleem) situaties en daarbij creatief-agogische middelen te hanteren weet creatief-agogische methoden gedegen te hanteren om pedagogische doelstellingen te realiseren

Studenten maken een animatie

Kwaak

Invulling AVV (Creatief agogisch vak) Maak een levensboek over de opvoeding en het verdere leven van een Opa of Oma. (individueel) Maak een Fotoverhaal waarin je je voorstelt aan je medestudenten. (individueel) Maak een registratie van een gezinssituatie en maak daarvan een methodische analyse. (4-tal) Maak een kleianimatie rond een thema uit de belevingswereld van een kind. (3-tal) Ontwerp een Audiovisuele activiteit voor een kind in de leeftijd van 8-12. Voer die activiteit uit en evalueer de activiteit. (2-tal)

Digital Story Telling Een voorbeeld van een Fotoverhaal (PhotoStory)

Invulling programma AVV Wat is beeldtaal Leren fotograferen Leren video opnamen maken Hoe maak je een video productie Gebruik van AVV in de regulatieve cyclus Observeren, registreren, analyseren Stop Motion Animatie Met AV-middelen spelen met kinderen

De wedstrijd

De eindtoets Voer een activiteitenprogramma uit met één of meerdere kinderen/jongeren, al dan niet samen met hun opvoeders, waarin je op een methodische manier aan pedagogische doelstellingen werkt en daarbij gebruik maakt van het creatief-agogische medium dat je deze onderwijseenheid in de training hebt leren gebruiken. Laat in 15-20 minuten zien hoe deze activiteit(en) in zijn werk gingen en schrijf een onderbouwing van het programma waarin je laat zien dat je planmatig te werk bent gegaan. In deze onderbouwing staat een probleemanalyse, een plan van aanpak en een evaluatie van de uitvoering van de activiteit(en). De onderbouwing beslaat maximaal 5 A4tjes.

Digital Story telling Een voorbeeld van een Fotoverhaal (PhotoStory)

Aanwezigen Beoordeling Methodisch werken 4 medestudenten uit je creatief agogische werkplaats Begeleider stageplek (streven) Creatief agogisch docent

Adam en Eva

Beoordelingscriteria Onderbouwing Omschrijving van het kind(eren) voor wie het programma ontwikkeld is Hypothese Plan van aanpak Motivatie creatief agogische activiteit Zet creatief agogisch middel adequaat in om pedagogisch doel te bereiken Uitvoering Evaluatie

Beoordelingscriteria voor uitvoering activiteit Je goed kunnen afstemmen op de behoefte en mogelijkheden van kind(eren). Heeft goed contact met de kinderen Weet activiteit planmatig uit te voeren Maakt goed gebruik van omgeving en creatieve middelen

Methodiek Periode C: Werken met hypothese Check hypothese Plan van aanpak maken SMART Periode D: Plan van aanpak uitvoeren Evalueren bijstellen Samenvatting regulatieve cyclus

Digital Story telling Een voorbeeld van een Fotoverhaal (Photo Story)