Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Introductiebijeenkomst
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Begeleiders in Beeld.
Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Belevingsgerichte Zorg
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
RUIMTELIJKE KENNISMAKING ‘modellen verkenning’ BEWONERS HOGE HOFSTRAAT - OOSTERHOUTSESTRAAT 7 december 2010.
Uitdagend en aanklampend
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
TOTALE COMMUNICATIE.
Didiclass - beginnen met
Opzet van de workshop Kennismaken
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Presentatie “ casus in ontwikkeling ”.. We gaan kijken naar een casus in ontwikkeling.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Begeleidingsplannen GGZ
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Hoe brei een team?.
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Informatiesessie Armoedebeleid
Montessorionderwijs AB Rec BovenAmstel
MANTELZORGGESPREK.
Coach’s Eye: sometimes all it takes is looking at a specific moment to improve your performance.
Triple L Wim Westera, 22 april Citaten over web-colleges ­“…Wat een luxe. Studenten kunnen nu zonder probleem langer in bed blijven liggen…” ­“…Twintig.
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Discussiegroepen - resultaten
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Methodiek: Plancyclus
Verschillende rollen en stijlen
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Differentiëren & klassenmanagement
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
It takes a village Koinonia open studie dagen René de Boer Hans Groeneboer 2014.
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Observeren Les 3.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Nelleke Gruijters Paul Ram
Observeren rapporteren
Van Zorg naar SOCAV.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Zelfevaluatie Raad van Toezicht
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Observeren Les 2.
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Observeren Les 2.
Workshop videobegeleiding
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Crisis interventie De structuur Methoden en technieken

De structuur Interviews Ontdekkend kijken (video observatie) Sociaal;emotionele ontwikkeling Ontwikkelingsprofiel (Dosen) Bijzondere problemen Functioneringsprofiel TransActionele Analyse, T.A.A.

De structuur Video Training Beeld verslag Video evaluatie

Kennismaking bewoner Video opname waar het initiatief bij de gefilmde ligt.

Ontdekkend kijken = “anders” kijken naar Video observatie/x2 Perspectief wisseling signaleringsplan

Anders kijken naar….. Hier – Nu – Zonder te oordelen. Onderken je -- verklaringen Perceptie -- oplossingen -- oordelen Blikverruiming - vergrootglas Visie verandering Afstand

Afspraken en regels omtrent het gebruik van video beelden De wet op de privacy, voor alle gebruik buiten de woning. Opnames alleen bij medeweten van… Bij voorkeur vooraf bekijken van de opnames door de gefilmde.

Welke video fragmenten maken? Wat doet hij als hij niets doet? Het probleemgedrag Interactie momenten Is er archief materiaal ?

Aan de slag 1 Beperk de opnames in tijd. De selectie van de filmfragmenten. Zo breed mogelijk beginnen (puzzel) Bij voorkeur niet met het probleemgedrag Iedereen zijn eigen waarheid. Bij voorkeur geen actieve betrokkenheid van de filmer.

Aan de slag 2 Video fragment 2x bekijken 1ste x zonder commentaar Tijd om de lijst in te vullen 2de x start/stop/achteruit/snel/langzaam

Perspectief wissel Verplaats je in de huid van de bewoner.

Video training De relatie van de individuele begeleider met de cliënt als uitgangspunt. Oefenen in zelfhantering.

Video evaluatie Beelden die het veranderingsproces laten zien Zowel bij de cliënt als de begeleider

Beeld verslag Een document met samenvatting van beeldmateriaal. De ontwikkeling in historisch perspectief.