Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Wat doet het raster? Het Raster biedt begeleiding aan personen met een autismespectrumstoornis. Het hele gezin en de ruimere omgeving van de persoon met.
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Rijk aan gezinsvriendelijk beleid?
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Het ontwikkelingsperspectief
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Samen met ouders aan het werk!
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Jong geleerd, fout gedaan?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
School Video Interactie Begeleiding
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Drugverslaafde ouders met kinderen
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
“Gaat het nu beter met de mensen?” Presentatie Evaluatieonderzoek Eerste Hulp bij Huiselijk Geweld in Friesland Nyske van der Feen & Truus de Witte.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Als taal leren niet vanzelf gaat; vroegtijdige interventie op maat
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Focus op motivatie en communicatie
Is de vereniging auti-proof?
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.
Pleegzorg in Beeld.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Communicatietraining voor dove ouders met horende kinderen
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Kind en omgeving Het individu in de context
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Doorbreken cirkel van geweld! Hoe kunnen we een duurzame veilige situatie thuis creëren? Effectonderzoek naar de aanpak huiselijk geweld in de G4 Majone.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met verslavingsproblematiek. Les 4
Handelingsgericht werken
Empowerment van kwetsbare jonge gezinnen door de Jeugdgezondheidszorg
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Jaarwerk: Onderzoeksproject naar de invloed van sociale netwerkleden op retentie in en succes na behandeling in een TG Ellen Cocquyt Olivier Colins Emma.
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop videobegeleiding
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Jaarwerk: video-analyse van interactie tussen ex-verslaafde moeders en kinderen Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck Lot Van Leugenhaeghe Karolien Steenhaut Debbie Ponnet Greet Verbrugge

Jaarwerk kadert binnen een ruimer onderzoek: Onderzoek naar : Het effect van video-interactiebegeleiding (VIB) als opvoedingsondersteunende methodiek aan ex-drugsverslaafde moeders met jonge kinderen in de residentiele setting ‘De Tipi’. Onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van de thesis van Hilde Craemers en Caroline Haeck. De resultaten worden op het einde van het jaar in hun scriptie besproken.

Situering: Therapeutische Gemeenschap DE KIEM DE TIPI Methodiek: video-interactiebegeleiding als ondersteuning voor verhoogd risico op verstoorde communicatie - en interactie patronen van verslaafde ouders ten aanzien van hun kind.

Communicatie en interactiepatronen Uit onderzoek : aantal tendensen met betrekking tot de specifieke communicatie- en interactiepatronen van drugsverslaafde ouders ten aanzien van hun kind.

Opvoedingsondersteunende methodiek: video-interactiebegeleiding Verschil tussen video- hometraining en video-interactiebegeleiding. Video-hometraining = in de thuissituatie Video-interactiebegeleiding = in residentiele setting, gericht op interactie tussen opvoeder - jongere

Hoe gaat de VIB in ‘de Tipi’ tewerk? Korte introductie op de methodiek Contract tussen moeder en de Tipi 3 elementen-proces : maken van video - opnames interactie -analyse van die opnames door de hometrainer feedback in gespreksvorm aan de hand van gekozen fragmenten uit de video - opnamen.

Terugkijkgesprek tussen de VIB-er en de moeder. De VIB’er probeert samen met de moeder het aantal positieve interacties uit te breiden. Behoefte van ouders aan aandacht en contact. Men geeft de mogelijkheid aan de moeder om van deze beelden te genieten. Minder geslaagde momenten zijn aanleiding om negatieve interacties om te buigen naar een postiever vervolg. Aandacht aan de hulpvraag van de moeder.

Fundamentele betrokkenheid tussen ouder en kind. Hulpverlener werkt met het hele gezin Positieve sfeer in het gezin heeft grote invloed op handelen van kinderen Basale kerneenheid van communicatie : initiatief-ontvangst is uitgangspunt van de hulpverlening. Ontvangen van initiatieven steunt de ontwikkeling van kinderen.

Methodologie Proces: Opstellen van analyse schema aan de hand van literatuur en lijst van definities. Zes studenten kregen inleiding naar inhoud en werking van VIB door Dirk Calle, video-interactiebegeleider in de Tipi. Twee voormiddagen een trainingsmoment.

Opdeling in drie groepen van twee studenten. De eigenlijke analyse door de studenten Vergelijking resultaten met de ganse groep studenten + aanpassing van definities Vergelijking resultaten per vier studenten.

Werkwijze analyses Een video - opname : 15 min. Selectie opnamemoment: minuut 5 tot 9 (eerste vijf minuten dienen moeder en kind nog te wennen aan de camera). Invullen van analyse -schema.