D66 Regionale Campagne Gemeenteraads verkiezingen Korte terugblik 2eK verkiezingen Strategie en uitvoering - Wat willen we bereiken ? - De praktijk Rob van Basten Batenburg campagne (bege)leider 17 april 2013 D66
Terugblik 2eK verkiezingen 2012 • Limburg sterkst gegroeid van alle provincies 2014: op zijn minst handhaven resultaat 2012 ! D66 landelijk deltain % Totaal stemmen9,416,001 9,424,223 8, % D66 Landelijk654,167757, , % perc van tot6.95%8.03%1.09%15.63% Limburg ,415-17, % D66 stemmers ,934 9, % perc van totaal4.66%6.32%1.65%35.42%
Strategie en uitvoering • Aanspreken van mensen die in 2012 ook D66 gestemd hebben. • Dezelfde boodschappen, maar vertaald naar lokaal niveau. Primaire ondersteuning vanuit regionaal bestuur: – Coordinatie: Leveren van een helder en eenduidig gezicht van D66 door de gehele provincie. Dit versterkt het geluid en impact bij de kiezer. (herhaling, herhaling, herhaling …) Secundair: – Vinger aan de pols houden bij lokale processen en tijdigheid van indienen van de juiste informatie voor registratie van programma en kandidaten. – Faciliteren van aanwezigheid en participatie van gemotiveerder en goed voorbe- reide en - zo nodig en mogelijk - ter zake opgeleide organisatoren en kandidaten. – Behulpzaam zijn bij doorgeven van landelijk format en onderwerpen voor lokaal gebruik.
Wat willen we bereiken ? 1.Regionale thema’s versterken voor de verschillende D66 afdelingen (cf 2012 thema’s). – krimpvraagstuk, oude wijken, toekomst van de stad, energie, gebruik en facilitering/info groene (eigen) energie, overheid, onderwijs, bedrijfsleven, ook op lokaal niveau, jeugdzorg, regionale samenwerking over de grenzen, regulering van wietteelt en verkoop, weren van criminaliteit uit woonwijken, liberale winkeltijden op lokaal niveau, dierenwelzijn, en hoge eisen voor volksgezondheid, goede verbindingen en infrastructuur en lobbyen voor regionale aanpak 2.Faciliteren van het delen van lokale thema’s tussen afdelingen onderling, om van elkaar te leren en lokale programma’s te verrijken. 3.Doorgeven van landelijke thema’s ter gebruik van algemene invulling. 4.Regionale promotie op radio, op tv, in de pers en op straat
In de praktijk: • Lokale afdelingen maandelijks contacten met vinger-aan-pols gesprek. • Maandelijks communiceren aan besturen per , ter motivatie • Overzicht van landelijke steun en cursussen/opleidingen aangeven, en mensen begeleiden bij het daarvoor aanmelden. (cf scouting i.o.m. opleidings coordinator) • Uitdiepen regionale en lokale sterke punten van D66. Vragenlijst maken om te achterhalen waar D66 zich op lokaal niveau zich mee profileert en identificeert. Zowel op dit moment, als waar de kansen liggen voor de toekomst. • Bellen met pers (krant, radio, tv) • Organiseren regionale uitwisseling van ideeën • Bijwonen lokale activiteiten door gehele bestuur • Jonge democraten erbij betrekken, regelmatig overleg. • Venlo & Maastricht (G36) veel zelf, richten op overige lokale besturen. D66
• Waar zit iedereen mee ? • Overige ideeen ? • Rob van Basten Batenburg D66 Tot slot