10. Verkoopvoorspelling en Budgettering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 Verkooptraject
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Wideband Delphi methode
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Willen is Kunnen De centen Woonlasten en energiebesparende maatregelen
H1 Basis Rekenvaardigheden
10 tips voor een gouden start Groeitips
EMZ2 H1 De functionele indeling
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H10: Prijsmanagement.
Statistiek voor Historici
Business Marketing Sabine Vermuyten
Kostprijsberekening bij KMO
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Management en Organisatie
Clingendael European Health Forum Prof. dr. W.H. van Harten Huys Clingendael, 25 januari 2006.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Prestaties Schatten en Managen
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
PLANNING EN BUDGETTERING
Voorraadbeheersing en voorspellen
Goedemorgen H3b.
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Voorspellende analyse
Voorspellende analyse
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Missie, visie, strategie & jaarplan
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
11. Verkoopfunctie beoordelen
Business Marketing Management
Hoeveelheidsaanpassing II
Winstbegrip te definiëren als: bedrag dat aan het einde van een periode ontrokken kan worden aan de onderneming, zodanig dat die onderneming daarna weer.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Management Accounting Management Control
Voorraadbeheer en bestellen
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
Financiering en inkoop
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Voorraadbeheer en bestellen
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Economie H3 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten Manager Handel.
Verkoopcijfers H3 Indexcijfers Eerste verkoper. Indexcijfers zijn verhoudingscijfers die een bepaalde daling of stijging laten zien ten opzichte van een.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Voorraadbeheer en bestellen
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Keuzevak onderzoeksvaardigheden Tijdreeksen. Definitie  Een tijdreeks (historische reeks) is een reeks van cijfers die de ontwikkeling aangeven van een.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Begroten & Budgetteren
Begroten & Budgetteren
Opfriscursus kengetallen
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Financieel 2.
Financieel 2.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

10. Verkoopvoorspelling en Budgettering Sales Management 10. Verkoopvoorspelling en Budgettering

Verkoopvoorspelling 1. Doel van verkoopvoorspellingen Is in het takenpakket van de sales manager en niet van de accountant Voorkomt over-of onderbezetting. Voorraden kosten geld. Gemiste verkoop of laat leveren nog meer... 2. Planning : op basis van marktaandeel of op basis van de historische verkoopcijfers Korte termijn : komende 13 weken = tactisch Middellange termijn : komende jaar = belangrijk voor budgettering, voorraden, productie,... Lange termijn: komende 3 jaar ( afhankelijk van de sector) = gebaseerd op macro-economische grootheden. => inschatten van het belang op de lange termijninzet van de bedrijfsmiddelen Belang voor : productie, inzet kapitaalgoederen, inkooptrajecten inschatten, personeelsbezetting, winstplannning en inkomensstromen schatten, R&D = opvolging van PLC => nood aan innovatie en...MARKETING !!!

Een conceptueel model voor voorspellen

Verkoopvoorspelling en Budgettering 3. Kwalitatieve technieken = inschatting, geen wiskundige berekeningen Klantenonderzoek : vragen aan de klant naar zijn verwachte omzet, marktonderzoek voor B2C, Deskundigenpanels : specialisten uit de branche raadplegen, kan ook extern gebeuren. Meestal op basis van meer dan één mening. Vaak top-down methode genoemd. Bottom-up : iedere verkoper voorspelt voor zijn regio. Iedereen op zijn eigen niveau ook sales managers. Kan niet objectief zijn indien verkopers weten dat deze cijfers ook gaan b-gebruikt worden voor target setting. Indien niet kan het weer te optimistisch zijn. Delphi methode : onafhankelijke panels beraadslagen over dezelfde vragen. En nog veel andere bvb Bayesiaanse methode ( buiten het bestek van deze cursus = gebruik van netwerkdiagrammen...)

Verkoopvoorspelling en Budgettering 4. Kwantitatieve methoden = wiskundige berekeningen. Populair geworden dankzij geavanceerde software paketten. Ingedeeld in twee groepen van technieken : 1. Tijdreeksanalyses : te veel nadruk op het verleden. Geschikt voor voorspellingen in stabiele markten. 2. Causale technieken : op basis van een onafhankelijke causale varibele te betrekken in de voorspelling. TIJDREEKSANALYSES – Basisgegevens zie slide 6. Voortschrijdend gemiddelde – slide 7 : zorgt voor afvlakking . Hoe langer de periode hoe vlakker ( verschil tussen de 3 jaar lijn en de 5 jaar lijn ) Exponential smoothing : verschillende gewogen waarden aan verschillende tijdsreeksen. Is in feite een computertechniek.

Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, voortschrijdend gemiddelde

Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, voortschrijdend gemiddelde

Kantoorbenodigdheden BV: jaarlijkse verkoop van koffertjes, exponentiële middeling (wegingsfactoren tussen haakjes)

Verkoopvoorspelling en Budgettering 4. Kwantitatieve methoden ( vervolg ) Tijdreeksanalyses : om trend produkten te voorspellen, seizoensinvloeden, cyclische schommelingen. Voorbeeld : kwartaalcijfers van Kantoorbenodigdheden bv Seizoensschommelingen : laatse kwartaal = piek Als we afwijkingen tov de trend per kwartaal berekenen moeten we op nul uitkomen. Anders is er een positieve vertekening in de voorspelling geslopen. Het totaal is 40 ( zie slide 11). Dus moeten we er 40/4 = 10 per kwartaal aftrekken om op nul te komen De waarden dan nog door 4 delen omdat we 4 jaar hebben gebruikt. Voorspelling = Trend + Afwijking van trend ( slide 12) Z grafiek Uitgebreide versie van het voorstchrijdend gemiddelde Causale technieken Index cijfers Simulaties Regressies ...

Kantoorbenodigdheden BV: kwartaalverkoop van koffertjes

Kantoorbenodigdheden BV: som van alle kwartaalafwijkingen van trend

Kantoorbenodigdheden BV: voorspelde trendcijfers en afwijkingen van de trend die zijn toegepast

Kantoorbenodigdheden BV: kwartaalverkoop van koffertjes en de voorspelling voor het komende jaar

Kantoorbenodigdheden BV: maandelijkse verkoop van koffertjes, 2001–2002

Kantoorbenodigdheden BV: maandelijkse verkoop van koffertjes, Z-grafiek voor 2002

Budgettering Budget opstellen ( niet het werk van de boekhouder !) Verkoopkosten Reclamebudget Administratieve budget VERKOOPBUDGET = totale inkomsten uit verkoop en beïnvloedt als zodanig alle bedrijfsfuncties

Het budgetteringsproces