Duurzame consumptie, welk beleid moet worden gevoerd in België? 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
STRATEGISCHE PLANNING
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Duurzame ontwikkeling Voorontwerp van het federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Raadpleging 15/02/2004 – 14/05/2004.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Duurzame consumptie, welk beleid moet worden gevoerd in België? 1.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Buurt- en Nabijheidsdiensen Mieke Frans ‘ Buurt- en nabijheidsdiensten zijn een broedplaats Van arbeidsplaatsen voor laaggeschoolden’. Jacques Delors (Europees.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
WELKOM in het AVIODROME
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Voorstelling Synthesedocument Voedselverlies in Vlaanderen
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
OVERZICHT PRESENTATIE
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Ca. 200 miljoen euro As 1: Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie (27,32%), met bijzondere aandacht voor: Industrie – Innovatie,
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Datagestuurde handhaving :
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Brieuc Van Damme Het grijze goud Hoe de babyboomers van ouderenzorg een succesverhaal kunnen maken.
Naar een eerlijke voedsel- voorziening duurzame kleinschalige landbouw en fair trade als deel van de oplossing Oxfam-Magasins du monde, Oxfam Solidariteit.
Algemene Ondernemersvaardigheden
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
Transcript van de presentatie:

Duurzame consumptie, welk beleid moet worden gevoerd in België? 1

Workshop 3: De consumptiepatronen bijsturen - okee, maar hoe? 2

Wat is de “coördinatie van het federaal beleid inzake duurzame ontwikkeling (DO)”? 3 De wet van 5 mei 1997 voorziet in:  een federaal plan inzake DO om de 4 jaar  een federaal rapport inzake DO om de 2 jaar  de oprichting van de Federale Raad voor DO  de oprichting van de Interdepartementale Commissie DO  Op 25/02/2002 heeft de regering een Programmatorische Federale Overheidsdienst DO opgericht.

Wat gebeurt er na de raadpleging? 4 Alle reacties worden bijgehouden.  De Programmatorische OverheidsDienst Duurzame Ontwikkeling (PODDO) legt alle reacties samen.  De Interdepartementale Commissie Duurzame Ontwikkeling maakt op basis hiervan een voorstel op van ontwerpplan.  Uiterlijk midden september stelt de regering het plan vast.

Het voorontwerp van federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Om de 4 jaar wordt een federaal plan inzake duurzame ontwikkeling opgemaakt. Vier concrete stappen:  Voorontwerp (15/02/04),  Raadpleging (tot 14/05/04),  Ontwerp (uiterlijk op 13/07/04)  Definitief plan (uiterlijk op 18/09/04).

6 thema’s en 30 acties 6  De 6 thema’s vloeien voort uit de Europese afspraken gemaakt tijdens de top van Göteborg en Lissabon.  In totaal zijn er 30 acties opgenomen in het voorontwerp, die samen een 100-tal deelacties bevatten.

De 6 thema’s 7  T1 - Armoedebestrijding  T2 - De vergrijzing opvangen  T3 - Gevaren voor volksgezondheid beperken  T4 - Natuurlijke hulpbronnen  T5 - Klimaat en energie  T6 - Vervoer

T1 - Armoedebestrijding 8  Is één van de topprioriteiten voor een duurzaam ontwikkelingsbeleid.  Alle acties kaderen ook in het Nationaal Actieplan Sociale Insluiting  Vijf acties A1 – Nationaal Actieplan Sociale Insluiting A2 – Bescherming van de consumenten A3 – Kwaliteitsvolle en betaalbare woningen A4 – Kwaliteitsvolle banen A5 - Ondernemers en landbouw

A2 - Bescherming van de consumenten 9 Strijd tegen de schuldoverlast  Informatieve, vormende en sensibiliserende campagnes tegen de schuldoverlast  Controle van de nieuwe regels rond reclame voor kredieten (bepaalde reclames verbieden)  Transparantie verbeteren van de banktarieven  Herziening van de Wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling Strijd tegen de sociale uitsluiting  Segmentatiecriteria die niet gebaseerd zijn op neutrale, objectieve en verifieerbare voorwaarden bij het aangaan van een verzekering verbieden  De Wet van 24 maart 2003 betreffende de basisbankdienst evalueren

A2-Bescherming van de consumenten 10  De bescherming ook doen gelden voor de beschermde bedragen op een bankrekening  Strijd tegen overconsumptie  Federale initiatieven in de zin van de "Ecoles de la consommation"  Elk jaar een week van de reclame voor de jongeren organiseren  Mogelijkheid onderzoeken van de oprichting van een Observatorium voor de reclame  Een geschillencommissie inzake financiële diensten oprichten  Onderzoeken of de bestaande systemen inzake alternatieve geschillenbeslechting samengevoegd kunnen worden in een overkoepelende structuur.

T2 - Vergrijzing 11  De vergrijzing van de samenleving plaatst ons voor nieuwe uitdagingen.  In het voorontwerp 5 speerpunten waar we werk van maken. A6 - Blijven werken na 55 jaar A7 - Familiale zorg mogelijk maken A8 - Buurtdiensten ontwikkelen A9 - Verantwoord consumeren A10 - Ethisch beleggen

A9 – Verantwoord consumeren 12 Duurzame consumptiepatronen stimuleren en de bescherming van oudere consumenten verbeteren  Informatiecampagne in 2006 om senioren aan te zetten tot duurzaam consumeren  Onderzoek naar de noden bij senioren omtrent leesbare informatie op etiketten en eventueel de wetgeving aanpassen  Evaluatie van de toegang voor senioren tot producten en diensten  Stations toegankelijk maken voor personen met een beperkte mobiliteit.

T3 - Gezondheid 13  Een veilige omgeving en adequate gezondheidszorgen vormen een belangrijke basis voor sociale vooruitgang en de economische ontwikkeling.  Vijf acties A11 - Globale opvang verbeteren A12 - Informatie en communicatie verbeteren A13 - Toegang tot de gezondheidszorg bevorderen A14 - Kwaliteitsvolle voeding A15 - Geweld voorkomen

A14 – Kwaliteitsvolle voeding 14 Een evenwichtiger verbruik van kwaliteitsvolle voeding aanmoedigen. Verpakking van de eetwaren  Studie over de impact van verpakking als marketinginstrument op het koopgedrag van de consument  De resultaten van de studie meedelen Bescherming van de consument  Een milieu- en voedingsbeleid uitbouwen dat gericht is op preventie en snelle opsporing van chemische vervuiling van voedsel  Gerichte informatiecampagnes over voeding houden  De aanbevelingen van de WGO op Europees vlak naar voren schuiven (suiker, zout,…)

T4 – Natuurlijke hulpbronnen 15  De aarde is geen onuitputtelijk reservoir. Integendeel!  Alle acties willen hiertoe waarschuwen en waar nodig bescherming bieden. A16 - Minder gebruik van natuurlijke hulpbronnen A17 - Labels duurzame ontwikkeling A18 - Overheid als voorbeeld A19 - Biodiversiteit A20 - Geïntegreerd beheer van Noordzee

A16 - Gebruik minderen 16 Een strategie tot dematerialisatie van de economie en eerste concrete maatregelen uitwerken  Een federale strategie van ontkoppeling (om economische groei los te koppelen van het verbruik van natuurlijke hulpbronnen) laten ontwikkelen : de sectoren, de producten, de doelgroepen en de instrumenten identificeren.  Prioritair de volgende sectoren bestuderen: voertuigen, bouwmaterialen, elektrische en elektronische apparaten, en verpakkingen  Maatregelen om de wegwerpzakken aan de kassa's te vervangen door duurzamere producten  Maatregelen om telewerk te bevorderen en de door kantoren ingenomen ruimte en de gebruikte kantooruitrusting te verminderen.

A17 - Labels 17 Ecologisch, economisch en sociaal verantwoorde producten doorheen hun hele bestaanscyclus  De bestaande wettelijke labels promoten  Een kader definiëren voor het gebruik van labels, logo's en pictogrammen in reclame of op producten en diensten  Op Europees niveau ijveren voor de integratie van de bestaande labels en het toewerken naar één label dat sociale, economische en ecologische criteria bundelt  Op Europees vlak een verlaging van het BTW-tarief voor ecologisch en sociaal verantwoorde producten verdedigen  De integratie aanmoedigen van criteria m.b.t. duurzame ontwikkeling in de openbare aankopen  Ingrijpen op de productnormen om producten te promoten die meer in overeenstemming zijn met de DO.

T5 – Klimaat en energie 18  De toekomst van onze planeet komt in het gedrang. Actie en verandering zijn nodig.  Alle acties kaderen ook in het Nationaal Klimaatplan, dat in opmaak is. A21 - Federale coördinatie verstreken A22 - De juiste prijs A23 -Een betere solidariteit A24 - Alternatieve energie bevorderen A25 - Energiezuinig gebouwen

A22 - De juiste prijs 19 Een strategie uitwerken die de juiste kostprijs waarborgt  Een werkgroep oprichten die belast zal worden met de uitwerking van de strategie die in de richting gaat van de internalisering van de externe sociale en milieukosten.

A25 - Zuinige gebouwen 20 De investeringen steunen die bestemd zijn voor het verbeteren van de energieprestaties van gebouwen  Onderzoeken hoe het derde-investeerdersysteem naar de particulieren uitgebreid kunnen worden  Het derde-investeerdersysteem versterken:  Een specifieke kredietformule uitwerken die de economische belangen van de beide partijen het best in acht neemt  Een statuut voor de derde-investeerder uitwerken  Eventueel een garantiefonds opstarten  Onderzoeken hoe eventuele belastingverhogingen wegens grote investeringen die bijdragen tot energie-efficiëntie vermeden kunnen worden (o.a. verhoging van het kadastraal inkomen en van de onroerende voorheffing).

T6 – Vervoer 21  Als we zo blijven doorgaan, zijn we binnenkort niet meer mobiel.  Alle acties kaderen ook in het Nationaal Plan Duurzame Mobiliteit, dat in opmaak is. A26 - Aanbod openbaar vervoer verbeteren A27 - Informatie integreren A28 - Minder vervuiling A29 - Kostenberekening A30 - Anders verplaatsen

22  Het K.B. betreffende het vermelden van de CO 2 -uitstoot in reclame voor auto's wijzigen om een vermelding van het "energielabel" toe te voegen  De opdrachten van de Raad voor het Verbruik en van de FRDO uitbreiden ten gunste van een op verantwoord gedrag gerichte reclame met betrekking tot mobiliteit  Doelstellingen bepalen van de bedrijfsvervoerplannen en de beoogde ondernemingen, aan de ondernemingen vragen om de minst vervuilende vervoerwijzen en -middelen te promoten  Campagne van het BIVV over een meer verantwoord rijgedrag  Het aanleren van veiliger en milieuvriendelijker rijgedrag integreren in de rijopleiding.

Doe mee en reageer ! 23 Voorstellen, reacties, suggesties, ideeën, kritische bedenkingen, commentaar, wijzigingen… zijn welkom op  of bij  Postbus Brussel 1

Pour en savoir plus CRIOC - OIVO Rue des Chevaliers Bruxelles Tél 02/ Sites WEB   