De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000."— Transcript van de presentatie:

1 WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT

2 ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000 Belgen

3 PERCEPTIE DUURZAAMHEID Te vaag DuurzaamheidsmoeErgernis aan het woord Containerbegrip

4 1/2 de blijft erg geïnteresseerd in duurzaamheid maar wil: -Meer concrete invulling (75%) -Acties dichter bij de burger (50%) -Meer transparantie en duidelijkheid over motieven en doelstellingen (50%) MOE ≠ BEU Initiatief moet vooral van derden komen: 71% verwacht meer inspanningen van bedrijven 54% wil actievere rol overheid

5 Hoge duurzaamheidsverwachtingen van bedrijven en overheid, maar lage bereidheid bij burgers om eigen gedrag te veranderen: -‘slechts’ 1 op 3 vindt zichzelf duurzame burger -bijna 1 op 2 zal eerder kiezen voor comfort of prijs dan voor duurzaamheid -40% zou duurzamer willen leven -1 op 3 geeft toe dat dit in de praktijk niet lukt DUURZAAMHEIDSPARADOX

6 Top prioriteit duurzaamheidacties: -klimaat opwarming, milieuvervuiling en waterschaarste Prioritaire sectoren om actie te ondernemen: -energie – landbouw – voeding => sterkste link met klimaat en milieu PRIORITEITEN VOLGENS DE BELG

7 Privé: -Energiezuinig wonen -Aanpassen eetgewoonten -Recycleren afval Professioneel: - Vrijwilligerswerk in duurzaamheidsprojecten tijdens werkuren (67%)  1 op 5 werkgevers maakt dit mogelijk AANDACHTSPUNTEN VOOR BURGERS

8 AANDACHTSPUNTEN VOOR BEDRIJVEN Sterke band tussen bedrijven en duurzaamheid voor: -Duurzaam produceren -Klimaat -Milieu Zwakke relatie met: -Onderwijs -Gezondheidszorg -Armoedebestrijding

9 AANDACHTSPUNTEN VOOR NGO’s Sterke band tussen NGO’s en duurzaamheid voor: -Armoedebestrijding -Klimaatverandering -Anti-discriminatie Zwakke relatie met: -Onderwijs -Werkloosheid -Gezondheid

10 PIJNPUNTEN EN OPPORTUNITEITEN -Duurzaamheidsinspanningen van bedrijven worden volgens Belgen vooral gedaan om commerciële redenen (70%) -Belgen zijn sceptisch over hoe bedrijven communiceren over duurzaamheid (47%) -Er is ruimte voor meer investeringen in duurzaamheid: 1/3 de stelde vast dat werkgever door crisis eerder minder investeerde in duurzaamheid -1 op 3 gelooft sterk in impact samenwerking tussen NGO’s en bedrijven 1 op 5 ziet NGO’s en VZW’s als voortrekker in duurzaamheidsverhaal

11 CONCLUSIE Duurzaamheidsmoeheid is reële bedreiging Interesse en awareness bij burgers blijft hoog Nood aan vernieuwende invulling en dynamiek

12


Download ppt "WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000."

Verwante presentaties


Ads door Google