Duurzame consumptie, welk beleid moet worden gevoerd in België? 1
Workshop 3: De consumptiepatronen bijsturen - okee, maar hoe? 2
Wat is de “coördinatie van het federaal beleid inzake duurzame ontwikkeling (DO)”? 3 De wet van 5 mei 1997 voorziet in: een federaal plan inzake DO om de 4 jaar een federaal rapport inzake DO om de 2 jaar de oprichting van de Federale Raad voor DO de oprichting van de Interdepartementale Commissie DO Op 25/02/2002 heeft de regering een Programmatorische Federale Overheidsdienst DO opgericht.
Wat gebeurt er na de raadpleging? 4 Alle reacties worden bijgehouden. De Programmatorische OverheidsDienst Duurzame Ontwikkeling (PODDO) legt alle reacties samen. De Interdepartementale Commissie Duurzame Ontwikkeling maakt op basis hiervan een voorstel op van ontwerpplan. Uiterlijk midden september stelt de regering het plan vast.
Het voorontwerp van federaal plan inzake duurzame ontwikkeling Om de 4 jaar wordt een federaal plan inzake duurzame ontwikkeling opgemaakt. Vier concrete stappen: Voorontwerp (15/02/04), Raadpleging (tot 14/05/04), Ontwerp (uiterlijk op 13/07/04) Definitief plan (uiterlijk op 18/09/04).
6 thema’s en 30 acties 6 De 6 thema’s vloeien voort uit de Europese afspraken gemaakt tijdens de top van Göteborg en Lissabon. In totaal zijn er 30 acties opgenomen in het voorontwerp, die samen een 100-tal deelacties bevatten.
De 6 thema’s 7 T1 - Armoedebestrijding T2 - De vergrijzing opvangen T3 - Gevaren voor volksgezondheid beperken T4 - Natuurlijke hulpbronnen T5 - Klimaat en energie T6 - Vervoer
T1 - Armoedebestrijding 8 Is één van de topprioriteiten voor een duurzaam ontwikkelingsbeleid. Alle acties kaderen ook in het Nationaal Actieplan Sociale Insluiting Vijf acties A1 – Nationaal Actieplan Sociale Insluiting A2 – Bescherming van de consumenten A3 – Kwaliteitsvolle en betaalbare woningen A4 – Kwaliteitsvolle banen A5 - Ondernemers en landbouw
A2 - Bescherming van de consumenten 9 Strijd tegen de schuldoverlast Informatieve, vormende en sensibiliserende campagnes tegen de schuldoverlast Controle van de nieuwe regels rond reclame voor kredieten (bepaalde reclames verbieden) Transparantie verbeteren van de banktarieven Herziening van de Wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling Strijd tegen de sociale uitsluiting Segmentatiecriteria die niet gebaseerd zijn op neutrale, objectieve en verifieerbare voorwaarden bij het aangaan van een verzekering verbieden De Wet van 24 maart 2003 betreffende de basisbankdienst evalueren
A2-Bescherming van de consumenten 10 De bescherming ook doen gelden voor de beschermde bedragen op een bankrekening Strijd tegen overconsumptie Federale initiatieven in de zin van de "Ecoles de la consommation" Elk jaar een week van de reclame voor de jongeren organiseren Mogelijkheid onderzoeken van de oprichting van een Observatorium voor de reclame Een geschillencommissie inzake financiële diensten oprichten Onderzoeken of de bestaande systemen inzake alternatieve geschillenbeslechting samengevoegd kunnen worden in een overkoepelende structuur.
T2 - Vergrijzing 11 De vergrijzing van de samenleving plaatst ons voor nieuwe uitdagingen. In het voorontwerp 5 speerpunten waar we werk van maken. A6 - Blijven werken na 55 jaar A7 - Familiale zorg mogelijk maken A8 - Buurtdiensten ontwikkelen A9 - Verantwoord consumeren A10 - Ethisch beleggen
A9 – Verantwoord consumeren 12 Duurzame consumptiepatronen stimuleren en de bescherming van oudere consumenten verbeteren Informatiecampagne in 2006 om senioren aan te zetten tot duurzaam consumeren Onderzoek naar de noden bij senioren omtrent leesbare informatie op etiketten en eventueel de wetgeving aanpassen Evaluatie van de toegang voor senioren tot producten en diensten Stations toegankelijk maken voor personen met een beperkte mobiliteit.
T3 - Gezondheid 13 Een veilige omgeving en adequate gezondheidszorgen vormen een belangrijke basis voor sociale vooruitgang en de economische ontwikkeling. Vijf acties A11 - Globale opvang verbeteren A12 - Informatie en communicatie verbeteren A13 - Toegang tot de gezondheidszorg bevorderen A14 - Kwaliteitsvolle voeding A15 - Geweld voorkomen
A14 – Kwaliteitsvolle voeding 14 Een evenwichtiger verbruik van kwaliteitsvolle voeding aanmoedigen. Verpakking van de eetwaren Studie over de impact van verpakking als marketinginstrument op het koopgedrag van de consument De resultaten van de studie meedelen Bescherming van de consument Een milieu- en voedingsbeleid uitbouwen dat gericht is op preventie en snelle opsporing van chemische vervuiling van voedsel Gerichte informatiecampagnes over voeding houden De aanbevelingen van de WGO op Europees vlak naar voren schuiven (suiker, zout,…)
T4 – Natuurlijke hulpbronnen 15 De aarde is geen onuitputtelijk reservoir. Integendeel! Alle acties willen hiertoe waarschuwen en waar nodig bescherming bieden. A16 - Minder gebruik van natuurlijke hulpbronnen A17 - Labels duurzame ontwikkeling A18 - Overheid als voorbeeld A19 - Biodiversiteit A20 - Geïntegreerd beheer van Noordzee
A16 - Gebruik minderen 16 Een strategie tot dematerialisatie van de economie en eerste concrete maatregelen uitwerken Een federale strategie van ontkoppeling (om economische groei los te koppelen van het verbruik van natuurlijke hulpbronnen) laten ontwikkelen : de sectoren, de producten, de doelgroepen en de instrumenten identificeren. Prioritair de volgende sectoren bestuderen: voertuigen, bouwmaterialen, elektrische en elektronische apparaten, en verpakkingen Maatregelen om de wegwerpzakken aan de kassa's te vervangen door duurzamere producten Maatregelen om telewerk te bevorderen en de door kantoren ingenomen ruimte en de gebruikte kantooruitrusting te verminderen.
A17 - Labels 17 Ecologisch, economisch en sociaal verantwoorde producten doorheen hun hele bestaanscyclus De bestaande wettelijke labels promoten Een kader definiëren voor het gebruik van labels, logo's en pictogrammen in reclame of op producten en diensten Op Europees niveau ijveren voor de integratie van de bestaande labels en het toewerken naar één label dat sociale, economische en ecologische criteria bundelt Op Europees vlak een verlaging van het BTW-tarief voor ecologisch en sociaal verantwoorde producten verdedigen De integratie aanmoedigen van criteria m.b.t. duurzame ontwikkeling in de openbare aankopen Ingrijpen op de productnormen om producten te promoten die meer in overeenstemming zijn met de DO.
T5 – Klimaat en energie 18 De toekomst van onze planeet komt in het gedrang. Actie en verandering zijn nodig. Alle acties kaderen ook in het Nationaal Klimaatplan, dat in opmaak is. A21 - Federale coördinatie verstreken A22 - De juiste prijs A23 -Een betere solidariteit A24 - Alternatieve energie bevorderen A25 - Energiezuinig gebouwen
A22 - De juiste prijs 19 Een strategie uitwerken die de juiste kostprijs waarborgt Een werkgroep oprichten die belast zal worden met de uitwerking van de strategie die in de richting gaat van de internalisering van de externe sociale en milieukosten.
A25 - Zuinige gebouwen 20 De investeringen steunen die bestemd zijn voor het verbeteren van de energieprestaties van gebouwen Onderzoeken hoe het derde-investeerdersysteem naar de particulieren uitgebreid kunnen worden Het derde-investeerdersysteem versterken: Een specifieke kredietformule uitwerken die de economische belangen van de beide partijen het best in acht neemt Een statuut voor de derde-investeerder uitwerken Eventueel een garantiefonds opstarten Onderzoeken hoe eventuele belastingverhogingen wegens grote investeringen die bijdragen tot energie-efficiëntie vermeden kunnen worden (o.a. verhoging van het kadastraal inkomen en van de onroerende voorheffing).
T6 – Vervoer 21 Als we zo blijven doorgaan, zijn we binnenkort niet meer mobiel. Alle acties kaderen ook in het Nationaal Plan Duurzame Mobiliteit, dat in opmaak is. A26 - Aanbod openbaar vervoer verbeteren A27 - Informatie integreren A28 - Minder vervuiling A29 - Kostenberekening A30 - Anders verplaatsen
22 Het K.B. betreffende het vermelden van de CO 2 -uitstoot in reclame voor auto's wijzigen om een vermelding van het "energielabel" toe te voegen De opdrachten van de Raad voor het Verbruik en van de FRDO uitbreiden ten gunste van een op verantwoord gedrag gerichte reclame met betrekking tot mobiliteit Doelstellingen bepalen van de bedrijfsvervoerplannen en de beoogde ondernemingen, aan de ondernemingen vragen om de minst vervuilende vervoerwijzen en -middelen te promoten Campagne van het BIVV over een meer verantwoord rijgedrag Het aanleren van veiliger en milieuvriendelijker rijgedrag integreren in de rijopleiding.
Doe mee en reageer ! 23 Voorstellen, reacties, suggesties, ideeën, kritische bedenkingen, commentaar, wijzigingen… zijn welkom op of bij Postbus Brussel 1
Pour en savoir plus CRIOC - OIVO Rue des Chevaliers Bruxelles Tél 02/ Sites WEB