Het Kastje en de muur Voor iedereen met vragen over ouderschap, opvoeding en de ontwikkeling van kinderen van 0-23 jaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Diversiteit & Jeugdzorg
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Wraparound Care Model Waarom ook weer?.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
‘Het kind en het badwater’
Lokale opvoedhulp en opgroeihulp en de Centra voor Jeugd en gezin Jo Hermanns CO ACT Consult UvA.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Zorg nieuwe stijl.
Informatiebijeenkomst
Verbinden van zorg en onderwijs
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
SAmenwerken aan VEiligheid
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
H & S Consult Effectief werken aan opvoed- en opgroeiproblemen in De Ronde Venen Jo Hermanns Universiteit van Amsterdam Kohnstamm leerstoel Hogeschool.
Huisarts en jeugdarts bij transitie Jeugdzorg Okt Riet Haasnoot.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
Financiering jeugdzorg 23 mei Inhoud presentatie Doel Informeren over stelsel van financiering jeugdzorg nu Inhoud 1.Algemeen: context, regelgeving,
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Integraal sociaal werk
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
12.2 Totstandkoming van een wet
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen Wie schakel je in: Team Jeugd.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Het Kastje en de muur Voor iedereen met vragen over ouderschap, opvoeding en de ontwikkeling van kinderen van 0-23 jaar

Op dit moment 1 op de 7 jongeren (14%) in zorg en/of speciaal onderwijs terwijl maar naar schatting 1 op de 20 (5%) echt problemen heeft Bron: Hermanns, J. (2009). Het opvoeden verleerd. Amsterdam: Vossiuspers UvA Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste van de hele wereld Opvoeders: hoge verwachtingen en veel onzekerheid in een complexe samenleving (stress!) De zorgvraag groeit Gezinnen en jongeren met de grootste risico’s bereiken we onvoldoende Veel te hoge kosten! Het ‘DOOSJESSYNDROOM’ Het Doosjessyndroom: de samenvatting van hardnekkige problemen in de zorg voor jeugd: verkokering, focus op problemen ipv oplossingen en versnipperd aanbod. Voor elk probleem ‘een hokje!

Back to basics Direct toegankelijk, persoonlijke match Maatwerk op alle leefgebieden Niet het probleem, maar de oplossing centraal Van preventie tot intensieve behandeling (zorgcontinuüm) 7/24 uur bereikbaar voor cliënten bij crisis ‘In de wijk’: We werken veel thuis, in de kinderopvang en op school Een vaste coach, extra experts waar nodig Vrijwillig waar het kan, met dwang als het moet (jeugdbescherming is cruciaal) (culturele) diversiteit Open netwerkorganisatie Praktische samenwerking rond gezinnen Bedenk: wat zou ik zelf willen aantreffen als ik hulp nodig heb?

Wat wij doen Informatie, advies en consultatie Workshops, clinics en training Onderwijsbegeleiding Gezinscoaching, jongerencoaching Praktische hulp en ondersteuning (AWBZ) Diagnostiek & behandeling voor kinderen, jongeren, ouders en gezinnen (GGZ) Training en coaching professionals Praktijkgericht: Opleiding, Onderzoek en ontwikkeling 20 Vestigingen in: Amsterdam , Haarlem, Alkmaar, Den Helder, Utrecht, Den Haag, Zoetermeer, Almelo, Deventer, Zwolle en Enschede Initiatieven in: Geldrop, ‘t Gooi, leeuwarden, Dordrecht, Breda, Rotterdam, Sittard, Groningen, Kaag & Brasem etc. 450 collega’s in een open netwerkorganisatie

Instroom 80% van onze clienten belt/mailt zelf voor een eerste afspraak of loopt binnen. Bij de aanmelding wordt gevraagd: ‘Hoe kwam je bij ons terecht?’ Instroom via CJG’s en ziekenhuizen wordt gerekend onder ‘arts’ (dit vanwege de artsverwijzing) De school is cruciaal voor optimale kansen en signalering van problemen

Clientprofielen

Doen wat werkt 11 Basisprincipes: 0. Veiligheid Gezin spreekt zich uit en kiest (vraaggestuurd) Gebaseerd op teamwerk (interdisciplinair Netwerkondersteuning (contextgericht) Samenwerking (verantwoordelijkheid) In de wijk (communitybased Cultureel bekwaam (culturele diversiteit) Op maat (maatwerk) Eigen kracht als basis (empowerment) Doorzettingsvermogen (passie) Resultaatgericht (planmatig Wrap around care biedt, op basis van uitgebreid internationaal onderzoek de randvoorwaarden voor effectieve gezinsinterventies.

Broedplaats voor innovatie Ruim baan voor opleiding, stages en experimenten Wrap Around onderzoeksprogramma Resultaat op korte en lange termijn (verder op eigen kracht, verminderen ‘zorgconsumptie’) Steun voor ondernemende professionals

Onze organisatie Visie- en waarde gestuurd Voortdurend in ontwikkeling Kleinschalig door celdeling (Eckhart) Vrijheid en verantwoordelijkheid voor professionals Alle werkprocessen rond de cliënt Slimme ICT, Digitale oplossingen (werken in de cloud) 450 collega’s, waarvan %80 in loondienst In 2012: totaal 20 lokale, autonome vestigingen 25 miljoen omzet, 10.000 clienten Ambitie: Opvoedpoli’s in het hele land

Het nieuwe werken Vrijheid Verantwoordelijkheid Geen vaste werktijden/-plekken Mogelijkheden voor persoonlijke en vakmatige ontwikkeling Weinig vergaderen slim omgaan met regelgeving en procedures, weinig controle Ruimte voor nevenactiviteiten & ondernemerschap Verantwoordelijkheid 7/24 Bereikbaar zijn voor cliënten en collega’s 100% urenregistratie: zelf je workload en productie monitoren Zelf vormgeven aan je eigen ontwikkeling, onderlinge samenwerking en resultaten voor cliënten Actief en creatief bijdragen aan de ontwikkeling van de Opvoedpoli

Wij zijn ‘hackers’ ,,Zorgvernieuwers als de Opvoedpoli laten zien dat wat we met de veranderingen in de jeugdzorg willen bereiken, in de praktijk ook mogelijk is” Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten van VWS in de Tweede Kamer Vliegwiel voor verandering, Inspiratie voor cultuuromslag (transitie) Aansluiten op de lokale situatie Binnen het CJG, of in de ‘tweede lijn’ (of wat verder bedacht wordt) In de buurt, kinderopvang en school Het maakt niet uit waar je werkt, als je maar samen werkt aan professionele hulp Regie? De client heeft zelf de regie , behalve als dat niet gaat Bij complexe problematiek: heldere afspraken , 1 regisseur Liever praten met gezinnen, dan over gezinnen Veiligheid gaat voor privacy of beroepsgeheim Hoogwaardige opvoedhulp voor iedereen (dus niet alleen voor rijke mensen) Regie over zorgaanbod: bij de gemeente

Cijfers, een eerste poging Jeugd-GGZ Jeugdzorg Opvoedpoli Toelichting Wachttijd 6 weken 9 weken 2 weken Tussen aanmelding en start hulp (bron: branche rapporten GGZ-Nederland en Jeugdzorg Nederland) Clienttevredenheid 7,4 6,4 8,3 Jeugdzorg: C-toets, GGZ/Opvoedpoli: GGZ-thermometer; (bron: branche rapporten GGZ-Nederland en Jeugdzorg Nederland) Medewerkerte-vredenheid 7,1 8,1 Veel instellingen meten via Effectory: goede benchmark beschikbaar (bron: Effectory per sector) Personeel overhead 27% 30% 14% Alle niet-clientgebonden formatie (bron: Trimbos, GGZ in tabellen/Berenschot, benchmark GGZ; sectorrapport Jeugdzorg Nederland) Verzuim excl zwangerschap 5,0% 5,8% 2,6% Opvoedpoli: ‘Het nieuwe Werken!’ Uurtarief €101,- €120,-* €85,- GGZ: landelijke waardering OHW tweede lijn, bron: Accountantinstructie DBC’s) , jeugdzorg: zie noot Clienten, landelijk 256.000 78.000 9200 GGZ: eerste, tweede lijn + klinisch (bron: VNG), jeugdzorg: unieke clienten met geindiceerde hulp (alle varianten) (bron: sectorrapport Jeugdzorg Nederland Totale kosten €850.000.000 €2000.000.000 €29.800.000 Per client €3.230,- €19.230,- €3.240,- Opvoedpoli: alles ambulant TOV GGZ (bron: brancherapport GGZ-Nederland): per client meer uren door outreachende werkwijze/gezinsaanpak TOV jeugdzorg: geen zicht op (verschil in) aard/ernst problematiek! Besparing bij tarief Opvoedpoli € 134.650.000,- €437.500.000,- - Gegevens afkomstig uit verschillende benchmarks: Effectory, brancherapport Jeugdzorg Nederland, GGZ in cijfers (Trimbos) *Jeugdzorg: weinig genormeerde kostprijzen. Gegevens afkomstig uit onderzoek van Deloitte (2006), bevestiging onderzoek 2010, provincie Noord-Brabant.

Uitdaging: Combifinanciering Werken in alle sectoren rond jeugd Geen historisch budget, betaling op geleverd werk Financieren per client & per uur/traject GGZ en AWBZ Scholen Particulier Jeugdzorg Justitie Steeds meer gemeenten! Voortdurende discussie over ‘wie’ wat (niet) betaalt, top 5: ‘Lichte opvoedhulp’ (gat tussen eerste en tweede lijn) Bemoeizorg Gezinsbegeleiding voor GGZ-clienten Praktische hulp Langdurige ‘stut en steun’

Hardnekkig Provincies ‘Wachten op de transitie’ Gemeenten nemen het probleem over Teveel management, beleid en regels (incl. CAO’s) Sturing op standaardaanbod maakt maatwerk onmogelijk Verzekeraars bepalen waar je hulp vergoed wordt, systeem met kiezen van verzekeraar/polis werkt niet Afhouden nieuwe initiatieven (institutionele belangen en oude patronen) Tweedeling in de zorg: alleen mensen met geld kunnen kiezen Client en professional in de knel: Client: ‘Ik heb een probleem, een verwijzing en keuzevrijheid. Hoezo, geen vergoeding? School: ‘Dit kind heeft nu hulp nodig, help!’ Arts: ‘Ik zeg dat het GGZ is, dus dan is dat zo’. Gezinsvoogd: ‘wat moet ik zeggen om dit gezin bij jullie te krijgen?’ Professional: moeten we nou echt voor elke verzekering een ander formulier invullen?

Vraagstuk: zelf betalen voor hulp voor je kind? Rijke ouders De zorgvraag groeit, met name bij de hoger opgeleide gezinnen Die mensen kunnen best zelf bijdragen (ze kunnen ook op wintersport, huiswerkbegeleiding is al bijna standaard etc.) Maar juist deze gezinnen kennen de weg, hebben de goede polis (nauwelijks duurder), formuleren hun vraag ‘handig’ en krijgen gratis hoogwaardige hulp. Arme ouders Bij de Opvoedpoli krijgen we gelukkig ook de gezinnen binnen waar weinig geld en opleiding is. We zijn er voor iedereen. Deze mensen vragen later hulp, en hebben die ook echt nodig. Zij zijn niet zo ‘handig’, hebben de verkeerde (‘goedkope’) polis. Deze mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd en zijn overgeleverd aan wat anderen bedenken voor de ‘doelgroep’. ‘Wij weten wel wat goed voor u is’. En dus: Is het niet mogelijk om een inkomensafhankelijke eigen bijdrage te regelen voor jeugdhulp? Voor ons als individuele instelling is dat niet makkelijk te doen (we proberen het wel). Een eigen bijdrage werkt remmend op de zorgvraag, maar we willen dit juist niet voor risicogezinnen. Vandaar.

Verandering? Concept wettekst wet op de jeugdhulp: Artikel 1.2 Het college is niet gehouden een voorziening op grond van deze wet te treffen: a. indien er met betrekking tot de betreffende problematiek een aanspraak bestaat op zorg als bedoeld bij of krachtens de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten of een recht op zorg als bedoeld bij of krachtens de Zorgverzekeringswet; b. indien naar het oordeel van het college een aanspraak bestaat op een voorziening op grond van een andere wettelijke bepaling, en c. voor zover de psychische problemen, psychosociale problemen of gedragsproblemen van de jeugdige, veroorzaakt worden door een matige tot diepe verstandelijke beperking. En dus: de verkokering blijft!

Out of the box Eenvoud en transparantie Vertrouw op de kracht en keuzes van burgers en professionals (iedereen heeft een huisarts, school!) Loskomen van verkokering (expertise blijft) Maak ambulante jeugdhulp vrij toegankelijk Laat mensen die dat kunnen zelf meebetalen (inkomensafhankelijke eigen bijdrage) De client heeft de regie, behalve als dat niet kan Harde meldplicht bij onveiligheid (versterk de jeugdbescherming, = kerntaak overheid) Werken met erkende instellingen (WTZI) Normeer de overhead, het is een monster dat vanzelf aangroeit Versterken inspectie Geld volgt klant, betalen op geleverd werk 1 Financieringssysteem voor alle jeugdhulp Gemeente heeft budget per inwoner Faciliteert met lokale netwerkstructuur Kan met pluscontracten sturen op lokale prioriteiten En stopt met financieren van instellingen die slecht presteren Prestatie-indicatoren: Clientervaring Medewerkerservaring Wachttijden Verminderen gezinsstress Verbeteren functioneren Verminderen zorginzet Lokale samenwerking Norm 8 2 weken -20% +20% Oordeel gemeente Uurtarief Ondersteuning (MBO) € 70 Begeleiding (HBO) € 85 Behandeling (WO) € 100

Wrijving geeft glans Gebruik de transitieperiode voor echte vernieuwing Reserveer 10% van het budget (=300 miljoen) voor open, integrale jeugdhulp Breng dit geld onder in het landelijk jeugd innovatie fonds (JIF) Instellingen die het aandurven laten hun historische sector en subsidie los en gaan werken met 20% lagere tarieven Gebruik de 60 miljoen bezuiniging voor versterking jeugdbescherming Vergelijk de klassieke jeugdzorg met JIF In 2015 hebben we dan 20% minder kosten en betere zorg voor jeugd. 20.20