Dagarrangementen kans of bedreiging?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Beroep Pedagogisch Werker
Realisatie kindcentrum
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Dagarrangementen en Combinatiefuncties Workshop 1: Beheer en Exploitatie Bert Fransen.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Brede School Rotterdam
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Brede Schoolontwikkeling Nijmegen Tussenrapportage 30 mei 2013.
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Sportvereniging en School een winnende combinatie Sport in Delft.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
voor Rotterdamse kinderen
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Dagarrangementen kans of bedreiging? Conferentie LEA Zeist 5 november 2008 Adri van Os

Maatschappelijke ontwikkelingen Vergrijzing en ontgroening Participatie vrouwen arbeidsproces Operatie Jong Passend Onderwijs / Zorg op Maat Locale Educatieve Agenda (VVE) Dagarrangementen (WPO) Centrum Jeugd & Gezin Harmonisatie PSZ binnen WK (KDV) Een rijk programma voor ieder kind ( advies Onderwijsraad ) Opvangen wordt / is ook opvoeden Tekort aan: passend personeel Binnen en buitenschools leren loopt in elkaar over Onderwijs als maatschappelijk ondernemer in een concurrentiele (krimp)markt

Brede School Dagarrangement Ontwikkelen van kinderen Ondersteunen van ouders Samen opvoeden

Doelen Brede School /Dagarrangementen Hoofddoel Zorgen dat er een geïntegreerde aanpak geboden wordt om de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten Nevendoel Ouders een pakket bieden van opvoeding, onderwijs en vrije tijd tussen tenminste 07.30 en 18.30 uur

Dagarrangementen Voor alle 1.6 miljoen kinderen die de basisschool bezoeken (als ouders er om vragen) Waarvan: 35% à 50% (2010) via de Wet Kinderopvang (BSO) Financiering via fiscaal regiem Rest via Buitenschoolse Activiteiten en of verlengde schooldag-aanbod Eigen bijdrage, subsidie/gemeente, onderwijs

Begrippen Basisschool Brede School: 0 – 12 jaar Stand alone onderwijsgebouw voor 4 - 12 jaar Brede School: 0 – 12 jaar Netwerk rondom kinderen en hun ouders Antwoord op vragen om zorg – hulp – onderwijs - opvang Dagarrangement: 4 – 12 jaar 11 uur per dag 5 dagen per week 52 weken per jaar, arbeidsmarktinstrument Multi Functionele Accommodatie Ruimte en voorzieningen delen en samen gebruiken: 0 – 100 jaar

Brede Scholen en/in MFA’s brede school netwerk brede school in een MFA veel aantal partners ‘school+’ autonome school 1 laag hoog clusteringsgraad

Vier O’s Dagarrangementen Opvoeding Onderwijs Opvang Ontspanning Vier O’s leiden naar Ontwikkeling!

Dagarrangementen Een dagarrangement is een combinatie van voorzieningen met onderwijs, opvang, welzijn, sport en zorg rond het kind en gezin in de buurt.

Dagarrangementen = VSO –TSO - NSO Vanaf: augustus 2007 Doelgroep: ouders Gebruikers: kinderen Verantwoordelijke: directeur basisschool

Dagarrangementen

Doel van dagarrangement Kansen van kinderen vergroten Alle kinderen tot 13 jaar Ouders maximaal faciliteren Diversiteit, flexibiliteit, wijk als maat Samenwerking tussen de 4x O’s optimaliseren Het voordeel van het verschil Eigen dienstverlening laten renderen “Maatschappelijk ondernemen” binnen de Wet Kinderopvang

En nu concreet ? Wat bijvoorbeeld ?

Scenario’s Dagarrangementen Keuze mogelijkheden: Sport & spel : breed/specifiek Kunst & Cultuur Natuur & Techniek Buiten - arrangement Kook - milieu – heemkunde – WNF – Scouting – enz.

Scenario’s Dagarrangementen Koppelen aan: Zwemdiploma AMV-bewijs Sporttraining Huiswerkgroep Warm/gezond eten BOS-activiteiten

Scenario’s Dagarrangementen Dagarrangementen op basis van: Weekprogramma Maand – seizoen – jaarprogramma Thema’s (koken – buiten – natuur - kinderboerderij - ontdekken) Belangstellingswerelden van kinderen Verbindingen met projecten op/van school Aansluiting met J+J-werk, activiteiten gemeenschapshuis

Scenario’s Dagarrangementen Situationeel/locatie gebonden: Scouting Kookstudio Kinderboerderij Crea-ruimte Fitness Zwembad, gymzaal, park, speeltuin Sportveld – sportkantine

BS/DA: eist samenwerking Onderwijs Welzijn Opvang Sport Cultuur Zorg

BS/DA: eist kiezen

Condities en TBVA Onderlinge samenwerking tussen PO, KOV en derden (leisure-organisaties) Onderlinge afstemming Jaaractiviteitenplanning Aansluiten bij wensen van kinderen en ouders: “antwoord op de vraag” Vraaggericht te werk gaan Heldere TBVA Onderlinge concurrentie voorkomen?

10 belangrijke criteria (1) Gezamenlijke visie Vanaf start - samen – gelijk – gelijkwaardig - open Kind centraal Psychologische leeftijd/kansen/mogelijkheden/wensen Ouders betrekken er bij Antwoord geven op “echte”vragen van ouders/klanten Maatwerk in de wijk, gemeente Locaal integraal jeugdbeleid, wijkaanpak, sociale cohesie Multidisciplinaire samenwerking Verschillen maken het geheel complementair

10 belangrijke criteria (2) Doorgaande lijnen Onderscheid 0 – 4 , onder-, midden- en bovenbouw Professionele houding Iedereen mag mee doen, maar wel kernwaarden akkoord: onderwijs, opvang, zorg, welzijn Structurele aanpak Haal- en betaalbaar, onderdeel van brede aanpak Geschikte en beschikbare ruimte Autonoom, gedeeld en gezamenlijk Zichtbaar maken van de resultaten Geen vrijblijvendheid, maatschappelijk rendement!

Kiezen op basis van (1) Inhoud Ononderbroken pedagogisch raamplan Arrangementen/activiteiten Structuur Samenwerkingsvorm Mate/intensiteit van samenwerking Eigen identiteit en kernactiviteit Pro-actieve onderlinge afstemming Multifunctionele Accommodatie

Kiezen op basis van (2) Pedagogische kernwaarden Bieden van sociaal emotionele veiligheid en geborgenheid Ontwikkelen van persoonlijke competenties Ontwikkelen van sociale competenties Overdracht van waarden en normen

Positie gemeente Dagarrangementen vormen cement tussen onderdelen gemeentelijk beleid Dagarrangementen bieden kans om gemeentelijk beleid in één kader te zetten Daarmee kan gemeente efficiënt en effectief beleid formuleren en uitvoeren Beweeg gemeente tot co-productie Beweeg gemeente tot bijdragen in natura: gebruik accommodaties, inzet gemeentewerken

Vragen: 5x W & 1x H Programma: (voor) Wie (door) Wie Maand - Week - Dag Optimale samenwerking Maatwerk: kind/ouder Integraal onderdeel van lokale educatieve agenda Doorgaande pedagogische opvoedingslijn: 0 – 12 jaar Pedagogische visie/beleid (voor) Wie (door) Wie Waarom Wanneer Waar Wat Hoe

Brede School / Dagarrangement - is weten waar je aan begint - het overkomt je niet

Project D&C Stichting Akkoord! PO Venlo Van visie naar beleid en realisatie van Totaal Dagarrangement

Project 1- Samenstelling clusters ( scholen + partner) 2- In clusters plan- en visievorming 3- Mini-conferentie met scholen en partners 4- Behoefte-onderzoek 5- Rapportage onderzoek ( conclusies /aanbevelingen) 6- Ontwikkeling en experimentele uitvoering

Belangrijke elementen visievorming Zorgen voor optimale ontwikkelingskansen Goede pedagogische infrastructuur Voorkeur voor centrale en flexibele wijkvoorzieningen Open en stimulerende omgeving Motto samenwerking : Samen kun je meer! Uitgangspunt bij ontwikkeling is vraag ouders en kinderen

Belangrijkste adviezen uit onderzoek Leg de nadruk op activiteiten; zorg dat kinderen het leuk vinden Kies voor duidelijke betrokkenheid van school Start en begin kleinschalig Kies voor kern- of wijkgebonden aanpak

Vervolg tot nu Per school samen met partner ontwikkelingsplan voor complete dagarrangement Per 1-8-07 voldaan aan wettelijke verplichting Experimentele uitvoering van onderdelen b.v. Naschoolse opvang in of bij school Realisatie Combifuncties Voorschoolse opvang op school Naschoolse activiteiten

Akkoord totaal (PO + DA)

integraal locatie management Op locatie een integrale eenheid optimale synergie

Naar een geïntegreerd model Kindcentrum Gebruik Subsidieregeling kinderopvang Ontwikkelen locatiewerkplannen – inhoud! Digitaal kindvolgsysteem 0-12 Planmatige methodische werkaanpak 0- 12 Geïntegreerd zorgsysteem 0- 12 Doorlopende ped/did ontwikkelingslijnen 0-12

?? Dagarrangementen & Combifuncties

Voorbeelden combi OA-VSO OA-VSO-TSO-NSO AK- co TSO PSZ-OA KDV-TSO-NSO LO-NSA Cul- NSA Etc.

DE combifunctie ? Bestaat niet Inspelen op kansen en locale situatie Accenten leggen met overwegingen Welke visie? Wat is kerntaak? Welke koppelingen te maken? Welke koppelingen versterken de organisatie? Hoe sluit combi aan bij de praktijk en andere plannen? Met wie wil ik samenwerken?

10 aandachtspunten combi (1) Soort combifunctionaris Formele werkgever ( 1 of meerdere) CAO ( sport,welzijn, onderwijs, gemeente) Aansturing op de werkvloer Duur van de aanstelling Omvang van de aanstelling

10 aandachtspunten combi (2) 7. Verzekering & aansprakelijkheid 8. Bevoegdheden 9. Opleiding /scholing van de CF 10. Functieprofiel ( voorbeelden)

Meer informatie Adri van Os Management & Organisatie Ondersteuning a Meer informatie Adri van Os Management & Organisatie Ondersteuning a.os7@upcmail.nl 06-21458078