De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid anno 2002

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Evolutie van de dienstverlening van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Infosessie BVPI KSZ-BCSS 03/02/2005 Patrick Laureyns Programmaleider
Integratie van de externe diensten voor preventie en bescherming op het werk in het netwerk van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid KSZ-BCSS 17/02/2005.
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Hoe is het opgebouwd Een eenvoudige uitleg
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Jan (J.Th.C.J.) van der Steen
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Willebroekkaai, 38 B-1000 Brussel Website KSZ: Afschaffing van de SIS-kaart.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 19 Begrippen & 92 t/m 99
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
E-government in de Belgische sociale sector Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het statuut van de zelfstandige versus werknemer
Algemene Ondernemersvaardigheden
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Werking en structuur van de Belgische sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid anno 2002 KSZ-BCSS De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid anno 2002 Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040 Brussel E-mail: Frank.Robben@ksz.fgov.be Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Banque Carrefour de la Sécurité sociale

Structuur van de uiteenzetting probleemstelling en korte historiek Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid werkingsprincipes van het netwerk verwijzingsrepertorium gegevensbescherming realisaties back office integratie SIS-kaart multifunctionele aangiftesystemen extranet van de sociale zekerheid

Belgische sociale zekerheid sociale verzekeringen 3 stelsels werknemers zelfstandigen ambtenaren maximaal 8 sectoren (risico’s) sociale bijstand bestaansminimum gewaarborgd inkomen voor bejaarden gewaarborgde gezinsbijslag tegemoetkomingen voor gehandicapten

Sociale verzekeringen Risico/Stelsel Werknemers Zelfstandigen Ambtenaren arbeidsongeval X X beroepsziekte X X gezondheidszorgen X X X arbeidsongeschiktheid X X X werkloosheid X ouderdom X X X kinderlast X X X jaarlijkse vakantie X X

Probleemstelling 2.000 Belgische instellingen van sociale zekerheid hebben behoefte aan omvangrijke, maar vrij gelijkaardige informatie over sociaal verzekerden en hun werkgever gebrek aan coördinatie inzake informatiebeheer leidt tot overbelasting van informanten efficiëntie- en tijdverlies bij instellingen verhoogde kans op fraude suboptimale ondersteuning van sociaal beleid

Doelstellingen Kruispuntbank betere dienstverlening aan de sociaal verzekerden vermindering van de lasten en kosten bij de verzekerden werkgevers instellingen van sociale zekerheid gemeenten betere ondersteuning van het sociaal beleid afdoende privacybescherming formeel-kritische functie t.a.v. de bestaande reglementering inzake sociale zekerheid

Taken Kruispuntbank coördinatie informatiebeheer en -uitwisseling tussen Belgische instellingen van sociale zekerheid unieke identificatie van de sociale verzekerden uniek Belgisch knooppunt in Europees netwerk van sociale zekerheid (SOSENET) bevorderen gegevensbeveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer aanleveren intersectorieel statistisch materiaal

Middelen Kruispuntbank geen big brother netwerk unieke identificatiesleutel per persoon, vermeld op SIS-kaart rijksregisternummer KSZ-nummer verwijzingsrepertorium wie-waar-hoe-wanneer-tabel (personenrepertorium) wat-waar-tabel (gegevensbeschikbaarheidstabel) wie-krijgt-wat-tabel (toegangsmachtigingstabel) gebruikerscomité (algemeen coördinatiecomité) 70 medewerkers

Werkingsprincipes netwerk verplichte deelname instellingen SZ stervormige structuur in meerdere lagen

KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid rsz min sz rszppo bestaanszek. fondsen rsvz rijksregister hvz min t & a rkw Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid rva adp riziv fao intermutual. netwerk aslk fbz rvp rjv dosz Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Banque Carrefour de la Sécurité sociale

Rijksregister gegevensbank bij Binnenlandse Zaken gevoed door gemeenten met over elke natuurlijke persoon basisdentificatiegegevens naam en voornamen geboorteplaats en -datum geslacht nationaliteit hoofdverblijfplaats plaats en datum van overlijden beroep burgerlijke staat samenstelling van het gezin uniek identificatienummer

Werkingsprincipes netwerk verplichte deelname instellingen SZ stervormige structuur in meerdere lagen beheerd door Kruispuntbank gegevensopslag gedecentraliseerd gedistribueerd taakverdeling in functie van specifieke opdrachten gegevensuitwisseling verplichte passage via Kruispuntbank voorafgaande machtiging Toezichtscomité op vraag of automatisch systematische tracering van berichten

Werkingsprincipes netwerk methoden van berichtenverkeer interactief in uitgesteld relais via mailboxsysteem unieke berichtenstructuur ongeacht methode van berichtenverkeer prefix gegevensgedeelte unieke architectuur voor berichtenstromen voorlegging - antwoord verdeling

Het verwijzingsrepertorium logische structuur van een bericht het verwijzingsrepertorium personenrepertorium: wie-waar-hoe-wanneer-tabel gegevensbeschikbaarheidstabel: wat-waar-tabel toegangsmachtigingstabel: wie-krijgt-wat-tabel voorbeeld van het gebruik van het verwijzingsrepertorium

Logische structuur van een bericht prefix netwerkgedeelte (vast) verwijzingsrepertoriumgedeelte (vast) toepassingsgedeelte (variabel) gegevensgedeelte enkel de prefix is toegankelijk voor andere instellingen dan de verzender en de uiteindelijke bestemmeling, zoals de Kruispuntbank of een beheersinstelling van een secundair netwerk

Personenrepertorium instelling INSZ hoeda- aanvangs- einddatum datum van sociale nigheid datum van van de laatste zekerheid de periode periode update 1 63051305144 1 01/01/90 28/02/92 15/06/92 1 54030273371 1 15/04/90 16/01/96 1 63051305144 2 01/01/90 28/02/92 15/06/92 1 31072250322 3 15/05/91 01/02/96 1 47081630267 4 01/06/92 01/02/96 5 63051305144 10 01/01/90 28/02/92 15/06/92 5 31072250322 10 15/04/90 06/03/96

Gegevensbeschikbaarheidstabel instelling van hoedanig- gegevens- begin einde datum laatste sociale zekerheid heid nummer geldigheid geldigheid update 1 1 1 15/01/90 01/07/92 2 15/01/90 31/03/92 ... 3 01/01/92 10 ... 11 ... 20 25 2 3 10 21 3 1 30 5 10 40 15/01/93 15/08/93 41 15/03/93 ... 44 ... 50 51

Toegangsmachtigingstabel vragende hoedanig- gegevens- voorafg. referentie- begin einde a b datum instelling heid nummer periode punt geldigheid geldigheid laatste update 1 1 40 3j begin 15/01/90 j j 30/08/93 50 0 15/01/90 n j ... 2 41 40j integr 31/03/92 n j 44 0 ... j j 3 60 2j integr 01/01/94 j j 61 0 n j 5 10 1 2j begin n j 3 2j begin j j 11 2j begin j j 20 3j begin j n 21 0 j n 30 0 j n

Gegevensbescherming beveiligende effecten voortvloeiend uit Kruispuntbankconcept geen centrale gegevensopslag verplichte passage via Kruispuntbank voorafgaande machtiging Toezichtscomité organisatorische maatregelen onafhankelijk Toezichtscomité veiligheidsconsulent in elke instelling SZ gespecialiseerde veiligheidsdiensten

Gegevensbescherming juridische maatregelen technische maatregelen rechten van verzekerden verplichtingen van houders van bestanden strafsancties technische maatregelen fysische beveiliging logische toegangscontrole back-upprocedures transactielogging ...

Overzicht realisaties back office integratie toegang tot informatieservers raadpleging van “rauwe” informatie uitwisseling van aangemaakte berichten (attesten) voorverwerking van meegedeelde informatie terbeschikkingstellling van statistische gegevens en steekproeven voor onderzoek of beleidsonder-steuning m.b.v. datawarehousingtechnieken SIS-kaart multifunctionele aangiftesystemen extranet van de sociale zekerheid

Informatieservers beschikbare servers aangeboden diensten personenrepertorium Kruispuntbank rijksregister KSZ-registers loon- en arbeidstijdgegevensbank (LATG) van de RSZ werkgeversrepertorium (WG-repertorium) van de RSZ opvolgbestanden bijdragebons/verzekerbaarheidsbewijzen registers sociale identiteitskaarten aangeboden diensten interactieve raadpleging raadpleging in massa automatische mededeling van wijzigingen

Rijksregister/KSZ-registers vroeger Gemeenten

Rijksregister/KSZ-registers nu Gemeenten

LATG / WG-repertorium vroeger RJV - ONVA RSZ - ONSS ASLK-CGER

LATG / WG-repertorium nu fondsen bz rsz onss riziv inami nic cin aslk cger rjv onva

Elektronische attesten soorten elektronische attesten begin/einde arbeidsovereenkomst of activiteit als zelfstandige bijdragebons ziekte- en invaliditeitsverzekering (werknemers, zelfstandigen, uitkeringsgerechtigden) werkloosheidsuitkeringen - loopbaanonderbrekingen arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (ZIV, arbeidsongeval, beroepsziekte) jonge werkzoekenden tegemoetkomingen aan gehandicapten bestaansminimum - sociale steun chronische zieken sociale franchise fiscale franchise belastingvermindering/vrijstelling bijzondere bijdrage sociale zekerheid solidariteitsbijdrage en voorheffing op pensioenen migrerende werknemers

Elektronische attesten aangeboden diensten: opvraging in massa automatische mededeling van attesten

Bijdragebons werknemers vroeger Werkgever Ziekenfonds Controle RSZ ONSS RIZIV INAMI Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Banque Carrefour de la Sécurité sociale

Bijdragebons werknemers nu Werkgever Werknemers RSZ ONSS RIZIV INAMI Ziekenfonds Controle KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Banque Carrefour de la Sécurité sociale

Sociale franchise: wat ? sommige gepensioneerden, werklozen, gehandicapten, WIGW’s en gerechtigden op het bestaansminimum en hun personen ten laste moeten geen remgeld meer betalen voor gezondheidszorgen indien in hun gezin reeds meer dan 15.000 BF aan remgeld is betaald in de loop van het jaar

Sociale franchise vroeger Werkloosheidskas Ziekenfonds RVP-RIZIV ONP- INAMI Ministerie SZ

Sociale franchise nu min sz min as rva onem KSZ BCSS nic cin rvp onp

Fiscale franchise: wat ? de fiscus betaalt aan de belastingplichtigen de remgelden terug die in hun gezin betaald zijn indien deze op jaarbasis een bepaald bedrag over-schrijden dat afhankelijk is van het belastbaar inkomen Inkomen Bedrag 0-537.999 15.000 538.000-828.999 20.000 829.000-1.119.999 30.000 1.120.000-1.410.999 40.000 > 1.411.000 50.000

Fiscale franchise: stroom KSZ BCSS nic cin Directe Belastingen

Bijzondere bijdrage: wat ? in het kader van de alternatieve financiering van de SZ wordt door de fiscus per gezin een progressieve bijzondere bijdrage geïnd op de inkomsten van de werknemers, de ambtenaren en de gerechtigden op SZ-uitkeringen de werkgevers moeten een voorheffing op de lonen inhouden, die achteraf wordt verrekend voor de zelfstandigen wordt de bijzondere bijdrage vertaald in een verhoging van de SZ-bijdrage op de beroepsinkomsten in gemengde gezinnen (algemeen systeem en zelfstandige): systeem zelfstandigen als voor < 50% in algemeen systeem algemeen systeem met compensatie van betaalde verhoogde bijdragen als zelfstandige als > 50 % in algemeen systeem

Bijzondere bijdrage: schema Y RSVZ INASTI U Y W=U+V NIC CIN W T1 X=T-W ADB ACD DOSZ OSSOM X T2 T T3 HVZ CSPM RVA ONEM V1 RSZ ONSS V=V1-(V2+Z) V1 RSVZ INASTI V1 V V1 Z RSZPPO ONSSAPL Z2-Activiteitspercentage echtgenoot bij RSZPPO Z1-Activiteitspercentage echtgenoot bij RSZ V2 - Echtgenoot met werkloosheidsuitkering

Afgeleide belastingrechten heel wat personen die recht hebben op een verhoogde terugbetaling van gezondheidszorgen hebben ook recht op vermindering of vrijstelling van gewest-, gemeenschaps-, gemeente- of provinciebelasting

Afgeleide belastingsrechten vroeger Ziekenfonds

Afgeleide belastingrechten nu KSZ BCSS nic cin

Aantal uitgewisselde berichten 218.621.479 uitgewisselde berichten Attesten chronisch zieken 198.973 1 10 100 1000 10000 100000 1000000 10000000 100000000 Attesten jonge werkzoekenden 247.136 Attesten gehandicapten 48.439 Migrerende werknemers 58.842 Inhoudingen op pensioenen 1.292.559 Attesten sociale franchise 2.543.064 Toename verwijzingsrepertorium 6.505.535 Attesten werklozen/loopbaanonderbrekers 5.090.014 Attesten bijzondere bijdrage SZ 7.373.277 Attesten fiscale franchise 9.361.690 Attesten bijdragebons 12.808.975 LATG-Werkgeversrepertorium RSZ 66.824.952 DIMONA 39.370.742 Attesten belastingvermindering/vrijstelling 5.993.504 Attesten arbeidsongeschikten 2.370.358 Rijks- en KSZ-registers 53.944.809 SIS- en SAM-kaarten 847.116 Attesten bestaansminimum 68.219 Attesten zelfstandigen 170.587 Mammografie 1.173.464 Pasjes De Lijn 28.000 Auto. pensioenaanvraag 5.087 Nominatieve controle kaart 454.811 Consultatie personenrepertorium 1.841.326

Enkele andere cijfers 14,5 miljoen verschillende personen zijn ingeschreven in verwijzingsrepertorium elke persoon is gemiddeld gekend in 5,1 sectoren responstijden on-line berichten: vraag KSZ-BCSS vraag antwoord antwoord 93,8 % in < 1 sec 99,6 % in < 2 sec

Enkele andere cijfers 14,5 miljoen verschillende personen zijn ingeschreven in verwijzingsrepertorium elke persoon is gemiddeld gekend in 5,1 sectoren responstijden on-line berichten: vraag KSZ-BCSS vraag antwoord antwoord 98,8 % in < 4 sec

Onderzoeksondersteuning 45-tal onderzoeken door overheids- of wetenschappelijke instellingen werden ondersteund door aflevering van anonieme, sectoroverschrijdende gegevens met beroep op datawarehousetechnieken gegevens afkomstig uit operationele systemen van 7 instellingen worden gedownload op een aparte DWH-computer met statistische verwerkingssoftware DWH-computer maakt bepaalde, veel gevraagde statistieken automatisch aan en kan veel sneller, goedkoper, minder risicovol en flexibeler dan geheel van operationele systemen ingezet worden om op ad hoc vragen te antwoorden

991231 999 40 ABC DEF GHIJKLMNOPQRSTU ZYXW V. 31 / 12 / 1999  01/01/2000 --> <--31/12/2004 1234567890

Waarom een SIS-kaart ? vroeger nu jaarlijkse magneetkaart en kleefbriefjes uitgereikt door de ziekenfondsen in bepaalde sectoren (bouw, busvervoer, ...) driemaandelijkse magneetkaarten uitgereikt door Fondsen voor Bestaanszekerheid geen enkele kaart bevat het uniek identificatienummer gebruikt door elke instelling van sociale zekerheid nu één vijfjaarlijkse geheugen-chipkaart uitgereikt door de ziekenfondsen multifunctioneel kaart bevat het uniek identificatie- nummer gebruikt door elke instelling van sociale zekerheid

Functies van de SIS-kaart betrouwbaar elektronisch identificatiemiddel van de sociaal verzekerde bij de instellingen van sociale zekerheid bij de werkgevers bij andere instanties die informatie over de betrokkene moeten meedelen aan de instellingen van sociale zekerheid of de Administratie der Directe Belastingen elektronisch bewijs van verzekeringstoestand in de gezond-heidszorgverzekering tav zorgverstrekkers die niet zijn aangesloten op het netwerk van de Kruispuntbank en die systeem van derde betaler toepassen, ter vervanging van de vroeger kleefbriefjes 1ste fase : apothekers en ziekenhuizen evolutie: iedere zorgverlener die de regeling van de derde betaler toepast

Doelstellingen SIS-kaart verbetering van dienstverlening aan de sociaal verzekerden basis voor vermindering van administratieve formaliteiten voor sociaal verzekerden werkgevers zorgverstrekkers één actualiseerbare kaart om de 5 jaar is goedkoper dan niet-aanpasbare, meervoudige kaarten uitgereikt om de 3 maanden of om het jaar en kleefbriefjes

Sociale identiteitskaart (SIS-kaart) geheugenchipkaart uitgereikt aan elke sociale verzekerde door ziekenfonds geldigheidsduur: 5 jaar inhoud: basisidentificatiegegevens (o.a. INSZ) openbaar (visueel en elektronisch leesbaar) onwijzigbaar afkomstig van Rijksregister en KSZ-registers verzekerbaarheidstoestand gezondheidszorgen beveiligd (enkel elektronisch leesbaar mbv decryptiekaart) wijzigbaar afkomstig van ziekenfondsen

Selectieve toegang tot gegevens naam voornaam geboortedatum geslacht identificatienummer sociale zekerheid geldigheidsperiode kaart kaartnummer ziekenfonds aansluitingsnummer bij ziekenfonds periode van verzekering verzekeringsstatuut statuut sociale franchise sleutel 1 sleutel 2 eventuele andere gegevens toegevoegd in de toekomst

Toepassingsvoorbeeld 1 SIS-kaart in apotheken en ziekenhuizen Decryptiekaart KSZ Ziekenfonds 1 NIC Ziekenfonds 2 Ziekenfonds 3

Toepassingsvoorbeeld 2 WERKGEVER RSZ KSZ

Multifunctionele aangiftesystemen doelstellingen uitgangspunten methode toepassingen

Doelstellingen waarborgen van eenmalige aangifte door sociaal verzekerden en hun werkgevers van alle gegevens nodig voor de berekening en inning van sociale zekerheidsbijdragen op arbeidsinkomsten van werknemers, incl. bijdrage-verminderingen, door de RSZ de berekening van alle loon- en arbeidstijdgerelateerde uitkeringen van sociale zekerheid maximaal valoriseren van netwerk voor onderlinge gegevensuitwisseling tussen instellingen van sociale zekerheid

Uitgangspunten vertrekken van de behoeften zoals ze tot uiting komen in de bestaande formulieren beperken van het aantal opgevraagde gegevens-elementen tot wat noodzakelijk is, om aangifte zo eenvoudig mogelijk te houden wegwerken van verschillen in definities of in opgevraagde kenmerken van gegevens indien de daaruit voortvloeiende verhoging van de complexiteit niet opweegt tegen de reden van het bestaan van deze verschillen zoveel mogelijk opvragen van gegevens bij authentieke bron

Methode inventaris v/d gebruikte formulieren en de erop voorkomende gegevens analyse v/d opgevraagde gegevens en opdeling ervan in componenten met beschrijving v/d opgevraagde kenmerken analyse v/d doeleinden waarvoor de opgevraagde gegevens-componenten worden gebruikt uitwerken van voorstellen tot vereenvoudiging opstellen v/e gegevensmodel v/d op te vragen gegevens, rekening houdend met de voorstellen tot vereenvoudiging opstellen van nieuwe elektronische formulieren voor de opvraging van de gegevens overeenkomstig het gegevensmodel aanpassing van de reglementering

8 8 8 De veralgemeende, elektronische aangifte van tewerkstelling De vereenvoudiging Arbeidscontract 8 8 8 Personeels- register Speciaal Personeels- register Indivudueel document Studenten contract Online consultatie RSZ Op die manier wordt het voor de werkgever niet langer nodig een personeelsregister en een individueel document op te maken, en dient de werkgever ook niet langer een kopie van de arbeidsovereenkomst voor studenten door te sturen. Het speciaal personeelsregister wordt voorlopig niet volledig afgeschaft, maar wel sterk vereenvoudigd. Inspectie Personeels- register Data- bank

De veralgemeende, elektronische aangifte van tewerkstelling De elektronische aangifte van tewerkstelling geeft de werkgever : een toegangssleutel tot consultatie van : loon- en arbeidstijdgegevens andere afgeleide databestanden voor zijn werknemers toegang 24/24 De veralgemeende Onmiddellijke Aangifte van Tewerkstelling heeft niet alleen gevolgen naar het bijhouden van sociale documenten toe, maar biedt nog een aantal andere belangrijke voordelen. Door de aangifte komt de band tussen een werkgever en een werknemer onomstotelijk vast te staan. Doordat die band vaststaat wordt het mogelijk dat de werkgever bepaalde gegevens die door de overheid worden bijgehouden, zelf kan consulteren. Het gaat dan in de eerste plaats om gegevens die de werkgever zelf heeft bezorgd, zoals de loon- en arbeidstijdgegevens van de werknemer. Mettertijd zullen ook andere gegevens kunnen worden geconsulteerd. Bijvoorbeeld bestanden sociale risico’s , het werkgeversrepertorium, …) (dit repertorium bevat alle gegevens m.b.t. identificatie van de werkgevers). Omdat de Dimona - aangifte de sleutel vormt voor de toegang, kan men er zeker van zijn dat een werkgever geen gegevens kan bekijken waar hij niets mee te maken heeft en wordt dus de vertrouwelijkheid van de gegevens gegarandeerd. Omdat zowel de aangifte als de consultatie elektronisch zullen verlopen, zijn we niet meer gebonden aan kantooruren en kunnen alle mogelijkheden de klok rond benut worden.

RSZ-kwartaalaangifte volledig elektronisch en multifunctioneel maken Activiteit 3 Activiteit 2 Vandaag Boekhoud- raam Personeels- staat Activiteit 1 Boekhoud- raam Personeels- staat Boekhoud- raam Personeels- staat Werkgever RIZIV RSZ De vorige toepassing betrof dus de melding van het begin en het einde van een arbeidsrelatie. Daarenboven moet de werkgever driemaandelijks aangifte doen van de loon- en arbeidstijdgegevens van de door hem tewerkgestelde werknemers aan de RSZ. Op deze aangifte moet de werkgever overigens ook informatie meedelen m.b.t. periodes van niet-tewerkstelling gedurende dewelke de werknemers bepaalde sociale-zekerheidsuitkeringen genieten (arbeidsongeschiktheid, tijdelijke werkloosheid, …). Wanneer bepaalde sociale risico's, zoals werkloosheid of arbeidsongeschiktheid zich voordoen, vragen de instellingen die deze uitkeringen vaststellen, aan de betrokken personen of hun werkgever bovendien ad hoc om de invulling van papieren formulieren waarop nogmaals loon- en arbeidstijdinformatie wordt opgevraagd. RVA RVP Pensioen KSZ Anderen RJV Vakantiegeld

RSZ-kwartaalaangifte volledig elektronisch en multifunctioneel maken Morgen Werkgever 1 elektronische aangifte RIZIV RSZ FAO Er wordt voor gezorgd dat de loon- en arbeidstijdinformatie die voorkomt op de driemaandelijkse RSZ-aangifte niet alleen kan worden gebruikt voor de berekening en inning van de sociale zekerheidsbijdragen (inclusief de vaststelling van de bijdrageverminderingen), maar eveneens voor de berekening van zoveel mogelijk loon- en/of arbeidstijdgerelateerde uitkeringen van sociale zekerheid. Indien de werkgever opteert om de aangifte van een sociaal risico elektronisch in te dienen, zullen geen loon- en arbeidstijdgegevens meer op papier worden meegedeeld. Bovendien wordt de informatie omtrent periodes van niet-tewerkstelling gedurende dewelke de werknemer een sociale-zekerheidsuitkering geniet, rechtstreeks uitgewisseld tussen de instellingen van sociale zekerheid onderling, zodat ze niet meer door de werkgever moet worden aangegeven. RVA RVP Pensioen FBZ KSZ RJV RKW Vakantiegeld

RSZ-kwartaalaangifte volledig elektronisch en multifunctioneel maken Activiteit 3 Activiteit 2 Activiteit 1 7 De vereenvoudiging Werkgever 7 1 elektronische aangifte 7 7 RIZIV RSZ FAO De aangifte zal uitsluitend op elektronische wijze gebeuren hetgeen impliceert dat de huidige papieren aangiften worden afgeschaft. RVA RVP Pensioen FBZ KSZ RKW RJV Vakantiegeld

Mogelijkheid bieden om sociale risico’s ook elektronisch aan te geven Huidige situatie : veel, complexe formulieren De aangifte van een sociaal risico moet worden ingevuld in geval zich een sociaal risico voordoet dat aanleiding kan geven tot: uitkeringen verschuldigd in uitvoering van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen of de moederschapsverzekering; uitkeringen uit hoofde van arbeidsongevallen of beroepsziekte; werkloosheidsuitkeringen, inkomensgarantieuitkeringen of loonsubsidie. Vandaag worden ondernemingen in het kader van de sociale zekerheid herhaaldelijk ondervraagd door de verschillende instellingen die in vele gevallen vergelijkbare informatie vragen. Alle instellingen van sociale zekerheid beschikken over tal van aangifteformulieren en inlichtingenbladen die slechts kunnen ingevuld worden aan de hand van lijvige instructies. Telkens opnieuw wordt de werkgever gevraagd gegevens m.b.t. de sociaal verzekerden over te maken die hij doorgaans reeds eerder onder een iets andere vorm heeft meegedeeld op de trimestriële RSZ-aangifte of op andere specifieke aangifteformulieren.

Mogelijkheid bieden om sociale risico’s ook elektronisch aan te geven Morgen : éénmalige opvraging van gegevens bij de werkgever gebruik door ISZ van in andere databanken beschikbare informatie gestandaardiseerd over alle instellingen formulieren: afgeschaft, zoniet vereenvoudigd mogelijkheid om elektronisch aan te geven éénvormige instructies Zoals eerder meegedeeld, wordt de multifunctionele RSZ-aangifte in elektronische vorm ingezameld bij de werkgevers en de erop voorkomende informatie wordt opgenomen in een gegevensbank bij de RSZ, die via het netwerk van de Kruispuntbank toegankelijk is voor alle belanghebbende instellingen van sociale zekerheid; de RSZ-aangifte krijgt dus een multifunctioneel karakter. Op het ogenblik dat zich een sociaal risico voordoet, geeft de werkgever dan nog enkel de informatie aan over dit risico, en de eventueel nodige recente informatie over lonen en arbeidstijden die nog niet bij de RSZ is aangegeven. De preciezere loon-en arbeidstijdgegevens worden gestandaardiseerd over de sociale risico's heen.

Planning einde 2002 multifunctionele aangifte van loon- en arbeidstijdgegevens aan de sociale zekerheid elektronische aangifte van het begin van deeltijdse arbeid elektronische aangifte arbeidsongeval aanvraag tot tijdelijke werkverwijdering wegens beroepsziekte einde 2003 elektronische aanvraag van uitkering wegens arbeidsongeschiktheid

Planning einde 2004 elektronische aanvraag werkloosheidsuitkering elektronische aanvraag van een brugpensioen

Extranet van de sociale zekerheid extranet = netwerk gebruik makend van de protocols gebruikt in het internet, maar beperkt tot een gesloten groep gebruikers doel extranet van de sociale zekerheid: voor elke medewerker van de sociale parastatalen: toegang tot elektronische post binnen de parastatale zelf, tussen parastatalen, met de andere overheidsdiensten en met gebruikers van het internet via één toepassing en één adres toegang tot sites van de parastatale zelf, van andere parastatalen, van andere overheidsdiensten en van internet-sites via één toepassing voor elke sociale parastatale: mogelijkheid tot gestructureerd elektronisch berichtenverkeer met instanties extern aan de sociale zekerheid (gemeenten, werkgevers, sociaal verzekerden, …) via de beveiligde koppeling van het extranet van de sociale zekerheid met andere extranets of het internet

KSZ Internet Publilink R R Access servers Fedenet R FW R FW Internet services R Other extranets R Backbone FW FW FW FW FW FW R R R R R R R R R KSZ R Social security institutions R

Status questionis extranet operationele diensten alle sociale parastatalen zijn aangesloten OCMW’s kunnen gebruik maken van bepaalde diensten aangeboden door de Kruispuntbank via koppeling extranet van de sociale zekerheid met Publilink (extranet tussen gemeenten en OCMW’s, beheerd door DEXIA) embryonaire portal van de sociale zekerheid biedt informatie en 4 transacties aan via het internet of extranets aangesloten op het extranet van de sociale zekerheid (zie www.sociale-zekerheid.be) on-line DIMONA-aangifte on-line raadplegen van het eigen personeelsbestand on-line geïntegreerde elektronische melding van een bouwwerf on-line aanvraag tot detachering van een werknemer naar het buitenland voorlopige regeling inzake elektronische handtekening

Voor meer info … www.ksz.fgov.be