Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg
Inleiding Ik heb 10 verschillende vormen van reclame gefotografeerd en op internet opgezocht, en hierbij een korte toelichting waarom ik die vorm van reclame precies goed of slecht vond. Ik heb geprobeerd om 10 verschillende vormen van reclame vast te leggen, ga verder naar de volgende dia voor de eerste.
Reclamebord op station Ik vind dit een goede reclame. Het gaat over een bedrijf die nieuwe ICT medewerkers nodig heeft, en aangezien er verschrikkelijk veel mensen op het station komen, heeft het bedrijf erg veel kans dat er ook werkzoekende langslopen die bijvoorbeeld net een ICT diploma hebben. Verder is de reclame fraai vormgegeven, duidelijk, simpel en geeft het logo van het bedrijf goed weer, samen met de site midden op het bord.
Graffiti op een trein Niet direct een vorm van reclame, maar een bedrijf zou best reclame kunnen maken via graffiti of een andere vorm van zogenaamde straatkunst. Het is mooi, opvallend maar sommige mensen vinden het vandalisme. Hierdoor zou je bedrijf een slecht imago kunnen krijgen door reclame met graffiti, maar ook dit valt juist andersom goed te gebruiken.
Reclame rondom een stadskaart Eerlijk gezegd vind ik deze vorm van reclame erg slecht. Zoals je ziet zijn de reclames erg klein, en vallen niet op tussen alle andere reclames. Daar komt nog eens bij dat niemand op zo’n bord kijkt, laat staan jou advertentie ziet. Ik had het bord nog niet eens opgemerkt totdat ik gericht naar reclame op zoek ging, dus dat zegt genoeg.
Vlag van een bedrijf voor het bedrijfsgebouw Erg veel voorkomende vorm om duidelijk te maken wat voor bedrijf precies in het gebouw zit. Goedkope manier van reclame, laat meteen goed zien waar het bedrijf dus werkelijk zit, maar ook voor voorbijgangers soms de eerste vorm van naamsbekendheid. Dus het kan best effectieve reclame zijn voor het bedrijf, ook al is het alleen maar zodat mensen voor de eerste keer de naam van je bedrijf zien.
Uithangbord voor een café Deze reclame heeft twee doelen. Ten eerste uit het perspectief van het café. Ze willen duidelijk maken dat daar Brand bier geschonken wordt, dus als mensen van Brand bier houden zullen ze sneller naar dat café gaan. Ten tweede natuurlijk uit het oogpunt van de bierbrouwer, in dit geval Brand. Als erg veel cafés zo’n bord hebben, en dus duidelijk maken allen Brand bier te schenken, zal een voorbijganger snel denken dat het een goed biermerk is, anders zouden de cafés het niet schenken. Goede vorm van reclame dus.
Reclames van computerfabrikanten in de vorm van stickers op een laptop. Een erg goedkope vorm van reclame, voor de fabrikant van laptops zelf is het namelijk niet duur om zelf een paar stickertjes erop te plakken. Maar echt efficiënte reclame is het dan ook niet, meestal kijkt alleen de koper van de laptop naar de stickers, en die heeft al het product van die fabrikanten verkocht. Makkelijke, maar niet efficiënte reclame dus. In dit geval is het een beetje een “Waarom niet?” situatie.
Poster op school Deze poster hing in onze projecthal voor CMD studenten. Het is niet verschrikkelijk dure reclame, informeert duidelijk naar wat het is, maar vooral erg gericht. Aangezien de Dutch Design week erg gericht is op studenten in het ontwerpwereldje, is het een goede zet om deze poster in het belangrijkste lokaal van de CMD opleiding te hangen. Goede reclame dus.
Logo op een tas Dit kan erg goede reclame maar ook erg slechte reclame zijn. Als iemand een hele groep mensen ziet lopen met een tas met hetzelfde merk, maar dat diegene de hele groep niet moet of andere ethische kwesties heeft met die mensen, zal die persoon niet snel zo’n tas dragen. Maar stel nou dat mensen die hoog in het vaandel staan bij die persoon, zal deze persoon wel snel zo’n tas willen hebben.
Reclame op een website De voor een groot aantal bekende site, One Million Dollar website, heeft een unieke manier van reclame bedacht. Voor een bepaalde tijd kon iedereen voor een bepaald bedrag een stukje website afkopen als het ware. Deze site kwam ook nog in het nieuws, dus bekendheid had de site wel. Het probleem zal duidelijk zijn, hoe zal iemand in godsnaam precies jou stukje reclame zien, en dan ook nog geïnteresseerd zijn in die reclame? Ik zet hier mijn vraagtekens bij, maar het was in ieder geval een goed initiatief.
Reclame embedded in een website Zoals op dit plaatje gebeurt deze soort van reclame, zeker de afgelopen tijd, erg vaak. Een website stelt bepaalde ruimte beschikbaar op de website zodat mensen reclame kunnen maken op hun website. Zoals op de grotere site marktplaats.nl, zullen verschrikkelijk veel mensen deze reclames zien. Het probleem is hiermee omdat er juist zoveel advertenties op het internet beschikbaar zijn, het moeilijk is om de aandacht van de potentiële klant te trekken. Op de grotere sites is het adverteren bovendien niet goedkoop.