EERSTE HULP BIJ LOGO HALEN • Het MOS-stappenplan • De 5 MOS-criteria • Het actieplan • koppelen criteria aan schoolacties en klasact. • Vragenronde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Zichtbaarheidsactie Sint-Pieter Zevendonk
Dienst Time Out Projecten
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
BLOGGEN Op School.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Schoolpartnerschappen in Europa
10 oktober 2007 Ecohuis Leuven
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Deel 2 van de presentatie
Logical Framework Approach
MBO passend onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Eerste Hulp Bij Logo Halen
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Milieuzorg Op School Infosessie Groene Vlag 2013 Di 17 februari 2012.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
SCHOLEN KRIJGEN ENERGIE
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Wat kan je doen met jouw schoolraad?
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Impucuko -27º º45.42 T. Sikunana(Mrs) Box 138, Odendaalsrus 9480 op facebook: Impucuko primary school "class.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
NATUUR EN MILIEUEDUCATIE IN GEMEENTESCHOOL DE KRIEK - SCHAARBEEK
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Ouderraad laat van zich horen!.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017
Transcript van de presentatie:

EERSTE HULP BIJ LOGO HALEN • Het MOS-stappenplan • De 5 MOS-criteria • Het actieplan • koppelen criteria aan schoolacties en klasact. • Vragenronde

MOS: stap voor stap 2. beginsituatie, knelpunten, themakeuze. 3. Doelstellingen bepalen 4. Opstart MOS-werking 5. MOS- actieplan opstellen 6. Actieplan uitvoeren 7. zelfevaluatie, bijsturing, bestendiging 1. Milieubeleidsverklaring  Optellen actieplan (= overzicht doelen + activiteiten)  begeleidersdossier

De 5 MOS-criteria 1.VISIE EN PLANNING Groeit het MOS-verhaal planmatig en met visie? 2. BETROKKENHEID VAN DE LEERLINGEN Welke rol krijgen leerlingen in het MOS-verhaal? 3. VERBREDING VAN HET DRAAGVLAK Wie wordt in de MOS-werking betrokken? 4. COMMUNICATIE Hoe wordt over MOS gecommuniceerd? 5. VERANKERING Hoe doorleefd is de MOS-werking? Groeikansen !!! (zie handleiding hfdst.6)

De 5 MOS-criteria 1.Visie en planning Groeit het MOS-verhaal planmatig en met visie?  beginsituatie van de school in kaart brengen;  Inventarisatie van bestaande initiatieven;  medewerking zoeken van collega’s, liefst graadoverschrijdend;  De MOS-werkgroep komt op geregelde tijdstippen samen;  De MOS-werkgroep koppelt terug naar het team;  Milieuzorg krijgt een plaats in het pedagogisch project;  De MOS-werkgroep slaat bruggen naar andere werkgroepen. Je school kan aantonen dat ze een duidelijk doel voor ogen heeft en daar planmatig werk van maakt.

De 5 MOS-criteria 2. BETROKKENHEID VAN DE LEERLINGEN Welke rol krijgen leerlingen in het MOS-verhaal?  In aanvang vooral uitvoerend - gestuurd door MOS-team  interesse groeit - spontane voorstellen  MOS-werkgroepje met lln: “Groene Brigade, MOSketiers, MiniMOS,...”  Knelpunten zoeken en acties voorstellen  Of vast punt op agenda leerlingenraad  Kringgesprek, maandelijkse opener, wekelijks forum …  MOS-mascotte  Verantwoordelijke klassen: waterklas, energiekapiteins, compostmeesters, verkeersbrigade, tuinkabouters...  Leerlingen gaan mee evalueren en vooruit plannen Je school moet kunnen aantonen dat leerlingen actief aan MOS deelnemen.

De 5 MOS-criteria 3. VERBREDING VAN HET DRAAGVLAK Wie wordt in het MOS-verhaal betrokken?  MOS-werkgroep: leerkrachten, onderhoudspersoneel, ouders …  Taakverdeling! Vermijd dat alles terugvalt op 1 trekker.  Onderhouds- en ondersteunend personeel advies vragen & informeren  Ouders activeren: mee schooltuin aanleggen, compostvat keren … kan een aanleiding zijn voor toekomstige acties  Meewerken aan gemeentelijke acties  Externe organisaties Je school kan aantonen dat ze met zoveel mogelijk betrokkenen, zowel intern als extern, samenwerkt voor het MOS-project.

De 5 MOS-criteria 4. Communicatie Wie wordt over MOS ingelicht ?  MOS-infohoek in de inkomhal  (Schooleigen) MOS-logo  Spandoek  Affiches; MOS-raam  Heen–en-weer-schriftje  Milieutips in agenda  MOS-mascotte  Schoolkrantje en website berichten over MOS, roepen op en geven milieutips …  “Gluren bij de buren”, een kijk- en doedag voor buurtbewoners Je school kan aantonen dat ze met zoveel mogelijk betrokkenen, zowel intern als extern, communiceert over het MOS-project.

De 5 MOS-criteria 5. Verankering Hoe doorleefd is het MOS-verhaal?  MOS wordt vast agendapunt op de personeelsvergadering  MOS wordt gelinkt aan: aankoopbeleid,gezondheidsbeleid, energieboekhouding, mondiaal project, muzisch project,…  Milieuzorg-afspraken krijgen een plaatsje in het schoolreglement, in de onthaalbrochure, op de website …  Milieuzorg krijgt een plaats in het pedagogisch project Je school kan aantonen dat ze voldoende tijd voor het milieuproject vrijmaakt en dat hiervoor heel wat inspanningen gebeuren in de klas, in de school en in de schoolomgeving. Milieuzorg wordt vanzelfsprekend.

Aandacht voor dubbel doel! Milieuwinst  schoolniveau (nulmeting, meterstanden,…)  structurele maatregelen Educatieve winst  klas & omgeving (lessen, leeruitstappen,…)  gedragsverandering

Schoolacties koppelen aan de 5 MOS-criteria ! Voorbeelden: • Streven naar een PMD-vrije school • Regenwater gebruiken in elke klas • Energetische gedragsveranderingen • De school een groene(re) tint geven  Over naar actieplan

PMD-meter

Regenton

Energetische gedragsveranderingen •Visie en planning: streven naar een energiezuinige school + uitzetten tijdspad, nadelen van fossiele brandstoffen, hernieuwbare energie,… •LP: energie-onderzoek van de school, energieagenda bijhouden,met de energiemeter op stap, leerlingen zelf laten denken over het zuinig omspringen met energie, … •BD: toonmoment voor ganse school en ouders, betrekken van onderhouds- en technisch personeel, samenwerking met: gemeente (sponsoring structurele ingrepen – lenen energiemeter),… •Communicatie: energietip in nieuwsbrief, slogans en affiches aan de schoolpoort of op het infobord,… •Verankering: kleine technische aanpassingen, energiekapitein als onderdeel van het takenbord,…

Maak je school een beetje groen •V&P: vergroenen, creëren van een aantrekkelijke, natuurlijke speel- en/of leerplek, plannen van een buitenwerk- en speeldag,.. •LP: informeer bij de leerlingen naar de interesse voor de schooltuin, laat hen een tuin ontwerpen, takenbord onderhoud,… •BD: vraag naar de mening van de ouders, de ouderraad, informeer via de nieuwsbrieven, vraag naar medewerking bij een doemoment, openingsmoment,… •COM: publiceer foto’s op de website, een verslag in de schoolkrant,… •VERANK: gebruik de educatieve schooltuin, leerlingen kunnen in de tuin vertoeven op afgesproken momenten, wieden en opknappen, een openluchtklasje is beschikbaar,…

Zelfevaluatie: MOS-spiegel Vrijblijvend ! - Evolutie criteria - Thema’s: educatieve kadering en milieuwinst

Het volledige MOS-dossier bestaat uit 1. Het actieplan 2. Relevante bewijsstukken •Verslagen MOS-werkgroep, oudercomité, leerlingenraad •Relevante foto’s van acties •Krantenartikels •Schoolkrantje + nieuwsbrieven •Verwijzingen naar schoolwebsite •… Bij voorkeur digitaal bezorgen ( , cd-rom) doorheen het jaar! 3. Logo 3: milieuvergunning 4. MOS-spiegel als zelfevaluatie (vrijblijvend!) 5. Het begeleidersdossier. Opgemaakt door MOS-begeleider m.b.v. actieplan, schoolbezoeken, docu.

Vragen ???