De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017"— Transcript van de presentatie:

1 PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017
Gemeenteschool Lochristi Gemeenteschool Lochristi Kleuter Gemeentelijke Basisschool Beervelde

2 Deel 1: aanvraag Groene Vlag/Eco-Schools Deel 2: thema duurzame voeding

3 Groene Vlag/Eco-Schools: - als MOS-school een Eco-School worden - Eco-Schools: een internationaal programma van de FEE - een groot netwerk aan Eco-Schools: meer dan scholen uit 64 landen - duurzaamheidskeurmerk/kwaliteitslabel voor scholen die werken aan duurzaamheid: in het schoolgebouw in de lessen in de omgeving - leerlingen leren op heel praktische wijze verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving - elke school volgt de zeven succesfactoren van Eco-Schools - internationale scholenbanden: scholen kunnen relaties aangaan met andere Eco-Schools in hun eigen land of het buitenland. Deze scholenbanden bieden niet alleen de mogelijkheid voor scholen om milieu-informatie te delen, maar kan ook worden gebruikt als een middel voor culturele uitwisseling en het verbeteren van taalvaardigheden.

4 meerwaarde voor de school: - door het nastreven van milieudoelstellingen kunnen leerlingen actief burgerschap ervaren op hun eigen school - concreet engagement voor milieu en duurzaamheid → realiseren van ontwikkelingsdoelen en eindtermen - ecologische maatregelen kunnen financiële voordelen opleveren - samenwerking met lokale overheden, partners en organisaties → grotere verbondenheid in de gemeenschap - de Groene Vlag = een erkenning voor een werking op hoog niveau met uitstraling naar andere scholen → MOS-ambassadeurs - toegang tot een internationaal netwerk

5 tijdpad: - kandidaat stellen voor 1 november - traject over 2 schooljaren: schooljaar en schooljaar algemeen vormingsmoment voor de kandidaat-scholen - een tussentijdse evaluatie - opmaak van een actieplan per schooljaar - aan de slag met het document ‘Eco-school-sleutel’ - gedurende de 2 schooljaren: begeleiding door provinciaal MOS-begeleider (schoolbezoeken) - jurering einde schooljaar : jury op bezoek op de school - profilering als ambassadeurschool a.d.h.v. filmpje of digitale fotoreportage

6 Succesfactoren van de FEE: 1. duurzaamheidscan:. - milieuwetgeving
Succesfactoren van de FEE: 1. duurzaamheidscan: - milieuwetgeving - beginsituatie: zelfevaluatietool 2. SMART-doelen en actieplan per school: - formuleren van doelen per schooljaar: SMART-doelen (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdsgeboden) - MOS = groene draad doorheen de twee schooljaren - opmaak van een actieplan per schooljaar: MOS-activiteiten op klas-, school- en omgevingsniveau 3. meten en evalueren: - uitvoeren van een ‘nulmeting’: wat is de stand van zaken?/wat doen we al? - meten is weten! met actieve betrokkenheid van de leerlingen - meetgegevens worden verwerkt en gevisualiseerd - zet vooruitgang in de kijker

7 Succesfactoren van de FEE: 4. curriculum/leerplan:. - KLASNIVEAU
Succesfactoren van de FEE: 4. curriculum/leerplan: - KLASNIVEAU - de MOS-activiteiten/de MOS-lessen integreren in de verschillende leergebieden, leergebied overschrijdende projecten en koppelen aan uitstappen - onderzoekend leren - linken leggen met andere thema’s bv. armoede, gezondheidseducatie, cultuur, mensenrechten, wereldburgerschap,… 5. draagvlak en leerlingenbetrokkenheid: - betrekken van alle schoolleden: directie, leerkrachten, leerlingen, ouders, ondersteunend personeel, schoolomgeving - MOS is een vast agendapunt personeelsvergaderingen en vergaderingen oudercomité - samenwerking met externe partners (de lokale gemeenschap) - leerlingenbetrokkenheid: mee-nadenken, mee-praten, mee-plannen, mee-beslissen, mee-uitvoeren, mee-evalueren - leerlingen zijn de belangrijkste partners!

8 Succesfactoren van de FEE: 6. informeren en communiceren:
Succesfactoren van de FEE: 6. informeren en communiceren: - intern en extern duidelijk, constructief en creatief communiceren - telkens duidelijk kaderen binnen het MOS-project: een vast symbool - MOS-nieuws op de website van de school, nieuwsbrieven, verslagen,… - visualisatie in de klassen, gangen, speelplaats,… - de school ademt MOS uit en draagt MOS uit 7. ECO-code op de school: - schooleigen en originele verwoording of een expressievorm van de MOS-werking op de school - ECO-code: prominente plaats in de school

9 thema duurzame voeding

10 thema duurzame voeding waarom werken rond dit thema
thema duurzame voeding waarom werken rond dit thema? - schooljaar : thema gezonde voeding → thema verruimen/verdiepen naar duurzame voeding - klimaatdoelen/klimaatplan van de gemeente - onze manier van consumeren legt een enorme druk op de planeet en zorgt voor klimaatopwarming - duurzame voeding zorgt voor eten dat goed is: voor de consument goed voor het milieu goed voor de boer, in het Noorden en in het Zuiden (ook in België worstelen boeren om te overleven) duurzame voeding: genoeg eten, voor altijd en voor iedereen Filmpje:

11 thema duurzame voeding de verschillende invalshoeken om te werken rond dit thema biologische voeding lokale voeding seizoensgebonden voeding vegetarische voeding/vleesvermindering eerlijke handel (fair trade) voeding met weinig verpakking/verpakkingsarm stadslandbouw voedseloverschotten tuinieren op school/ permacultuur composteren (duurzame catering op school) duurzame vis

12 contactgegevens: www. mosvlaanderen. be Sandra Vandevelde sandra
contactgegevens: Sandra Vandevelde


Download ppt "PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 6 OKTOBER 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google