B.O. De Waterlelie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Werken met de BaSO-fiche
Informatieavond groep 8
3-jarigen in het basisonderwijs
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Ict - beleidsplan
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Welkom.
Handelingsplanning tot plan
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Studiedag de hoge kouter
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Opbouw van een handelingsplan
Evaluatie van een proces
BO Zonnehart. nov Historiek 1957: Zusters van Liefde Kortemark – 2 klassen internaat 1967: Gemengde werking en semi-internaat 1988: Zonnehart: regionale.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Welkom. Wie zijn wij Een kleine school Een kleine school 122 leerlingen. 122 leerlingen. Niveau: basis kader theoretisch havo. Niveau: basis kader theoretisch.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Informatiebijeenkomst Groep 2
Ouderavond Groepsorganisatie
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
M-decreet Een korte toelichting.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
De Waterlelie.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

B.O. De Waterlelie

SCHOOLGEGEVENS Type 1 & Type 2 Gesubsidieerd Vrij Gemengd Buitengewoon Basisonderwijs Sint-Maartensplein 19 8560 Moorsele  056/41.77.23  bo.dewaterlelie@moorsele.be www.dewaterlelieschool.be

VERSCHIL MET GEWOON ONDERWIJS : o.a. Individueel HandelingsPlan = MAATWERK Ondersteuning door paramedici MDT binnen de school : orthopedagoog – maatschappelijk assistent – BLOA (+ directie = De Leuning) Indeling niveau-groepen volgens ontwikkelingsniveau, rekening houdend met sociaal emotionele aspecten Kleine niveau-groepen (5  13), rekening houdend met leerlingen met gedragsmoeilijkheden / stoornis Nauwe samenwerking met CLB (KR, CLB-cel)

Wie zijn wij ? Een school buitengewoon onderwijs type 1 en type 2 Aanbod lager onderwijs binnen type 1 Aanbod kleuter en lager onderwijs binnen type 2 Externaat, met mogelijkheid tot woensdagnamiddagwerking in samenwerking met M.P.I. De Kindervriend 100 leerlingen, waaronder 51 type 1-leerlingen en 50 type 2-leerlingen 13 pedagogische eenheden : - 8 groepen binnen type 2 (1 kleutergroep en 6 lagere klassen) - 5 groepen lager onderwijs type 1 - (1 leefklas vanaf schooljaar 2008-2009) Multidisciplinair team, waaronder leerkrachten kleuter en lager, leerkrachten L.O. en M.O., leerkrachten blio en bloa, logopedisten, kinésitherapeuten, orthopedagoog en maatschappelijk assistent

Leuning Directie : Els Roelstraete : eindverantwoordelijke Orthopedagoge : Eveline vandierendonck : opvolging en ondersteuning lln Maatschappelijk werkster : Marleen Vanneste : sociaal aspect van de leerlingen BLOA : Maarten Samyn: ICT-beleidsondersteuner Type-coördinatoren : T1: Maarten / T2: Christine Coördinator paramedici : Marijke V. Kernteam - Kinderparlement - Vriendenkring

'Wat ik vandaag leer op school, maakt mij morgen gelukkig !'

Kort samengevat de leerstof en vaardigheden zijn afgestemd op wat onze leerlingen nu en later nodig hebben in hun dagdagelijks leven = zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij wij we gaan op zoek naar het passend ondersteunend middel om de leerling te ondersteunen waar nodig : zoals de zakrekenmachine, dactylo, stappenplan allerlei, … We denken in mogelijkheden en niet in beperkingen Vraaggestuurde ondersteuning via therapie

Welkom in de Waterlelie !

Onze zorggroep Leerlingen van 2,5 jaar tot 13 jaar met een specifieke zorgvraag Kinderen met autismespectrumstoornissen, ADHD,ADD,Syndroom van down, Gilles de la Tourette, Fragile X, dysfasie, dyspraxie, CVI, ... Kinderen met ernstige meervoudige beperking kunnen wij omwille van infrastructuur en intensieve zorgvraag momenteel niet opnemen Een overstap van T2 naar T1 en omgekeerd kan mits een gemotiveerd advies op KR

ASS in startfase Geïntegreerde auti-werking met specifieke aandacht voor : - sensorische prikkels - denkstijlen - communicatie - sociaal verkeer -werkschema’s - overgangen !!! ASS-convenant vanaf schooljaar 2011-2012

INTAKE Vrijblijvende kennismaking en gesprek met ouders en eventuele begeleidingsdiensten (graag op afspraak) Rondleiding doorheen de school Ouders informeren over de werking, de organisatie, personeel, practica, schoolafspraken, eigenheid van de school en de klas Tijdens volgende afspraak samen invullen van de inlichtingsfiche met o.a. peilen naar interesses van het kind, vriendjes op school, zorgvraag van de ouders, in overleg haalbare invulling geven aan handelingsplanning... Kort testmoment door kiné, logo, blio alvorens toewijzing aan een pedagogische eenheid (in overleg met de blio, die alle info heeft verzameld, ortho en directie) – aug of in de eerste week na inschrijving -

Ons onderwijsaanbod

Ons onderwijsaanbod is vooral gericht op :

Kernwoorden Individueel HandelingsPlan HandelingsGericht Werken Differentiatie Structuur Functioneel Gelijkgerichte handelingsstrategie Betrokkenheid

HandelingsGerichtWerken (HGW) Intake Instapklassenraad  september/oktober Beeldvorming en opstellen jaarplanning = IHP (IndividueelHandelingsPlan) Oriënteringsklassenraad  februari Evaluatie proces en eventuele bijsturing Eindklassenraad  juni Evaluatie van de vooropgestelde doelen, proces en resultaat Synthese : beeldvorming september volgend schooljaar + therapievoorstel

HGW : opbouw Opstellen en vertrekken vanuit de beeldvorming per leerling en van daaruit een IHP opstellen voor de 8 leergebieden en hun domeinen Planning opstellen voor het komende schooljaar = Individueel Handelings Plan = IHP (vertrekken vanuit KlasWerkPlan (KWP) naar GroepsWerkPlan (GWP) of IndividueelWerkPlan (IWP)  telkens met het hele klasteam Deze planning opsplitsen in kortere periodes en concreet maken via groepswerkplannen (GWP) of individuele werkplannen (IWP) !!! Voor de leefklas : vanuit de beeldvorming prioriteiten stellen en daaraan werkpunten koppelen in overleg met het klasteam

HGW : opbouw Ondersteuning door logo, kiné, blio / individueel of in co-teaching  volgens de noden van de leerling(engroep) Verticale en horizontale doorstroming via schooleigen ontwikkelingslijnen (= groeilijnen per domein, gebaseerd op de ontwikkelingsdoelen, opgesteld door ons schoolteam i.k.v. “Wat vinden wij belangrijk dat een leerling in onze school moet weten, kennen, kunnen, … doorheen zijn schoolloopbaan om later zo zelfstandig mogelijk te kunnen functioneren in de maatschappij.”

HGW : Overleg / Evaluatie Wekelijks overleg met co-teacher i.v.m. inhoud, aanpak, organisatie, gelijkgerichte handelingsstrategie, … Trimestrieel klasteam (minimum) Maandelijks met therapeuten die aan de klas verbonden zijn Klasteam augustus : doorgeven llninfo aan volgende klasteam Evaluatie : Op GWP/IWP/therapieplan/rapportering 3 KR per schooljaar Rapportering naar ouders

Welbevinden (S-E) = onze prioriteit Nieuwe leerling  succeservaring door iets onder hun niveau te starten  “ik kan het”  motivatie  openstaan voor nieuwe uitdaging  werken in de zone van de naaste ontwikkeling (met de nodige ondersteuning en hulpmiddelen, op hun tempo) Sociaal-emotionele : voldoende tijd nemen via projectwerk, individuele prioriteiten, ondersteuning door ortho of M.A. waar nodig, gedragskaarten, gesprekstherapie, …

Differentiatie Klas indelen in subgroepen voor bepaalde inhouden (spelling, …) Subgroep wordt begeleid door co-teacher in T2-klassen of onderbouw T1- klassen Organisatievormen : contractwerk, co-teaching, carrousel Klasdoorbrekende momenten : rekenen bovenbouw T1, leesmoment, zwemmen, therapiemomenten Nieuwe leerstof wordt aangeboden in subgroepen aan instructietafel vooral bij Type 2 en midden en bovenbouw Type 1

Structuur VERDUIDELIJKEN EN VEREENVOUDIGEN Aanbieden van veiligheid en duidelijkheid via picto’s, foto’s, stappenplannen, … Plannen in tijd en ruimte via dagschema, begrenzing ruimte, … (vb timetimer, hoeken, werkhuisjes, …) Duidelijke en eenvoudige afspraken en strategiebepalingen voor leerlingen en personeel Houvast via SWP, opgemaakte schooleigen documenten, schooleigen groeilijnen met gradatie, verdieping, uitbreiding, doorstroming, …

Functioneel Wat lln aanleren moet bruikbaar, waarneembaar zijn, nu of later zoals kloklezen, geldwaarden, bus- en treinschema, telefoonboek, woordenboek,… Groeilijnen zodanig op stellen, waarbij moeilijke opstappen worden voorzien (vb brug over tiental aanbrengen bij 100). Moeilijke opstappen worden pas aangeboden als de leerling daaraan toe is. Dat wordt sterk individueel bekeken. Bepaalde leerstofonderdelen kunnen echter wel verder worden aangeboden om de leerling te blijven uitdagen. Aanbieden van passende ondersteunende middelen / werkvormen / aanpak (vb. zakrekenmachine, dactylo, maatschappelijk lezen, spraakcomputer) zodat de leerling zich zo zelfstandig mogelijk kan behelpen in het dagdagelijkse leven.

Functioneel Fietsen, verkeersregels, winkelen, … worden intens geoefend, veelal met ondersteuning van therapeut

Gelijkgerichte handelingsstrategie Alle mensen die werken met hetzelfde kind, werken op dezelfde manier wat betreft aanpak, aanbrengen leerstof en vaardigheden, hulpmiddelen, verwoorden, … Afspraken daaromtrent worden gemaakt met schoolteam, het klasteam en/of wekelijkse overlegmomenten vb : vastleggen prioriteiten, therapie, …

Zelfstandigheid Leggen van transfer : inhoud wordt aangebracht (individueel, in subgroep, klassikaal)en ingeoefend tijdens werkmoment  later door de leerling toegepast in een passende situatie binnen/buiten de klas/school. De leerstof en vaardigheden wordt aangebracht volgens de mogelijkheden van de leerling (niveau, tempo, ondersteuning, herhaling, …) Aangeboden leerstof  aanbrengen volgens de schooleigen groeilijnen

Communicatie Deze vaardigheid neemt een groot deel van onze schooltijd in beslag Leerlingen kunnen zich uitdrukken en boodschappen opnemen (gesproken en geschreven) Ondersteuning via borel maissony, SMOG, picto’s, foto’s, spraakcomputer, … Ondersteuning van therapeut waar nodig (individueel/groepsgebonden/klasdoorbrekend)

Leergebieden Via schooleigen methodes, groeilijnen en strategieën via ontwikkelingsdoelen met de nodige ondersteuning organisatievormen, bieden wij kennis en vaardigheden aan uit de 8 leergebieden

Type 1 - Type 2 LEERGEBIED (OL) TAAL Onthaalmoment Schooleigen methodes Lettermap, Leesmap,Tuin van Babbel, Rondom, Borel Maisonny, spelling ... Differentiatie via co- teaching in benedenbouw Klasdoorbrekende leesmomenten Spelling in subgroepen Functioneel schrijven TAAL Onthaalmoment Schooleigen methodes : Lettermap, Leesmap, spelling, Dag Jules, Schatkist, Rondom, Béta, SMOG, maatschappelijk lezen... Klasdoorbrekende leesgroepen voor bovenbouw Differentiatie via co- teaching

Type 1 – Type 2 Leergebied (OL) WISKUNDE Individuele groeifiche Klasdoorbrekende rekengroepen WISKUNDE Individuele groeifiche Co-teaching Kloklezen en geld !!! Winkelen Rekenaanbod op maat

Type 1 – Type 2 Leergebied Wero (momenteel groeilijn aan het opmaken) Thema’s die aansluiten bij de leefwereld van de leerling(engroep) onthaal Daglijn Verkeer Gezondheidsbeleid Schoolprojecten ICT

Type 1 – Type 2 Leergebied Sociaal Emotioneel Klaspop Filoe Individuele / klassikale aandachtspunten via axenroos, doos vol gevoelens, … Straffen en belonen

Type 1 – Type 2 Leerbied Leren leren Stappenplan Filoe kunnen toepassen Aanbrengen bouwstenen (velo) Zelfstandig werken Transfers leggen Leren leren Eenvoudige picto’s en/of stappenplan begrijpen / toepassen Zelfredzaamheid Voedingsbegeleiding door logo bij onderbouw

Type 1 – Type 2 Leergebied (OL) Lichamelijke opvoeding Uitgewerkt fietsparcours Fientje Fit Wekelijks zwemgroep en sportles Sportdagen Buitenschoolse sport Schoonschrift Dactylo Motoriek Basale stimulatie Korte momenten in carrousel- systeem Snoezelen, schrijfdans, sherborn,ruimtelijke begrippen,... Fietsen Wekelijkse zweminitiatie Sportdagen, zwemmen,buitenschoolse sport, Fientje Fit Schoonschrift Dactylo

Type 1 – Type 2 Leergebied (OL) Muzische beeld drama media muziek poëzie bewegen Muzische Domeinen beeld, drama, media, bewegen,... Korte momenten in carrousel in onderbouw

ICT Vaardigheden op maat Vaardigheden op maat

Ouders Intake Ouder-info-avond rond klaswerking in augustus Ouder-info-avond oktober: bespreken van IHP per leerling Rapportbespreking : oktober, februari, juni Tussentijdse overlegmomenten zijn steeds mogelijk Maandkrant, ... Doorsturen info naar gescheiden ouders Vriendenkring Contacten allerlei : open klas, open school, kerstverhaal, eucharistievieringen, carnaval, open school, schoolfeest, ....

Samenwerkingsverbanden CLB Menen Gezinsbegeleiding B.O. Blijdhove Menen type 8 – type 1 M.P.I. De Kindervriend Rollegem : woensdagnamiddag + internaat MPI De zonnebloem / De stroom : WE- en vakantiewerking Flankerend onderwijs Wevelgem Scholengemeenschap Menen Professor Devriendt CME Leuven

Krachtlijnen Werkvormen : Contractwerk, co-teaching, carrousel Lezen,rekenen, schrijven wordt aangebracht in type 1 en type 2 Handelingsplanning : KWP, IHP, overleg, evaluatie, klasteam… Vaste therapeuten per klas Vraaggestuurde ondersteuning door logo, kiné, blio vanuit het IHP Maandpunt + jarigen : elke 1ste woensdag van de maand Klasdoorbrekende rekengroepen, leesmomenten Schoolprojecten

Krachtlijnen : vervolg Werken met subgroepen binnen de klas Straffen en belonen Luizenbeleid i.s.m. CLB Menen Begeleiding en ondersteuning van leerlingen met gedragstoornissen en/of sociaal-emotionele problemen Eerste communie en Vormsel in één schoolviering Werken aan een positieve ingesteldheid Teamwerk, professionaliteit Grensverleggend ...

Accenten en werkpunten dit schooljaar Schooleigen ontwikkelingslijnen verder uitbouwen Handelingsgericht werken : verfijnen Gok : GOK-beleid uitwerken en toepassen : taal – samenwerking met ouders : 2 de cyclus Smartschool Aanbieden sport tijdens speeltijd door L.O.-leerkrachten

B.O. De Waterlelie = buitengewoon