Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen Rechtvaardige behandeling van het kleuteronderwijs
Agenda Wie zijn wij 10 (Pijn)punten Vandaag realiseerbare voorstellen Overhandiging uitgebreide bundel Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Wie zijn wij De Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen Opgericht in 2008 Over de “netten” heen: Op te komen voor alle 3000 kleuterscholen. Vertegenwoordiging 250.000 kleuters en 15.000 kleuterleidsters. Kleuters zijn tot op heden niet vertegenwoordigd daar waar de beslissingen voorbereid worden. De "Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen” wordt opgeheven de dag dat de kleuterscholen gelijkwaardig behandeld worden.
1.1 Lestijdentabellen Het lestijdenpakket creëert ongelijkheid tussen kleuterscholen. Hoe meer kleuters hoe groter de klasgroepen. Sedert 1982 is er een constante stijging in het aantal tweewerkende ouders. Sedert 1982 is er een constante stijging in het aantal kleuters dat aanwezig is op onze scholen. Momenteel is 95 % van de kleuters steeds aanwezig op school. Afwezigheid duurt slechts 1 of enkele dagen.
1.2 Lestijdentabellen Huidige situatie
1.3 Lestijdentabellen Gewenste situatie
1.4 Lestijdentabellen Huidige en gewenste
1.5 Lestijdentabellen Klasgrootte
2.1 Werkingsbudget: Basis Voor 1 kleuter op 3 ontvangt de school € 0,00 subsidie Voor de kleuters ingeschreven na 1 februari ontvangt de school € 0,00 subsidie. Ook voor deze kleuters heeft elke school recht op subsidie.
2.2 Werkingsbudget: Basis Een basisschool ontvangt: voor een kleuter 6 punten (voor een leerling 8 punten) Hierovereen komt nog eens een omrekeningscoëfficiënt van 0,8848 6 punten x 0,8848=5,3 punten. 5,3 kleuterpunten / 8 leerlingpunten = 66% subsidie t.o.v. een leerling.
2.3 Werkingsbudget: Basis De kleuters in een basisschool worden geteld op 1 februari. De subsidies worden op volgende wijze berekend: De waarde van een punt wordt jaarlijks bepaald. Momenteel is de waarde € 82,043256 5,3 x € 82,043256 = 434,83 euro per kleuter
2.4 Werkingsbudget vergelijking met L.O. en ASO
2.5 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken 14 % van het het totale werkingsbudget van de kleuterscholen in Vlaanderen wordt gescheiden van de rest. Dan worden deze 14 % aan de scholen uitgekeerd na berekening afhankelijk van de leerlingenkenmerken. Deze 14 % zorgt op het terrein voor verschillen tot 107 %. Kan iemand ons uitleggen waarom de verschillen per school zo groot moeten zijn? Is hier geen sprake van discriminatie?
2.6 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken De verdeelsleutel volgens leerlingenkenmerken is overdreven hoog. Spreekt het gezin een andere taal: +38% = € 177 Opleidingsniveau moeder laag: +25% = € 111 Schooltoelage voor gezin: +23% = € 107 Woont in bepaalde wijk: +21% = € 92 Bij samenvallende criteria: +107% = € 487 werkingsbudget voor die kleuter
2.7 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken
2.8 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken
2.9 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken
2.10 Subsidie volgens leerlingkenmerken
2.11 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken
2.12 Subsidie volgens leerlingenkenmerken Niet alle kleuters zijn gelijk! Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen" heeft daarom een klacht ingediend bij het centrum voor gelijke kansen en racismebestrijding. De klacht is nog in behandeling.
2.12 Subsidie volgens Leerlingenkenmerken De “Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen” vraagt een verlaging van de subsidie volgens leerlingenkenmerken en een verhoging van de basissubsidie. De huidige overcompensatie voor GOK-kleuters zorgt voor RIJKE en ARME scholen. Dit is nooit de bedoeling geweest van het decreet.
3.1 Evaluatie maximumfactuur De maximumfactuur van € 20 heeft geleid tot een verschraling van de deelname aan schooluitstappen en culturele manifestaties. 82% heeft dictactisch en pedagogisch waardevolle activiteiten geschrapt Leeruitstappen naar kinderboerderij, de zoo, circus, het bos, museum, .... Waardevolle culturele initiatieven op de helling: toneel, muziektheater, film, …
3.2 Evaluatie Maximumfactuur Gebruik van didactisch tijdschriften bijna onmogelijk gemaakt Invoering maximumfactuur ingevoerd zonder enig overleg Kleuterscholen waren al kosteloos: Handboeken, schriften, verf, fotokopieen, stiften steeds gratis ter beschikking Ontbijtdagen, Sinterklaasdagen, sportdagen, … steeds gratis georganiseerd.
3.3 Afschaffen Maximumfactuur Verhoging werkingsbudget slechts éénmalig en niet van toepassing op kleuterscholen daar zij slechts 66 % ontvangen. Geplande besparingen zorgen voor vermindering werkingsbudget. Bijdrage leeruitstap kan door OCMW betaald worden indien ouders deze niet kunnen betalen. Oudercomités dragen sommige kosten in “arme” kleuterscholen door het organiseren van allerlei activiteiten waar ouders vrijblijvend aan kunnen deelnemen.
3.4 Evaluatie Maximumfactuur Een eerlijke evaluatie van de maximumfactuur in het kleuteronderwijs is zeer dringend nodig. Deze evaluatie leidt misschien zelfs tot het afschaffen van de maximumfactuur in het kleuteronderwijs. Liever vandaag nog dan morgen!!
3.5 Evaluatie Belofte Pascal Smet in het Vlaamse Parlement Evaluatie Maximumfactuur: november 2010 Studiedienst Vlaams Parlement Oproep tot onderzoekscentra: Evaluatie Maximumfactuur: oktober 2011 Bevraging directies: tot op heden 0 vragen aan 0 directies
3.6 Evaluatie Maximumfactuur OVERHEID BLIJFT TALMEN Tot op heden is er geen onderzoek gevoerd. Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen doet eigen bevraging bij 3000 kleuterscholen 450 directies antwoorden = representatieve groep De resultaten zijn opvallend.
3.7 Evaluatie Maximumfactuur
3.8 Evaluatie Maximumfactuur
3.9 Evaluatie Maximumfactuur
3.10 Evaluatie Maximumfactuur
3.11 Evaluatie Maximumfactuur
3.12 Evaluatie Maximumfactuur
3.13 Evaluatie Maximumfactuur
4.1 Vestigingsplaatsen kleuterscholen Vestigingsplaatsen worden vergeten in de wetgeving. Vestigingsplaatsen worden daardoor benadeeld. Het ministerie spreekt over 2.142 kleuterscholen. Eigenlijk zijn het 3.000 kleuterscholen. Vele kleuterscholen zijn vestigingsplaatsen bij hoofdscholen
4.2 Vestigingsplaatsen kleuterscholen Er worden slechts 2 u. kinderverzorging aan de vestigingsplaats toegekend. Er is geen werkingsbudget specifiek voor de vestigingsplaats Voor de uren zomerklas hangt de vestigingsplaats af van de hoofdschool Indien de vestigingsplaats minder dan 2 km van een andere school gevestigd is, wordt zij sterk benadeeld in de toekenning van de lestijden. De directeur ontvangt geen administratieve ondersteuning voor de vestigingsplaats.
4.3 Vestigingsplaatsen kleuterscholen We vragen om een gelijke behandeling van de kleuterscholen die vestigingsplaatsen zijn en bij een hoofdschool behoren. Een halftijdse kinderverzorgster ook in elke vestigingsplaats. Een basiswerkingsbudget per vestigingsplaats. Een eigen aparte telling vanaf 1 september om de zomerklas in te richten Afschaffing van de regel betreffende de 2 km. Een aantal uren administratieve tewerkstelling per vestigingsplaats.
5. Versnelde uitvoering renovatie Versnelde uitvoering van de renovatie van de kleuterscholen in Vlaanderen. Momenteel is er een wachttijd van 9 jaar. Kleuterscholen moeten ook de kans krijgen om op korte termijn bijkomende lokalen te bouwen. De achterstand van renovatie is bij kleuterscholen het grootst
6.1 Kinderverzorgster Huidige situatie Gemiddeld heeft in Vlaanderen elke kleuterschool een halve dag per week een kinderverzorgster. Vanaf 35 kleuters in een kleuterschool krijgt de kleuterschool 2x1/2 dag (8 u.) een kinderverzorgster toegewezen. Heeft een school 3 vestigingsplaatsen dan krijgt deze school 3x1/2 dag een kinderverzorgster. Iedere vestigingsplaats dus maar 1/2 dag per week Slechts bij een stijging van 55 (!) kleuters heeft een kleuterschool recht op 1 bijkomend uur kinderverzorging. Om een voltijdse kinderverzorgster in dienst te nemen zou een school 35 + (24 X 55)= 1.355 kleuters moeten tellen !! De minister wil alle kleuters, ook die kleuters die nog niet zindelijk zijn, in de school.
6.2 Kinderverzorgster Gewenste situatie In elke vestigingsplaats van elke kleuterschool een kinderverzorgster voor minimaal 8 uur. Tot en met 8 x 2,5 jarige instapkleuters = 8 uur kinderverzorging. Elke extra 2,5 jarige die instapt levert 1 extra uur kinderverzorging op.
6.3 Kinderverzorgster Alleen met die ondersteuning kan een kleuterjuf de kleuters daadwerkelijk streven naar het bereiken van de ontwikkelingsdoelen. Momenteel is een kleuterjuf van de onthaalklas nog te veel bezig met pampers, ongelukjes, jassen aandoen, eetmomenten, …. Samen met de uren zomerklas zijn er in de loop van het schooljaar ook bijkomende uren kinderverzorging noodzakelijk.
6.4 Kinderverzorgster Instaplestijden (=zomerklassen) over 3000 scholen verdelen lost het probleem niet op. 9000 uren extra lijkt veel maar dat is maar 3 uur per school. Vele uren zijn zinloos.
7.1 Gelijkschakeling administratieve ondersteuning Administratieve ondersteuning gelijkschakelen voor lager en kleuteronderwijs. Minstens 1 voltijdse administratieve kracht per basisschool of autonome kleuterschool.
7.2 Gelijkschakeling administratieve ondersteuning Huidige situatie: Aan ieder basisschool wordt een basis puntenenveloppe toegekend van 9 punten Daarnaast krijgt elke school nog een bijkomende enveloppe die wordt berekend door het aantal leerlingen te vermenigvuldigen met 0,1745 en door het aantal kleuters te vermenigvuldigen met 0,11517 Ook hier geldt het principe : 1 kleuter op 3 telt niet mee voor de administratie ondersteuning. 0,11517 is namelijk 66 % van 0,1745
7.3 Gelijkschakeling administratieve ondersteuning Een kleuterschool met 200 kleuters heeft recht op 9 + (200 X 0,11517) = 9 + 23 = 32 punten. Met deze 32 punten kan de kleuterschool een secretaris aanwerven voor 18 u. Een lagere school met 200 leerlilngen heeft recht op 9 + (200 X 0,1745) = 9 + 35 = 44 punten. Met deze 44 punten kan de lagere school een secretaris aanwerven voor 25 u. Voor een voltijdse secretaris heeft een kleuterschool 469 kleuters nodig. Om een voltijdse secretaris aan te werven heeft een lagere school 309 leerllingen nodig. In het secundair onderwijs is de ondersteuning 400 % van de ondersteuning in het kleuteronderwijs .
8.1 Ondersteuning leerplicht vanaf 5 jaar De leerplicht is een federale bevoegdheid. Toch voerde Vlaanderen de feitelijke leerplicht vanaf 5 jaar in. De overheid beslist en de school voert uit maar waar blijven de middelen? De school dient een aantal administratieve taken te vervullen. Toch staan hier geen middelen tegenover.
8.2 Ondersteuning leerplicht vanaf 5 jaar Extra taken controle op de aanwezigheid huisbezoeken in het kader van zorg+ verzamelen van de aanwezigheden per klas verschaffen van een attest bij overgang naar het lager onderwijs samenwerken met CLB en Kind en Gezin. eventueel het organiseren van een taalexamen ouders informeren dossier per 5-jarige
9.1 Middagtoezicht 90 % van de kleuters blijft 's middags op school eten Bij kleuters vraagt dit meer inzet en extra personeel Juffen en meesters mogen niet ingeschakeld worden. (Recht op middagpauze)
9.2 Middagtoezicht Subsidie nodig om middagtoezicht te organiseren Kleuterscholen vragen bijdrage ouders. In strijd met principe van kosteloosheid. Rijke scholen vragen geen bijdrage Creert ongezond opbod tussen scholen onderling
10. Instaplestijden Elke kleuter meer dan op 1 februari van het voorgaande schooljaar brengt 1 lestijd op. Zo worden duizenden uren verdeeld over 3000 kleuterscholen. Vele uren kunnen niet georganiseerd worden. Wat ben je met een juf die 3 u. per week komt? Vele uren komen terecht waar ze niet echt nodig zijn. Vestigingsplaatsen worden benadeeld door de eigen scholen.
Wat kan er reeds vandaag voor het kleuteronderwijs gebeuren? VOORSTELLEN VAN DE "WERKGROEP KLEUTERSCHOLEN VLAANDEREN" Lestijdentabellen herzien Lestijdentabellen hervormen Maximumfactuur afschaffen Kinderverzorging uitbreiden Instaplestijden berekenen per vestigingsplaats = hogere kostprijs
Voorstel 1: Lestijdentabellen herzien Het aanwendingspercentage van 99,375 % afschaffen! Het aanwendingspercentage is ingevoerd als een besparingsmaatregel. Hierdoor worden kleuterscholen een tweede maal benadeeld. Kostprijs: slechts 250.000 euro
Voorstel 2: De tabellen hervormen De 2 % grootste klassen worden eerst aangepakt. Kostprijs: € 2.100.000
Voorstel 3: Maximumfactuur evalueren Het kleuteronderwijs in Vlaanderen is kosteloos. De facturen hebben in het kleuteronderwijs nooit voor problemen gezorgd. De invoering van de maximumfactuur heeft wel voor problemen gezorgd. Daarom pleit de "Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen" voor een afschaffing van de maximumfactuur. In afwachting van de resultaten van een wetenschappelijke studie kan het zeer lage bedrag verhoogd worden. Kostprijs : 0 Euro
Voorstel 4: Kinderverzorging uitbreiden In elke kleuterschool een basispakket van 8u. kinderverzorging Bijkomend 1u. kinderverzorging per 2,5-jarige. Kostprijs : 1.650.000 euro
Voorstel 5: Instaplestijden berekenen per vestigingsplaats Elke kleuter meer dan op 1 februari van het voorgaande schooljaar = 1 bijkomende lestijd. Instaplestijden = zomerklas mag ingericht worden vanaf 4 bijkomende lestijden = lagere kostprijs Kostprijs: € 0
Voorstel 6 De basissubsidie verhogen. De GOK-subsidie verlagen. De basissubsidie is vast 66 % De GOK-subsidie kan oplopen tot 107 % ONS VOORSTEL Basissubsidie van 100% voor iedereen. GOK-subsidie tot 33 % afhankelijk van schoolbevolking. KOSTPRIJS € 0
Totale kostprijs van onze wensen voor morgen € 1.250.000 + € 2.100.000+ € 0+ € 1.650.000+ € 0+ €0 = € 5.000.000 Alle 3000 kleuterscholen varen er wel bij !!!
Uitdelen uitgebreide bundel U krijgt nu de uitgebreide bundel uitgereikt die dieper in de materie gaat ter nalezing.
U heeft nu de mogelijkheid tot het stellen van vragen