Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant
Agenda •Voorstellen •ICT-oplossingen Alumniportals •Peoplesoft als alumni-oplossing? •Praktijkcase Fontys Hogescholen •Ervaringen uit de praktijk / Tips
Even voorstellen •14 jaar werkzaam in ICT o.a. KPMG Consulting, Atos Origin •Consult Yourself Together (CY2) •Laatste 5 jaar uitsluitend in onderwijs gewerkt m.n. als projectleider PeopleSoft Campus Solutions.
ICT-oplossingen alumniportals Maatwerk (‘bouwen’) Voordelen •Realisatie eigen wensen Nadelen •Kosten ( ) •Risico •Implementatietijd •Continuïteit •Onderhoud / beheer Aanvulling op ERP/ CRM Voordelen •Realisatie eigen wensen •Bestaand platform •Continuïteit •Onderhoud / beheer (indien bestaand) Nadelen •Kosten ( ) •Implementatietijd •Gehouden aan beperkingen systeem Standaardoplossing Voordelen •Kosten (5.000+) •Continuïteit •Onderhoud / beheer (deels) uit te besteden •Implementatietijd Nadelen •Realisatie eigen wensen •Afhankelijkheid techniek aanbieder
PeopleSoft CS: Een leven lang leren Werving AanmeldingInschrijving Studeren Afstuderen Uitvallen Werk zoekenWerken Scholing Werving en Aanmelding Inschrijving Studie- voortgang Alumni Administratie
PeopleSoft CS: Een leven lang leren Werving AanmeldingInschrijving Studeren Afstuderen Uitvallen Werk zoekenWerken Scholing Werving en Aanmelding Inschrijving Studie- voortgang Alumni Administratie
PeopleSoft ondersteunt alles… en toch geen PeopleSoft alumni oplossingen in Nederland? •Alumni is extra aanschaf •Niet vertaald •Erg Amerikaans •Geen ervaring bij implementatiepartners •Status implementatie PeopleSoft gebruikers •ROC’s doen nog niet mee, zijn vaak nog niet zo ver of geïnteresseerd Conclusie: PeopleSoft is vooralsnog niet meer dan een bronsysteem voor alumnisystemen
Praktijkcase: Fontys Alumni oplossing Doelstelling Fontys: “Het ontwikkelen van beleid dat leidt tot een structurele binding van alumni aan Fontys Hogescholen op corporate niveau en dat ondersteuning biedt aan Fontys instituten om binding op instituutsniveau te bewerkstelligen.”
Uitgangspunten •Fontys heeft teveel applicaties: geen nieuwe applicaties •Moet een webapplicatie zijn •Beschikbare interne applicaties: PeopleSoft en Sage CRM
Keuzes/Resultaten •Sage CRM systeem gekozen icm Sitebuilder, gevoed door PeopleSoft •Start mei 2005, geplande doorlooptijd 2 jaar, na 1 jaar fase1opgeleverd:
Voor- en Nadelen •Voordelen: –Beheer eenvoudig belegd –Eigen ideeën verwerkt –Koppeling met PeopleSoft gerealiseerd •Nadelen: –lange ontwikkeltijd –heel systeem opnieuw ontwikkeld –relatief hoge kosten ondanks dat systeem reeds bestond –stelt eisen aan de organisatie (beheer, ontwikkeling, ICT) •Tevredenheid is goed, maar lijkt uiteindelijk toch op maatwerk •“Een standaard systeem is veel sneller te implementeren”
Ervaringen, kenmerken en tips uit grote implementatieprojecten •Veel gebruikers / stakeholders •Zorg voor een goede sponsor / eigenaar •Grote verschillen tussen beleidsbepalers en ‘werkvloer’ •Professioneel, en toch… •Faseer je project en vier successen
Bedankt voor uw aandacht …en veel succes met het ontwikkelen van alumnibeleid