Gedrag in organisaties Hoofdstuk XIII

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Evaluatie van mentorprojecten
De fundamenten van de organisatiestructuur
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Start.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Professionele ontwikkeling
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
5 Werving en selectie.
Prestaties beoordelen
Onderwijsconferentie
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Het bemiddelingsproces
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties Hoofdstuk XIII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen I Na de studie van dit hoofdstuk Ben je in staat om: de drie connotaties van HRM te geven een onderscheid te maken tussen de Michigan en Harvard opvatting over HRM; de operationele taken van HRM aan te geven; een bespreking te geven van de instrumenten die gebruikt worden in het kader van selectie; het verschil aan te geven tussen werving en selectie. Gedrag in organisaties. De basis

Doelstellingen II Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat om: de waarde en het gebruik aan te geven van diverse selectie instrumenten; het verschil aan te geven tussen evaluatie en functioneringsgesprek; toelichting te geven bij een 360 graden feedback; enkele richtlijnen te formuleren met betrekking tot het management van de persoonlijke loopbaan; aan te geven wat outplacement betekent en hoe het vorm gegeven kan worden. Gedrag in organisaties. De basis

Hoofdstuk XIII HRM Wat is HRM? Instroom van medewerkers Evaluatie van de prestaties Vorming training en opleiding Uitstroom van medewerkers Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Wat is HRM? Is een benadering van het personeelsbeleid, waarbij competitief voordeel gehaald dient te worden door sterk betrokken en bekwame medewerkers op een strategische wijze in te zetten en hierbij gebruik maakt van een geïntegreerd scala van technieken (Vloeberghs, 2009). Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Wat is HRM? Mensen worden beschouwd als een belangrijk onderdeel van de activa van de onderneming. ‘Human capital’ Strategieën en praktijken m.b.t. personeel moeten aansluiten bij organisatiestrategie en één consistente boodschap uitdrukken. Is een aspect van het management Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Eerste uitspraak ‘Menselijk kapitaal’. Mensen beschikken over vaardigheden/kennis/ervaring. Vergelijking met andere activa van de onderneming - waardeverminderingen - waardevermeerderingen - verplaatsing van activa Maar… Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Tweede uitspraak De HRM praktijken vormen één geheel en zijn afgestemd op de ondernemingsstrategie Michigan-model legt de klemtoon op de onderlinge afstemming van de operationele taken van het HRM. De afhankelijke variabele is de prestatie van de medewerkers Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Tweede uitspraak Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Tweede uitspraak Louter operationele taken, geen aandacht voor organisatorische en zeker de ruimere omgeving komt niet in beeld. Participatie van medewerkers? Taak- en organisatieontwerp? Communicatie? Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Derde uitspraak HRM is een vorm van management “het omvat alle managementbeslissingen die een invloed hebben op de relatie tussen de organisatie en haar medewerkers” Harvard-groep formuleert een generalistisch perspectief op HRM Gedrag in organisaties. De basis

13.1 Derde uitspraak Taken van HRM volgens Harvard groep: - invloedsverdeling tussen belangengroepen (mgt en medewerkers) - vorm geven aan instroom, doorstroom en uitstroom van personeel - ontwikkelen van beloningssystemen (remuneratiebeleid) - ontwerpen van werksystemen Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Hoe ontstaat een vacature? Uitbreiding? Vervanging? Functieanalyse Verantwoordelijkheden Bevoegdheden Welke zijn de benodigde competenties? (verzameling van vaardigheden, kennis, attitudes, motivaties….) …. Competentieprofiel Voorbeeld filiaalleider kledingszaak. Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Werving Wat is het wervingsproces? Welke doelgroep? Hoe gaan we deze bereiken? - eerder passief (via de website) - meer actieve vorm: doelgericht mensen verzoeken te solliciteren. Voorbeeld filiaalleider kledingzaak Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Vacature beschrijving - voorstelling van het bedrijf - taakomschrijving - gewenste competenties - aanbod - hoe solliciteren? Fashion.forYou Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Sollicitatieprocedure - voorselectie - sollicitatiegesprek - vormen? - risico’s? - tests, vragenlijsten, assessment Welke? - de beslissing Hoe komt deze tot stand? Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Voorselectie - informatie van CV en motivatiebrief; - eventueel telefonisch contact - harde criteria zijn van tel Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Sollicitatiegesprek: Meest gebruikte instrument; Legt een groot gewicht in de schaal; Vaak enige instrument - past de persoon in de cultuur van de organisatie? - soorten gesprek? Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Sollicitatiegesprek - vormen: gestructureerd niet gestructureerd. - problemen: Halo effect Similar to me effect Stereotypen Contrast effect Primacy effect Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Schriftelijke/ computergestuurde tests Intelligentie: DAT HRM Testserie van Drenth …. Persoonlijkheid Neo-PI-R …. Speciale vaardigheden TAI Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Simulatieopdrachten: Work sample test (eenvoudige werkzaamheden) Assessment center (selectie van managers) Beiden: grote mate van face validity voordeel dat medewerkers van het bedrijf actief kunnen participeren Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Selectiemethoden Intelligentie (g-factor) Persoonlijkheid gestructureerd interview … tabel 13.1 Validiteit predictieve gelijktijdige Relatief hoogste correlaties met g-factor. Big Five beperkte correlaties met prestaties Gedrag in organisaties. De basis

13.2 Instroom van medewerkers Onthaal van nieuwe medewerkers uitvoerige uitleg formeel/informeel zwemmen of verdrinken? Socialisatie Het Eiland Gedrag in organisaties. De basis

13.3 Evaluatie van de prestaties Functioneringsgesprek Het beoordelingsgesprek Tijdshorizon? Wie is de actor? Richting? Vorm? Wie is sturend? Eindproduct? Verslag Gedrag in organisaties. De basis

13.3 Evaluatie van de prestaties Functioneringsgesprek: heeft betrekking op heden en toekomst gezamenlijke evaluatie van leidinggevende en medewerker tweerichtingsverkeer eerder informeel/formeel functioneren wordt in dialoog aan de orde gesteld de mening van de leidinggevende en de medewerker worden schriftelijk vastgelegd kan bewaard in personeelsdossier. Gedrag in organisaties. De basis

13.3 Evaluatie van de prestatie Beoordelingsgesprek: terugblik oordeel van de leidinggevende over de prestaties van de medewerker eenrichtingsverkeer formeel beoordeling gebeurt in afwezigheid van de medewerker; enkel resultaat wordt besproken mening van de leidinggevende wordt schriftelijk vastgelegd naar personeelsdossier. Gedrag in organisaties. De basis

13.3 Evaluatie van de prestatie Wat evalueren? Persoon? Activiteiten? Wie zal evalueren? Alternatief: 360 graden feedback Gedrag in organisaties. De basis

13.4 Vorming, Training en Opleiding Methoden formele versus informele training on-the-job versus off-the-job Loopbaanontwikkeling Vroeger: job voor het leven; Nu: continue veranderingen vereisen flexibiliteit. Welke competenties zijn in de toekomst vereist? Meer platte organisaties: minder promotiemogelijkheden. Gedrag in organisaties. De basis

13.4 Vorming, training, opleiding Loopbaanontwikkeling Verantwoordelijkheid van de werkgever: - duidelijke toekomstige ontwikkelingen aangeven; - kansen voor groei creëren door ondersteunen van permanente vorming - financiële hulp bieden - werknemers in werktijd opleiding laten volgen. Gedrag in organisaties. De basis

13.4 Vorming, training en opleiding Loopbaanontwikkeling Verantwoordelijkheden van de werknemer ken je zelf werk met je reputatie bouw netwerken uit blijf up-to-date generalist/specialist documenteer je successen houdt alle opties open Gedrag in organisaties. De basis

13.5 Uitstroom van medewerkers Pensionering … Leeftijdsbewust personeelsbeleid? Vrijwillig vertrek / retentiebeleid Ontslag collectief ontslag (reorganisatie) rol van de OR individueel ontslag België versus Nederland outplacement procedure Gedrag in organisaties. De basis

13.5 Uitstroom van medewerkers Ouplacement begeleiding hulp bij schrijven van motivatiebrief en cv oefenen in sollicitatiegesprek verkennen van nieuwe mogelijkheden zelfvertrouwen opbouwen opbouwen van netwerken en vooral … het ontslag een plaats geven. Gedrag in organisaties. De basis

Hoofdstuk XIII Gedrag in organisaties. De basis

Hoofdstuk XIII HRM Gedrag in organisaties. De basis

Gedrag in organisaties Hoofdstuk XIII Guido Valkeneers Gedrag in organisaties. De basis