Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Gedragsproblemen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Welkom!.
Het ontwikkelingsperspectief
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Omgaan met goed gedrag / pbs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Informatie- avond groep 6
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Maandag 30 mei corveerooster Corvee rooster week 23 (6 juni t/m 10 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2T Melkweg en Grote Beer
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
OUDERAVOND 16 september uur Van harte welkom Wie zijn er allemaal (extra) actief op school: uur ouderraad uur medezeggenschapsraad.
Centrale Opvang Maassluis
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Waarom een nieuwe Estafette?
OUDERINFORMATIEAVOND
Passend onderwijs maak(t) het mogelijk
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Dinsdag 24 maart 2015 Mededeling profielwerkstukken Presentatie-avond Profielwerkstuk Donderdag 24 maart 2011: Dit jaar wordt voor de 1e keer een profielwerkstuk.
Ouderkring groep
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
Dinsdag 31 maart 2015 Roosterwijzigingen Mededeling directie In verband met de viering van het Suikerfeest kunnen leerlingen maximaal één dag verlof krijgen.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Basisschool Op De Horst
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Groepsdynamiek 1.
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Basisarrangement – lezen Guyanne van der Horst 29 mei 2009.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Informatieavond+Open Dag De Apollo
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Open dag OBS Noord – 7 maart 2018
Open dag OBS Noord – 5 maart 2019
Hoe volgen wij onze kinderen?
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Presentatie Inspectie - Bezoek
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012

Gebruik van data Leerlingzorg: gaat over het verbeteren van resultaten van individuele of groepen leerlingen. Kwaliteitszorg gaat over het verbeteren van het onderwijsaanbod (lees onderwijsprofiel)

De uitdaging

De uitdagingen

Cito-norm Resultaat Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 23% Voldoende standaard (B-C) 43 - 68 50% 30% 45% Minimum standaard (D) 33-42 15% 35% 20% < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% 12% 7%

Cito-norm Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% ≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 43 50% ≥ 37 ≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 33 15% ≥ 30 < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% ≤ 30

03/02/2010 14

Leesarrangement DL 0-10 (groep 3) Talent 1 ½ uur vrij lezen en 1 ½ uur leescoach Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - niet geautomatiseerde letterkennis : flitsen - niet geautomatiseerde clusterrijen : Radslag (eindrijm) - Auditieve vaardigheidsprobleem : Curriculum schoolrijpheid Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak:

Leesarrangement SBO DL 0-10 (groep 3) Talent Op leesgebied is een basisschoolaanpak passend Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod + 1 uur - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - aanpak in de leeskliniek van het SBO Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak: - in de leeskliniek van het SBO

Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Doel: 4,5 uur geplande leertijd 80% effectieve leertijd Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement

Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Oplossingen: - Gesprekken over het rooster - Verbetering van gedrag - Een schoolbel - Een klok in iedere klas Schoolpleinafspraken Schooltijden Automatisch openslaande deuren Digitaal schoolbord Opgeruimde lokalen Storingen van buitenaf ……………….. Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement

Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Doel: - Vier positief gestelde gedragsregels - De leerlingen worden welkom geheten - Feedback is 4:1, positieve vs negatieve feedback - De leerkracht doorloopt de fases van opening, uitwisseling (voldoende taalruimte voor leerkracht en leerling) en afsluiting bij het geven van beurten Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement

Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Oplossingen: Positive Behavior Support (PBS) - GIP-model - Methode sociale competentie Afspraken over regels Taakspel Complimententeller …….. Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement

Dekkend netwerk in de regio 21

Leerresultaten 1 2 3 4 5 6 7 8 >M5 >E6 >Plus Basis E3-E4 Technisch lezen 1 2 3 4 5 6 7 8 >M5 >E6 >Plus Basis E3-E4 E4-E5 E5-M7 >E7 Breedte M3 M4 E4-M5 E5-M6 M6-M7 E6-E7 <M3 <E3 <M4 <M5 <E5 <M6 Rekenen 1 2 3 4 5 6 7 8 44 66 83 95 108 116 Basis 24 47 65 79 92 99 Breedte 17 38 56 71 84 < 17 < 38 < 56 < 71 < 84 < 92

Stel standaarden vast en laat ze zien! Onderwijsprofiel Passend onderwijs Stel standaarden vast en laat ze zien!

Verdeling van middelen Basisaanbod Breedteaanbod Diepteaanbod Basisaanpak van de school Intensivering Verdere intensivering PO, SBO, SO

Het gaat over alle leerlingen + intensivering Kwaliteit van onderwijs + verrijking Breedte Basisaanbod Plus

Stappen voor invoering Visiebepaling bestuur WSNS Zuid-Kennemerland Reacties vanuit al onze scholen Aan de slag met het onderwijsprofiel Ondersteuning van scholen (enveloppenmiddelen) Voorbeeldprofielen Trainingen opbrengstgericht werken, ……………………………. Rol van externe ondersteuners Rol van het SBO en het SO / AB / Consulent WSNS / Loket Overzicht van de daadwerkelijke middelen

Dank u wel!!

Kunnen we al zover de diepte in?

Samenwerking met de zorg JeugdRiagg BJZ ……. Bespreking front-Office CJG (MPG) Snelle & kortdurende ondersteuning Doorverwijzing zorgaanbieder ZAT (JGZ, SMW, IB, Leerkracht) waar het meer dan onderwijs alleen is Basis + breedte Diepte

Focus op feiten

Enkele nieuwe begrippen opbrengstgericht werken, datagestuurd werken, leerstandaarden, referentieniveaus, groepsplannen, 1-zorg-route, leerlijnen, ontwikkelingsperspectief, leerroutes, uitstroomniveau. Wat is de samenhang? Hoe geven we alles handen en voeten? 03/02/2010 32

- dezelfde leerstof - dezelfde leerstof Intensiveren i.a en z.i.a.: v.a. en t.a.: - dezelfde leerstof - dezelfde leerstof Leerstof - in meer leertijd - in minder leertijd Leertijd

scores afzetten tegen een landelijke norm, gaat over leerlingen schoolstandaarden gaan over (kwaliteit van) onderwijs 35

op bestuursniveau 6 scholen 197 groepen scholen binnen het bestuur 4 PO-scholen 1 PO-school 1 SBO-school 199 190 188 individuele school 1 PO-school 190 bouw in de school onder- en bovenbouw 188 - 191 groep v/d school groep 3 t/m groep 8 gr. 3 183

opbrengstgericht en datagestuurd werken 1. leeropbrengsten 3. elementen OLP 2. arrangement 4. verbeteracties

Diehards dank u wel