Ambities stellen Onderwijsprofielen in WSNS-ZK Lucas Rurup 22 maart 2012
Gebruik van data Leerlingzorg: gaat over het verbeteren van resultaten van individuele of groepen leerlingen. Kwaliteitszorg gaat over het verbeteren van het onderwijsaanbod (lees onderwijsprofiel)
De uitdaging
De uitdagingen
Cito-norm Resultaat Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% 23% Voldoende standaard (B-C) 43 - 68 50% 30% 45% Minimum standaard (D) 33-42 15% 35% 20% < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% 12% 7%
Cito-norm Impliciete schoolstandaard Ambitie jaar 1 Gevorderd standaard (A) ≥ 69 25% ≥ 67 Voldoende standaard (B-C) ≥ 43 50% ≥ 37 ≥ 41 Minimum standaard (D) ≥ 33 15% ≥ 30 < Minimum standaard (E) ≤ 32 10% ≤ 30
03/02/2010 14
Leesarrangement DL 0-10 (groep 3) Talent 1 ½ uur vrij lezen en 1 ½ uur leescoach Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - niet geautomatiseerde letterkennis : flitsen - niet geautomatiseerde clusterrijen : Radslag (eindrijm) - Auditieve vaardigheidsprobleem : Curriculum schoolrijpheid Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak:
Leesarrangement SBO DL 0-10 (groep 3) Talent Op leesgebied is een basisschoolaanpak passend Basis + 1 ½ uur vrij lezen Basisaanbod + 1 uur - Veilig leren lezen leertijd: 4 ½ uur per week - Leesweg leertijd: 4 ½ uur per week - Leestrapeze leertijd: 4 ½ uur per week Extra aandacht voor: Wacht Hint Prijs Breedteaanbod Analyse van de leesvaardigheid met de DTLAS Protocol leesvaardigheden (+ 1 uur leertijd): - aanpak in de leeskliniek van het SBO Diepteaanbod (in samenwerking met SBO-leeskliniek) Extern georganiseerde 1-op-1 begeleiding. Aanpak: - in de leeskliniek van het SBO
Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Doel: 4,5 uur geplande leertijd 80% effectieve leertijd Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement
Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Oplossingen: - Gesprekken over het rooster - Verbetering van gedrag - Een schoolbel - Een klok in iedere klas Schoolpleinafspraken Schooltijden Automatisch openslaande deuren Digitaal schoolbord Opgeruimde lokalen Storingen van buitenaf ……………….. Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement
Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Doel: - Vier positief gestelde gedragsregels - De leerlingen worden welkom geheten - Feedback is 4:1, positieve vs negatieve feedback - De leerkracht doorloopt de fases van opening, uitwisseling (voldoende taalruimte voor leerkracht en leerling) en afsluiting bij het geven van beurten Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement
Onderwijsprofiel Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Oplossingen: Positive Behavior Support (PBS) - GIP-model - Methode sociale competentie Afspraken over regels Taakspel Complimententeller …….. Leerresultaten Leerstofaanbod Leertijd Pedagogisch handelen Didactisch handelen Klassenmanagement
Dekkend netwerk in de regio 21
Leerresultaten 1 2 3 4 5 6 7 8 >M5 >E6 >Plus Basis E3-E4 Technisch lezen 1 2 3 4 5 6 7 8 >M5 >E6 >Plus Basis E3-E4 E4-E5 E5-M7 >E7 Breedte M3 M4 E4-M5 E5-M6 M6-M7 E6-E7 <M3 <E3 <M4 <M5 <E5 <M6 Rekenen 1 2 3 4 5 6 7 8 44 66 83 95 108 116 Basis 24 47 65 79 92 99 Breedte 17 38 56 71 84 < 17 < 38 < 56 < 71 < 84 < 92
Stel standaarden vast en laat ze zien! Onderwijsprofiel Passend onderwijs Stel standaarden vast en laat ze zien!
Verdeling van middelen Basisaanbod Breedteaanbod Diepteaanbod Basisaanpak van de school Intensivering Verdere intensivering PO, SBO, SO
Het gaat over alle leerlingen + intensivering Kwaliteit van onderwijs + verrijking Breedte Basisaanbod Plus
Stappen voor invoering Visiebepaling bestuur WSNS Zuid-Kennemerland Reacties vanuit al onze scholen Aan de slag met het onderwijsprofiel Ondersteuning van scholen (enveloppenmiddelen) Voorbeeldprofielen Trainingen opbrengstgericht werken, ……………………………. Rol van externe ondersteuners Rol van het SBO en het SO / AB / Consulent WSNS / Loket Overzicht van de daadwerkelijke middelen
Dank u wel!!
Kunnen we al zover de diepte in?
Samenwerking met de zorg JeugdRiagg BJZ ……. Bespreking front-Office CJG (MPG) Snelle & kortdurende ondersteuning Doorverwijzing zorgaanbieder ZAT (JGZ, SMW, IB, Leerkracht) waar het meer dan onderwijs alleen is Basis + breedte Diepte
Focus op feiten
Enkele nieuwe begrippen opbrengstgericht werken, datagestuurd werken, leerstandaarden, referentieniveaus, groepsplannen, 1-zorg-route, leerlijnen, ontwikkelingsperspectief, leerroutes, uitstroomniveau. Wat is de samenhang? Hoe geven we alles handen en voeten? 03/02/2010 32
- dezelfde leerstof - dezelfde leerstof Intensiveren i.a en z.i.a.: v.a. en t.a.: - dezelfde leerstof - dezelfde leerstof Leerstof - in meer leertijd - in minder leertijd Leertijd
scores afzetten tegen een landelijke norm, gaat over leerlingen schoolstandaarden gaan over (kwaliteit van) onderwijs 35
op bestuursniveau 6 scholen 197 groepen scholen binnen het bestuur 4 PO-scholen 1 PO-school 1 SBO-school 199 190 188 individuele school 1 PO-school 190 bouw in de school onder- en bovenbouw 188 - 191 groep v/d school groep 3 t/m groep 8 gr. 3 183
opbrengstgericht en datagestuurd werken 1. leeropbrengsten 3. elementen OLP 2. arrangement 4. verbeteracties
Diehards dank u wel